3 227 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Pris på nya låscylindrar?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har idag 2 nyare garagedörrar som vi köpte Assa entre s1 låssats till, detta innebär att de har olika nyckeluppsättningar (2000 kr/st från Hornbach). Nu ska vi även sätta in en entrédörr och då tänkte vi köpa en Assa Entré D12-B1. Samtidigt vill vi passa på att fixa så att de 2 garage dörrarna använder samma nyckel medan entré har en annan nyckel.
Vi ringde till låssmeden och frågade pris på en anpassad cylinder och de sa 900 kr, vi åkte dit med plastnyckeln och de anpassade cylinder. Grejen är att de kom tillbaka med 2 cylindrar och de skulle nu ha 2050 kr(d.v.s. samma som hela låssatsen kostar på hornbach). Enligt låssmeden så var det denna uppsättning som gällde för de låssatser vi har, det var de ovala som var billigare. Man behövde dessutom 2 st för att försäkringsbolagen ska godkänna låset. Eftersom cylindrarna var anpassade fanns inget öppet köp. Uppenbarligen hade det skett ett missförstånd jag kände mig lagom dum så det blev till att betala.
Säljaren sa något om att hade vi köpte Låssatsen till entré dörren hos dem så hade det blivit billigare, de skulle dock ha 3600 kr för den medan Hornbach tog 2200 kr. Exakt hur det där gick ihop blev jag dock aldrig klar över.
Jag är uppenbarligen inte vidare väl insatt i låsbranschen, det gick säkert korrekt till här men vill ändå höra med er om det hade funnits någon billigare lösning för min del?
Om vi nu hade velat ha samma nyckel till alla 3 dörrar så uppfattade jag det som att priset hade blivit : 2 x 2000 kr + priset för låssatsen under förutsättning att jag redan hade 2 låssatser.
Vi har idag 2 nyare garagedörrar som vi köpte Assa entre s1 låssats till, detta innebär att de har olika nyckeluppsättningar (2000 kr/st från Hornbach). Nu ska vi även sätta in en entrédörr och då tänkte vi köpa en Assa Entré D12-B1. Samtidigt vill vi passa på att fixa så att de 2 garage dörrarna använder samma nyckel medan entré har en annan nyckel.
Vi ringde till låssmeden och frågade pris på en anpassad cylinder och de sa 900 kr, vi åkte dit med plastnyckeln och de anpassade cylinder. Grejen är att de kom tillbaka med 2 cylindrar och de skulle nu ha 2050 kr(d.v.s. samma som hela låssatsen kostar på hornbach). Enligt låssmeden så var det denna uppsättning som gällde för de låssatser vi har, det var de ovala som var billigare. Man behövde dessutom 2 st för att försäkringsbolagen ska godkänna låset. Eftersom cylindrarna var anpassade fanns inget öppet köp. Uppenbarligen hade det skett ett missförstånd jag kände mig lagom dum så det blev till att betala.
Säljaren sa något om att hade vi köpte Låssatsen till entré dörren hos dem så hade det blivit billigare, de skulle dock ha 3600 kr för den medan Hornbach tog 2200 kr. Exakt hur det där gick ihop blev jag dock aldrig klar över.
Jag är uppenbarligen inte vidare väl insatt i låsbranschen, det gick säkert korrekt till här men vill ändå höra med er om det hade funnits någon billigare lösning för min del?
Om vi nu hade velat ha samma nyckel till alla 3 dörrar så uppfattade jag det som att priset hade blivit : 2 x 2000 kr + priset för låssatsen under förutsättning att jag redan hade 2 låssatser.
Aha, ser ut som att de tar 1450 kr för ett cylinderpar 1212 ASSA, misstänker att det var sådant jag köpte hos lokala låssmeden. På Låskompaniet kan man mycket riktigt välja befintlig låsning och mata in nyckeln man vill det ska passa. Sen är fortfarande frågan om detta var det bästa alternativ jag hade eller om man borde ha bytt till ovala låscylindrar i stället som ser ut att vara billigare?
Det jag kunde ha gjort här är att köpa satsen till nya entrédörren hos låssmeden för 3700 kr, låtit få denna anpassad till en av de cylindrar vi redan har. Det hade då blivit ((2050 + 2200) - 3700) = 550 kr billigare, ingen jätte summa som tur är.
Den optimala lösningen hade varit att köpa Assa Entré d12-B1 från låskompaniet för 2900 kr och fått den anpassad, då hade jag tjänat totalt 1350 kr men risken hade varit att jag inte fått grejerna i tid, dörren ska monteras i övermorgon.
Ser ut som att jag inte gjorde bort mig allt för mycket ändå.
Det jag kunde ha gjort här är att köpa satsen till nya entrédörren hos låssmeden för 3700 kr, låtit få denna anpassad till en av de cylindrar vi redan har. Det hade då blivit ((2050 + 2200) - 3700) = 550 kr billigare, ingen jätte summa som tur är.
Den optimala lösningen hade varit att köpa Assa Entré d12-B1 från låskompaniet för 2900 kr och fått den anpassad, då hade jag tjänat totalt 1350 kr men risken hade varit att jag inte fått grejerna i tid, dörren ska monteras i övermorgon.
Ser ut som att jag inte gjorde bort mig allt för mycket ändå.
Du har antagligen inte fått befintliga låscylindrar omlagda efter befintlig låsning utan du har troligtvis köpt nya låscylindrar.
Det är vanligt i branschen att när man köper en låssats så tar man inget extra för att anpassa efter befintlig låsning men en del har ett mindre påslag.
Vid omläggning så är priset lika oavsett om det är en oval eller rund låscylinder då kunden redan har låscylindrarna och man behöver endast lägga om de låscylindrar som ska byta nyckel (låsning).
Låscylinder 1212 utan nycklar har ett rekommenderat pris på 2052,5kr.
Det är vanligt i branschen att när man köper en låssats så tar man inget extra för att anpassa efter befintlig låsning men en del har ett mindre påslag.
Vid omläggning så är priset lika oavsett om det är en oval eller rund låscylinder då kunden redan har låscylindrarna och man behöver endast lägga om de låscylindrar som ska byta nyckel (låsning).
Redigerat:
Okay, så du har jag helt enkelt köpt ny låscylinder som de anpassat för det rekommenderade priset. Vad jag skulle gjort istället var att plocka av den jag redan hade och åkt in med den för att få den anpassad. Visste inte att man ens kunde göra så och även om jag förklarade läget för dem som hintade de inte om den lösningen. Nu vet jag inte hur mycket de tar för att bara anpassa en låscylinder men gissar på max 500 kr? Jobbet tog inte merän någon minut på plats.1 123abc skrev:Du har antagligen inte fått befintliga låscylindrar omlagda efter befintlig låsning utan du har troligtvis köpt nya låscylindrar.
Tyvärr ser det dock inte ut som jag kan göra så mycket åt detta nu. Efter jag betalat frågade jag hur öppet köp fungerade och då sa de att så snart de anpassat cylinderna så gäller inte öppet köp.
Det är svårt att reklamera låscylindrar köpta i butik anpassade efter befintlig låsning men ibland blir det läropengar men nästa gång vet du hur du kan göra istället.I Ironside skrev:Okay, så du har jag helt enkelt köpt ny låscylinder som de anpassat för det rekommenderade priset. Vad jag skulle gjort istället var att plocka av den jag redan hade och åkt in med den för att få den anpassad. Visste inte att man ens kunde göra så och även om jag förklarade läget för dem som hintade de inte om den lösningen. Nu vet jag inte hur mycket de tar för att bara anpassa en låscylinder men gissar på max 500 kr? Jobbet tog inte merän någon minut på plats.
Tyvärr ser det dock inte ut som jag kan göra så mycket åt detta nu. Efter jag betalat frågade jag hur öppet köp fungerade och då sa de att så snart de anpassat cylinderna så gäller inte öppet köp.
Att lägga en ny eller lägga om en låscylinder går ganska snabbt och om det finns möjlighet så gör man det medan kunden väntar.
Tack för bra info, vet du vad det kostar att lägga om en befintlig cylinder annars?1 123abc skrev:
Tittade lite på att köpa lösa delar till entré plan exkl låscylinder, det är lite meck men skulle iallafall spara in 500 kr på det.
Jag har inget pris tillgängligt på omläggning av d12 men standard låscylindrar brukar inte vara så dyra att lägga om.I Ironside skrev:
Okay, men grejerna vi köpt här, är det överkrus var vanlig villa eller räknas det som standard idag? Jag tänker på runda cylindrar och D12 nycklar? Eller hade vi lika bra kunnat köra på enklare modeller med ovala cylindrar och vanliga nycklar?1 123abc skrev:
Det beror på vad du har för krav på låsning, om du har krav på kl3 certifiering så krävs runda dubbelcylindrar.I Ironside skrev:
Nu för tiden brukar inte försäkringsbolagen ställa krav på låsning i kl3 om du inte förvarar större värden i det låsta utrymmet.
Kl3 kräver även att du låser ett helt varv (360°) med låshuset.
