Jag har fått en del arbete utfört hemma o tycker jag fått en väl saftig räkning. Någon som har nåt att säga om framförallt materialkostnader, är dom på rimlig nivå? Vid en snabbkoll på online-priser på nåra av dessa grejer så ser dessa priser väl höga ut... Snälla säg att ja betalar normalpriser...
Måste säga att det dock var en väldigt fin och tydlig faktura. *tummen upp*
Jag försöker diskutera de gånger jag haft med rörisar att göra och frågat lite om de kör med fullt påslag på nettopriser eller om jag får någon rabatt. De brukar göra att de minskar sitt påslag med kanske 10%.
Numera köper jag allt större och sånt jag vet kommer gå åt själv på annat håll och så för röris köpa småplocket som jag inte kan ta reda på i förväg. Nackdelen är att det muttras en hel del och det kan bli andra märken än de är vana vid.
Jag försöker diskutera de gånger jag haft med rörisar att göra och frågat lite om de kör med fullt påslag på nettopriser eller om jag får någon rabatt. De brukar göra att de minskar sitt påslag med kanske 10%.
Numera köper jag allt större och sånt jag vet kommer gå åt själv på annat håll och så för röris köpa småplocket som jag inte kan ta reda på i förväg. Nackdelen är att det muttras en hel del och det kan bli andra märken än de är vana vid.
Morion - som tidigare inlägg skriver så är det vanligt med överpriser, du kan själv gå in och kolla "normala" priser på:
www.rinkabyror.se
och få en ungefärlig prisbild på vad det kostar där. Sedan är det upp till dig att argumentera för ett lägre pris alternativt att bestrida fakturan. Tycker själv att posten "svetsutrustning" borde ingå då de rörisar jag arbetat med
har detta som standardutrustning i bilen då detta ibland behövs. Har du fått någon offert eller ungefärligt pris tidigare
innan de börjat på jobbet ?
www.rinkabyror.se
och få en ungefärlig prisbild på vad det kostar där. Sedan är det upp till dig att argumentera för ett lägre pris alternativt att bestrida fakturan. Tycker själv att posten "svetsutrustning" borde ingå då de rörisar jag arbetat med
har detta som standardutrustning i bilen då detta ibland behövs. Har du fått någon offert eller ungefärligt pris tidigare
innan de börjat på jobbet ?
Bra specat till skillnad från många andra jag sett, förutom posten "CU löddelar" 562:- + moms blir ju lite grann om det är mindre dimensioner. Såg att det även står Rördragning i golv och vägg, hoppas det inte är några dolda skarvar i dessa.
ja alltså... anledningen till att ja ville få lite reaktioner e att ja e ganska nära bekant med denne röris... o nu har ja fått lite mer kött på benen iaf... ja hade inte förväntat mej at han skulle göra jobbet gratis men de e kanske inte ett fantastiskt kompispris om man så säger.. ja har snart renoverat i stort sett allt i hela huset o denna post e nog den mest smärtsamma ekonomiskt av alla, inte direkt att man känner man fått mkt för pengarna.. tack för att ni tyckt till..
Väldigt bra och tydlig faktura. Föredömligt!
Materialpriserna är förmodligen Ahsell eller annan grossists bruttoprislista. En vanlig företeelse.
400 kr i timmen plus moms är väl också väldigt rimligt. Att plocka ut motsvarande material på t.ex. sigro blir billigare men det är ofta inte helt lätt att veta exakt vad man ska ha. Om 14kkr är det dyraste du har gjort vid din renovering skulle jag vara nöjd.
Materialpriserna är förmodligen Ahsell eller annan grossists bruttoprislista. En vanlig företeelse.
400 kr i timmen plus moms är väl också väldigt rimligt. Att plocka ut motsvarande material på t.ex. sigro blir billigare men det är ofta inte helt lätt att veta exakt vad man ska ha. Om 14kkr är det dyraste du har gjort vid din renovering skulle jag vara nöjd.
En rörkrökare som tar extra betalt för svetsutrustning!? Vaihelv...? Nu går skam på torra land.
Jag jobbar som skyddsvakt och ska fan säga åt chefen att börja ta ut "Handfängselhyra", avgift för "Servicebatong" och "Pistoltillägg" av kunden. Kanske "Kollektivtrafikavgift" också, för jag måste ju ta mig till jobbet...
Jag jobbar som skyddsvakt och ska fan säga åt chefen att börja ta ut "Handfängselhyra", avgift för "Servicebatong" och "Pistoltillägg" av kunden. Kanske "Kollektivtrafikavgift" också, för jag måste ju ta mig till jobbet...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 465 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 465 inlägg
Posten svetsutrustning är ju som redan sagt lite suspekt. Det borde stått lödtråd + gas
Inget av dom är billigt så jag förstår absolut att man tar betalt för det, men just den formuleringen borde varit bättre...
Inget av dom är billigt så jag förstår absolut att man tar betalt för det, men just den formuleringen borde varit bättre...
Morion - tyvärr har jag själv råkat ut för usla kompis/grannpriser vid ett par tillfällen, vilket gjort att jag istället nu frågar efter en offert och sedan brukar jag försöka pruta på denna istället. Förr upplevde jag att kompispris verkligen var kompispris, dvs inköpspris + moms, men tyvärr har detta med tiden mer eller mindre försvunnit.
Även kompisar behöver väl ha till brödfödan. Jag brukar göra så att antingen tar jag betalt ett skäligt pris eller så gör jag jobb gratis åt riktiga vänner. Det brukar jämna ut sig med tjänster och gentjänster. Bekanta får betala normalpris, däremot hjälper jag dem gärna om de vill köpa material själva för att spara lite pengar. Men då får de själva ordna inköp och ta eventuella reklamationer mot leverantören.NetNut skrev:Morion - tyvärr har jag själv råkat ut för usla kompis/grannpriser vid ett par tillfällen, vilket gjort att jag istället nu frågar efter en offert och sedan brukar jag försöka pruta på denna istället. Förr upplevde jag att kompispris verkligen var kompispris, dvs inköpspris + moms, men tyvärr har detta med tiden mer eller mindre försvunnit.
Med ett timpris på 400 kr (ex moms) behöver man nog andra intäkter än bara timdebitering om man inte kan hålla en riktigt bra beläggningsgrad 46 veckor om året.
Att vara egenföretagare är ingen dans på rosor även om många anställda verkar tro det. Nu omfattas inte mitt yrke av rot så det kan ju tänkas att "hantverkare" har det lite enklare att hålla upp beläggningen. Jag föreställer mig att rörisar, precis som jag, gör många kortare jobb jämfört med en byggsnickare som kanske jobbar i dagar och veckor åt samma kund.
vi hade kommit överrens om timpris - och timpriset måste väl va helt okay va ja förstår, det säger jag inget om. vad gäller material så när ett mindre jobb gjordes i huset före detta jobb så pratade vi lite materialpriser o då lät det på honom som att jag nog inte kunde hitta nå billigare nån annanstans, men den gången brydde ja mej inte så mkt eftersom de inte var så mkt material..MathiasS skrev: