Vi har just köpt ett hus med jordvärme. Jordvärmepumpen, Thermia duo 8, är dock över 20 år gammal och vi kikar lite efter en ny. Eftersom vi ska göra omfattande renoveringar så funderar vi på en IVT 695 Twin, kombinerad frånluft och jordvärmepump. Någon som har erfarenhet av denna och har en ungefärlig prisuppgift. Var även nyfiken på vad IVT´s kompaktkollektorer kostar och om det skulle vara möjligt att kombinera den befintliga jordslingan med dessa.

Hur långa slingor har du i backen? Det är ju bättre att köra en riktig jordvärme pump istället för 695. Den ska bara ha korta slingor. Varför kombinera medkompaktkollektorn när du redan har slingor? Har för mig att kompaktkollektorerna går på ca 10000 till 695.

Jag har precis tagit ned min IVT 695 Twin fron min nybygd hus fron December 2009. - Huset av 240 m2 var för stor för denna. Den hade en 400 m lång jordslingor i trädgården. - Det har ersatts AV en IVT Premium Line EQ.

Du kan kombinera de flesta eller alla jordvärme vp med en fläkt som återvinner lite grann av frånluften till att värma brine enligt experterna är det tveksamt om det lönar sig men i dit fall men antagligen lite för kort slinga kan det vara en ide. kompakt kollektorer har jag för mig måste återladdas via ventilationen har du plats är det bättre och billigare att gräva ner en slinga till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.