Det finns även andra certifierade klasser på lås men även skyddklasser som beskriver krav på ett objekt.
Om du inte har några krav på låsning från ditt försäkringsbolag så hade du kunnat använda ovala låscylindrar men runda låscylindrar är att föredra om det är möjligt.
Lås godkända i kl3 är ganska standard för villor vilket även är orsaken till att det säljs låssatser i kl3 riktat mot just villor.
Angående nycklar så finns det inga krav på kopieringsskydd även om det kan vara att föredra så hade t.ex d13 fungerat lika bra (d13 är lika d12 fast utan kopieringsskydd) men nu hade du redan låscylindrar och nycklar i d12.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Jag har i veckan köpt ett behörspaket från Millers med oval låscylinder och det står Kl3 på paketet. Hur stämmer det med ditt anförande?1 123abc skrev:Det beror på vad du har för krav på låsning, om du har krav på kl3 certifiering så krävs runda dubbelcylindrar.
Nu för tiden brukar inte försäkringsbolagen ställa krav på låsning i kl3 om du inte förvarar större värden i det låsta utrymmet.
Kl3 kräver även att du låser ett helt varv (360°) med låshuset.
Det finns även andra certifierade klasser på lås men även skyddklasser som beskriver krav på ett objekt.
Om du inte har några krav på låsning från ditt försäkringsbolag så hade du kunnat använda ovala låscylindrar men runda låscylindrar är att föredra om det är möjligt.
Lås godkända i kl3 är ganska standard för villor vilket även är orsaken till att det säljs låssatser i kl3 riktat mot just villor.
Angående nycklar så finns det inga krav på kopieringsskydd även om det kan vara att föredra så hade t.ex d13 fungerat lika bra (d13 är lika d12 fast utan kopieringsskydd) men nu hade du redan låscylindrar och nycklar i d12.
Om det är med runda låscylindrar uppfyller det kl3 men det kräver fortfarande ett låshus för kl3 (360° låsning) och säkerhetsslutbleck för att vara en godkänd låsenhet.T Thomas_Blekinge skrev:
Man pratar om dörrar och lås som enheter och en godkänd (kl3) utåtgående dörrenhet kräver även bakkantsbeslag.
Jag bläddrade igenom Millers katalog och där fanns två sorters behörspaket ett med runda låscylindrar kl3 och ett med ovala låscylindrar som inte uppfyller kl3 (en oval låscylinder kan uppfylla kl3 men då används den till andra applikationer eller behör för att uppfylla kl3 godkänd låsenhet).
https://www.stoldskyddsforeningen.se/foretag/sakerhetsguider/inbrottsskydd/las-beslag/
Kan och kan allt är möjligt men man kanske inte önskar att någon ska ha lika låsning (nycklar) som en själv.I Ironside skrev:
Säljer man begagnade d12 låscylindrar så bör nycklar och kodnyckel (blå brickan) medfölja annars kan den nya ägaren inte beställa fler nycklar.
Man bör som köpare av begagnade d12 även kontrollera om nyckelkoden är registrerad till en ägare hos ASSA, sedan 1 Juli går det inte längre att registrera d12 nycklar men äldre kan även vara registrerade och då bör man be om att de avregistreras från tidigare ägare.
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/topics/home-security/register-d12-locks
Jag har idag 3 olika uppsättningar nycklar, 1 till entredörr och vars en till 2 st garagedörrar. Jag har även en anpassad cylinder som ska ersätta en av garagdörrarna så att det blir samma nyckel. Detta innebär att jag har en cylinder kvar med sin egen nyckel.
Om en nyckel skulle komma bort så antar jag att man måste byta eller anpassa Cylinder till ny nyckel? Eftersom jag redan har en extra bör man kunna använda denna?
Men annars, hur fungerar det, måste man köpa en ny cylinder med ny nyckel eller kan man bara köpa en ny nyckel och få befintliga cylindrar anpassade? Vad pratar vi för priser? Borde jag kanske fårt ett nytt nyckel par till nya cylindern även om cylindern nu är anpassad efter en befintlig nyckel?
Om en nyckel skulle komma bort så antar jag att man måste byta eller anpassa Cylinder till ny nyckel? Eftersom jag redan har en extra bör man kunna använda denna?
Men annars, hur fungerar det, måste man köpa en ny cylinder med ny nyckel eller kan man bara köpa en ny nyckel och få befintliga cylindrar anpassade? Vad pratar vi för priser? Borde jag kanske fårt ett nytt nyckel par till nya cylindern även om cylindern nu är anpassad efter en befintlig nyckel?