Hej!

Har försökt att få fram några priser på dessa hus i stockholmstrakten men har ej hittat några!
Sen undrar vi vad som ingår i LB-hus nf , är det inklusive grund (golvvärme) och inredd övervåning?
Är det några som kan svara hur det är att köpa ett LB-hus, när man surfar runt så läser man så mycket negativt. Är dom så dåliga eller är det från fall till fall.
Berätta gärna hur det gick för er när ni byggde med LB.

Tack på förhand Tobias & Pernilla

Bebisen skrev:
Hej!

Har försökt att få fram några priser på dessa hus i stockholmstrakten men har ej hittat några!
Sen undrar vi vad som ingår i LB-hus nf , är det inklusive grund (golvvärme) och inredd övervåning?
Är det några som kan svara hur det är att köpa ett LB-hus, när man surfar runt så läser man så mycket negativt. Är dom så dåliga eller är det från fall till fall.
Berätta gärna hur det gick för er när ni byggde med LB.

Tack på förhand Tobias & Pernilla
Det ingår grund med golvvärme + schakt och en del fyllnadsmassor för densamma...

Jag tycker tvärt om när jag läser om LB-hus, nästan alla är jättenöjda med vad de fått, sen finns det givetvis undantag, men nöjdhetsprocenten verkar vara mycket hög. Dessutom är det ju så att ska de klara av att behålla sin kvalitetscertifiering från SP så har de nog inte råd att slarva så mycket, alla hus kontrolleras ju, vissa mer, vissa mindre av SP.

Vi bygger ett NF hussvalan av LB-hus i Stockholmstrakten och tycker att det funkat jättebra, det känns rejält och välbyggt. Ingjuten golvvärme i platta på mark ingår samt inredningsklar öv och mycket mer. Vi fick lägga till lite för markkostnaden då vi rev vårt gamla hus med källare så det var lite mer att fylla igen.
Vi har haft kontakt med kontoret i Upplands Väsby och alltid blivit bra bemötta av de vi varit i kontakt med. Vår säljare har varit toppen och vår byggledare är super. I början var det inte heller så svårt att få prisuppgift mailad om man ville ha det. Vi har inte haft något strul hitills och den 17:e dec är det dags för slutbesiktning.

Instämmer med jhenrikj. Det mesta jag läst om LB-HUS är positivt. Sen bygger dom förhållandevis ganska många hus, så det är klart att det dyker upp negativa saker också. LB-Hus anser jag garanterat ingår i segmentet "stora och seriösa hustilvlerkare" i Sverige.

Vi bygger LB-hus. Kolla vår blogg www.salstatosee.blogspot.com . Nu är det bra, men vi hade en jättedålig säljare i början, men han är nog på väg därifrån har vi förstått. Det som är positivt är deras P-märkning tycker jag.

jhenrikj skrev:
Det ingår grund med golvvärme + schakt och en del fyllnadsmassor för densamma...

Jag tycker tvärt om när jag läser om LB-hus, nästan alla är jättenöjda med vad de fått, sen finns det givetvis undantag, men nöjdhetsprocenten verkar vara mycket hög. Dessutom är det ju så att ska de klara av att behålla sin kvalitetscertifiering från SP så har de nog inte råd att slarva så mycket, alla hus kontrolleras ju, vissa mer, vissa mindre av SP.
schakt ingår inte i lb hus åtagande

nybyggd skrev:
schakt ingår inte i lb hus åtagande
Det gör den iaf om man tar en totaltentreprenad, och det är väl det enda LB bygger med.

Redigerat:
eran skrev:
Det gör den iaf om man tar en totaltentreprenad, och det är väl det enda LB bygger med.
nej schack t ingår inte,var har du läst det.
fyllnads massor ingår däremot till c,a 30 cm under hus.
och hur många tomter är det tillräckligt för?

Här skiljer sig LB-Hus från de flesta andra hustillverkarna. Det ingår en viss mängd markarbereten som standard utöver bara själva singelbädden under plattan. Bra att tänka på i prisjämförelser med andra bolag.

nybyggd skrev:
Det har jag läst i mitt eget kontrakt med LB-hus och är inget jag gjort någon separat beställning på, således en del av totalentreprenaden. Men visst, vi lär få stå för kostnaden eller va det nu är du är ute efter.
Precis som Kungkokos skriver ingår 1.5 ton fyll per m^2 platta, va det sen räcker till hoppas jag att grundläggaren klarar av att avgöra. Om det räcker på vår tomt vet jag ej, men 1.5 ton är iaf det dubbla mot vad ex.vis Myresjö låter "ingå" i standardlev.

Redigerat:
nybyggd skrev:
Schakt ner till schaktbotten (vilket väl brukar vara ca 50cm ner under jordytan), uppfyllnad ca 30cm under huset, dränering runt huset och utplacering av massor 3 meter runt huset. Det är vad som ingår hos LB-hus. Var på produktionskalkylmöte idag så jag VET att det är så.

jhenrikj skrev:
Schakt ner till schaktbotten (vilket väl brukar vara ca 50cm ner under jordytan), uppfyllnad ca 30cm under huset, dränering runt huset och utplacering av massor 3 meter runt huset. Det är vad som ingår hos LB-hus. Var på produktionskalkylmöte idag så jag VET att det är så.
då har säljaren fört dig bakom ljuset eller så har du missförstått kalkylen.
jag erhöll avtals förslag från lb hus ab i dec.
och i deras kontrakt under allmänna avtalsvilkor under rubriken 'i lb hus ab,s åtagande ingår inte utan särskild kosttnadreglering arbeten och kostnader för :

punkten 1 pkt b,/schaktning och/eller utfyllnadsarbeten för anpassning av tomten till gatans nivå och /eller fastaällda sockelhöjder för byggnader samt borttransport av uppschaktade massor

så är det min vän,och säljaren är väl likt en älvsby säljare lite ute och cyklar.

nybyggd skrev:
och i deras kontrakt under allmänna avtalsvilkor under rubriken 'i lb hus ab,s åtagande ingår inte utan särskild kosttnadreglering arbeten och kostnader för :

punkten 1 pkt b,/schaktning och/eller utfyllnadsarbeten för anpassning av tomten till gatans nivå och /eller fastaällda sockelhöjder för byggnader samt borttransport av uppschaktade massor

så är det min vän,och säljaren är väl likt en älvsby säljare lite ute och cyklar.

Nej vi säger samma sak, men på olika sätt, även jag har en kostnad för 80 000 för det du nämner ovan...men när tomten väl är iordningställd upphöjd till gatunivå och sådant, då måste ju lb-hus gräva bort ca 50 cm neråt, och den schakten ingår i huspriset, likväl som dränering runt huset och utplacering av massor 3 meter runt huset. allt annat, dvs det du nämner ovan får man betala extra för....

Jag antar att du har haft säljare och byggledare ute och besiktigat din tomt? För har de inte de så är det nog din säljare som är ute och cyklar eller så försöker han föra dig bakom ljuset... ;=)

LB-hus leveransbeskrivning skrev:
Schakt för hus ingår.
Ledningsschakt ingår med 6 m längd från husliv.
Ingående mängd fyllnadsmaterial begränsad enligt beskrivning
av byggnadsdelar

Redigerat:
nybyggd skrev:

Det du skriver ovan förändrar inte det faktum att schakt och fyllnadsmaterial om 1.5 ton/m^2 för plattan ingår i LB-hus åtagande. Den säger ju bara att LB-hus inte står för fyllnad eller borttagande av massor för att anpassa tomtens höjd.

Ingen konstig formulering tycker jag med tanke på att varje tomt är unik. Vi vart t.ex erbjudna en tomt av kommunen där hela ytan om 1200 kvm var tvungen att höjas med 1 meter för att komma upp i gatunivå. Ett ganska omfattande jobb att ordna till detta, och jag ser det som ganska självklart att inte detta ingår som "standard".

Edit: 2a på pucken...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.