Har nyligen lagt om taket í sommarstugan och passade på att riva den gamla skorstenen som hade gjort sitt. Dessutom var kaminen placerad i hörnet så därför förberedde jag för placering mitt i stugan. När jag nu börjar kika lite på skorstenslösningar så blir jag ju lite lätt chockad av priserna.

Den lokala kaminfirman ville ha ca 12000.- för drygt 4m skorsten. Nu behöver jag iofs inte 4m, utan bara ca 2.8m. 1200mm oisolerad, 1600 dubbelisolerad. Helt rak och inga konstigheter.

Hade sotaren på plats som tipsade om att leta efter polska bekanta, då många av skorstenarna tillverkas i polen, och är klart billigare än här.

Någon som har lite tips på hur man kan komma ner lite i pris på skorsten? Vad är en rimlig meterkostnad?

 
Köp ett syrafast rör i lämlig diameter och isolera själv.
rogge
 
Hmm.... har du lust att utveckla det lite mer?

Är det verkligen fullt genomförbart samtidigt som sotaren kan tänkas godkänna det?

Tanken har ju såklart slått mig... men vill inte göra något sotaren sedan dömmer ut...
 
Här köpte jag min skorste. Billig och väldigt enkel att montera.

http://www.nvi.se
 
Här köpte jag min skorste. Billig och väldigt enkel att montera.
Vad är "billigt"? Det finns inga prisuppgifter på webbplatsen och skorstenarna säljs via återförsäljare vilket väl kan påverka priset i olika riktningar.
 
Är det verkligen fullt genomförbart samtidigt som sotaren kan tänkas godkänna det?
Lite info hittar du exempelvis här: http://strangnassotarn.com/lagar.html#rokkanaliso

Kolla med din egen sotare också - de brukar sätta likhetstecken mellan sin egen uppfattning och brandskyddsregler...
 
Kanske e olika skorstenar beroende om man ska ha pellets eller vedkamin. Jag gav 9723kr för min skorsten. 8m isolerad + tre genomföringar i rostfritt. Riktigt snygg e den och fruktansvärt lätt.
 
Kasch skrev:
Vad är "billigt"? Det finns inga prisuppgifter på webbplatsen och skorstenarna säljs via återförsäljare vilket väl kan påverka priset i olika riktningar.
Jag köpte 1m oisolerad, kona mellan oisolerad och helisolerad, 3m helisolerad, innertaksplåt, monteringspaket (pannkitt mm). Totalt 6000Kr.
Jag köpte den av en återförsäljare i Osby.
 
Jag vet inte vilket märke det är :-/ men den är köpt från varmavillor.nu Den finns i svart och blank.
 
lier skrev:
Jag vet inte vilket märke det är :-/  men den är köpt från varmavillor.nu   Den finns i svart och blank.

Ungefär hur länge sedan är det du köpte den? Verkar nämligen som om något "hänt" på skorstensmarknaden dom senaste 2-3åren eftersom priserna skjutit i höjden.

Har talat med flera bekanta som bytat/renoverat/installerat skorsten (schaktfria) på senare år och samtliga nämner ett ca-pris på runt 2000 kr/m.

Men i dagsläget ligger den billigaste på ca 3300 kr/m och den värste ville ha 5500 kr/m (nästan 17tusen för ett spikrakt rör på 3m)

Menmen... förstår inte riktigt varför dom blivit så våldsamt dyra, men antar att det inte är mer att göra än att bita i.... :)
 
Råmaterialspriserna har blivit mycket mycket högre. Stålpriset är just nu ungefär lika osäkert som el eller bränslepriserna. Jag tror det blev kring 70% höjning dem senaste två år.

Köp begagnad på blocket. Det brukar finnas skorstenar rätt ofta.

Mvh, Nisse
 
Ja jag beställde skorstenen i april, och fick den levererad nu i aug så jag vet inte om jag har haft tur kanske. ::) Men det e till en pelletskamin om det nu har någon betydelse. :-/
 
skorstenen från varma villor kommer från schiedel
3,9m blank komplett från kamin till över tak ca 8000:-
 
joppe73 skrev:
skorstenen från varma villor kommer från schiedel
3,9m blank komplett från kamin till över tak ca 8000:-
Ja då har jag fått min billigt för jag betalade 9723kr för 8m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.