Hej.
Jag och min sambo håller på att bygga hus och har anlitat en plåtslagare till att bandtäcka vårt tak. Vi har inte haft något skriftligt avtal (Kardinalsynd, jag vet. men detta var en nära släkting som vi trodde att vi kunde lita på).
På grund av omständigheter som han själv är skuld till (otrohet, utslängd av före detta sambon osv) så har han inte fullföljt sitt arbete. Han har varit frånvarande i över fem veckor och vi har inte kunnat få fatt på honom. Helt plötsligt damp det ner en faktura på material och en faktura för arbete som tillsamman utgjorde nästan 94% av vad vi avtalat om för färdigställt åtagande trots att en stor del arbeten återstår. Vi har bestridit fakturan i skrift med hänvisning till att summan är orimlig i förhållande till vad som återstår att utföra. Dessutom har den avtalade tiden gått ut och vi har blivit tvungna att riva den ställning vi haft då den kostade en smärre förmögenhet att ha kvar på löpande räkning. Plåtslagaren har nu skickat två nya fakturor där fakturan för arbetet är lite mer rimlig i förhållande till återstående arbeten. Jag är dock fortfarande tveksam till att han kommer att färdigställa det arbetet som återstår och vill hålla inne med en så nära nog rätt summa som möjligt för att kunna anlita någon annan för färdigställande om jag nu blir tvungen till det.
Det är här vi kommer till själva kärnfrågan. Vad kan vara ett rimligt pris för att färdigställa den här typen av tak förutsatt att materialet finns till hands.
Bandtäckningen ser ganska klar ut på bilderna nedan, men inga av falsarna är slutna så det måste göras generellt över hela takytan.
Det ska byggas två huvar för frånluft och imkanal samt monteras underbeslag till skorsten och huv till densamma. Tre stycken takfönster återstår att kläs in, vindskivor saknas stuprör skall monteras.
Om vi betalar den fakturan som han nu utställt så kommer vi att ha ca 60000kr kvar i budgeten för takarbetet. Är detta en rimlig kostnad för att slutföra arbetet som återstår?
Det vi vill göra för att slippa strul med den här förbannade plåtslagaren är att han får skriva en slutfaktura så att vi kan ta in någon annan för att slutföra arbetet. Jag vill främst veta vad som är rimligt att behöva räkna av från den första plåtslagarens arvode.
Notera att ställningen som finns med på bilderna nedan inte längre finns på plats.
Tacksam för svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder