7 697 läst · 15 svar
8k läst
15 svar
Pris ytterdörr Brf?
Sida 1 av 2
I min bostadsrättsförening har vi fått en förfrågan om att byta till säkerhetsdörrar. De nuvarande dörrarna är som papper, urkassa, så det behövs.
Jag gått igenom erbjudandet och dörren verkar helt ok. Det är standarddörr för BRF
Priset är 12600 inkl moms. Då ingår allt, dvs också monteringen
Är priset rimligt?
/mixt
Jag gått igenom erbjudandet och dörren verkar helt ok. Det är standarddörr för BRF
Priset är 12600 inkl moms. Då ingår allt, dvs också monteringen
Är priset rimligt?
/mixt
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Låter absolut rimligt för en säkerhetsdörr inklusive montering.
Tycker tom att det är billigt!
Sen kan ju montering innebära att de skruvar dit den o inte mer. Ingår invändig o utvändig listning? Montering lås ? mm
Sen kan ju montering innebära att de skruvar dit den o inte mer. Ingår invändig o utvändig listning? Montering lås ? mm
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Om det är komplett med ut och invändig salnig och foder, lås, trycke osv tycker jag det var riktigt billigt.
Tack för informativa svar. Tyckte också att priset lät bra, men det är som någon skrev det är ett offertpris som bygger på att så många som möjligt köper i föreningen.
Det enda som står så här långt i underlaget är att rivning och montage ingår (men ej bättringsmålning.)
Ska kolla om invändig o utvändig listning ingår? Montering av lås: Jag ska också kolla upp säkerhetsklassningen. Kan tänka mig att det kan tummas på priset med en lägre men godkänd klassning.
Det enda som står så här långt i underlaget är att rivning och montage ingår (men ej bättringsmålning.)
Ska kolla om invändig o utvändig listning ingår? Montering av lås: Jag ska också kolla upp säkerhetsklassningen. Kan tänka mig att det kan tummas på priset med en lägre men godkänd klassning.
Listning behöver inte ingå då "listerna/foder" sitter sitter fast på nya karmen och det blir listat automatiskt vid bytet.
Bättringsmålning behövs oftast inte men det kan vara så att de gamla listerna varit bredare och det saknas färg ända fram till nya "listen".
Bättringsmålning behövs oftast inte men det kan vara så att de gamla listerna varit bredare och det saknas färg ända fram till nya "listen".
Är inne på samma spår som Hubbe2. Vad är det för märke på dörren och vad är det för säkerhetsklass?
Några saker att tänka på är att säkerhetsklass 3 redan är på väg ut så skaffa en i säkerhetsklass 4 så är du bättre garderad för framtiden. Tänk på att skillnaden mellan säkerhetsklass 3 och 4 är dubbelt i tid som den ska stå emot aktivt inbrottsförsök vilket är rätt stor skillnad.
Andra saker att kolla upp är att om det nu är Daloc som är väldigt populärt så använder dom utdaterade och utgångna låsstandarder som inte är godkända enligt europeisk standard (som är både högre och bättre än svensk standard).
12 papp låter väldigt lite för en säkerhetsdörr.
Vi betalade 23 papp för våran dörr i säkerhetsklass 4 men den är av Italienskt märke och allting följer europeisk standard som är mer beprövad.
Några saker att tänka på är att säkerhetsklass 3 redan är på väg ut så skaffa en i säkerhetsklass 4 så är du bättre garderad för framtiden. Tänk på att skillnaden mellan säkerhetsklass 3 och 4 är dubbelt i tid som den ska stå emot aktivt inbrottsförsök vilket är rätt stor skillnad.
Andra saker att kolla upp är att om det nu är Daloc som är väldigt populärt så använder dom utdaterade och utgångna låsstandarder som inte är godkända enligt europeisk standard (som är både högre och bättre än svensk standard).
12 papp låter väldigt lite för en säkerhetsdörr.
Vi betalade 23 papp för våran dörr i säkerhetsklass 4 men den är av Italienskt märke och allting följer europeisk standard som är mer beprövad.
Ditt påstående ovan låter konstigt i mina öron. Vad är högre och bättre i europeisk standard jämfört med svensk? Är du snäll och förklarar detta mera i detalj.Tanax skrev:
Vad menar du när dörrenheterna är godkända i EN1627 i samma motståndsklass så är det likvärdiga.Tanax skrev:
Vad innebär "högre och bättre" och vilka lås är inte godkända enligt vilka standarder?
Skulle det vara bättre för att den är av Italienskt märke?Tanax skrev:
Exakt vad är bättre i den europeiska standardarden och hur påverkar det klassningen av dörrenheten?
Redigerat:
Problemet med att köpa / använda en dörr som uppfyller krav enligt EN 1627 tillsammans med en låsning som inte uppfyller kraven på godkänd låsenhet SS 3522 är uppenbara då vi i Sverige vanligtvis ställer detta som krav tex enligt skyddsklasserna i SSF 200 eller i andra avtal.
Tyvärr är det som alltid kunderna "Tranax i detta fall" som hamnar i kläm. Det är extra tråkigt när svenska företag som tex "Torterolo & Re där Tranax köpt sin dörr" inte förstår eller kan norm & standardarbetet i vare sig Sverige eller Europa och drar nytta av detta i sin verksamhet för att tjäna pengar.
Jag anser att man som företagare bör vara väl informerad inom som i detta fall svenska och europeiska krav samt aktuella normer och standarder och inte sprida osanninger eller riktiga felaktigheter.
Tanax har startat en tråd rörande lås här här
Tyvärr är det som alltid kunderna "Tranax i detta fall" som hamnar i kläm. Det är extra tråkigt när svenska företag som tex "Torterolo & Re där Tranax köpt sin dörr" inte förstår eller kan norm & standardarbetet i vare sig Sverige eller Europa och drar nytta av detta i sin verksamhet för att tjäna pengar.
Jag anser att man som företagare bör vara väl informerad inom som i detta fall svenska och europeiska krav samt aktuella normer och standarder och inte sprida osanninger eller riktiga felaktigheter.
Tanax har startat en tråd rörande lås här här
Redigerat: