Återigen den gamla frågan om PEX eller Prisol.
Om jag byggde nytt eller hade stora fina regelväggar så skulle jag nog använda PEX RiR när jag ny skall fixa nytt tappvatten i badrum och tvättstuga. Mitt problem är att huset är byggt av betongblock samt gjutet bjälklag. Att fräsa in RiR så pass djupt i väggarna är inte riktigt trevligt. Kan även tänka mig att tryckstötar hörs bättere i RiR jämfört med Prisol. Jag skulle hellre fräsa grundare och lägga in Prisol samt försegla med vanligt bruk/gipsbruk. Rören kommer att gå i ett innertak i sutterängplanet för att sedan gå ned i väggarna.
Jag tycker om fördelartanken som wirsbo har för RIR, finns det något liknande för Prisol?
Jag har hört att det finns begränsningar i hur lånmgt man får gjuta in Prisol. Innebär detta att infräsning i väggarna kan vara vanskligt?
Hur tycker ni att jag skall fästa rören i taket? var och en för sig eller någon sorts rörskena?
Tanken jag har är att inte skarva Prisolen utan dra slang från eventuellt fördelarskåp till varje tappställe. Finns det någon begränsning i hur många samt hur långa de kan/får vara?
Har ni några allternativa förslag?
MVH