Hej,

I nya Eksjöhus är standardvärmepumpen en Nibe F1255 (Bergvärmepump) och den kostar enligt kalkylen jag fått från Eksjöhus 80500:-

Kollar man på prisjakt kostar den bara ca 63000:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2408218
Någon som vet om man kan välja bort den från Eksjöhus och köpa in den själv för 17000:- mindre? Eller är det mer tillbehör som Eksjöhus räknar in i priset?
 
Sannolikt kan du köpa de flesta delarna till huset på billigare på annat ställe om man engagerar sig, men jag tror inte Eksjöhus vill bygga ett hus som du ska leverera allt material till...

Om du vill sänka priset så tror jag du ska rikta in dig på att pruta på hela offerten och inte bryta ut en enskild del. Vad som ingår i priset vet du sannolikt mer om än vi, eftersom du har offerten ;)
 
Du köper ju mer än själva pumpen från Eksjöhus. De får garanti-ansvaret för att hela anläggningen fungerar.

Vill du jaga priser och försöka hitta alternativ för att spara en krona här och där ska du nog inte bygga med en leverantör som Eksjöhus. Men du kan ju plocka bort ett antal grejor och se hur stort prisavdrag du får från Eksjöhus? Och jämföra med att därefter köpa in själv, kontraktera hantverkare (tveksamt om de vill installera en egeninköpt pump) och stå som koordinator för projektet.
 
Precis, när det gäller tex vitvaror kan man köpa egna och få fullt avdrag, men förstår att värmepump är en helt annat sak. Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.