Vi hade tänkt bygga vårt nya kök själva (IKEA), samma sak med rivning, målning osv. Men vi kommer iaf att ta in offert från snickare för att se vilka moment som kan vara värt att ta hjälp med.
Men vad är rimligt? Timpris? Fastpris? Är ett vinkelkök med köksö och köket kommer ha samma planering då som nu: vatten på samma ställe osv...

Sen har vi lite problem med måtten på köket då det idag innehåller ex 70-stomme vid diskhon osv. Hörnskåp i bänkskåpsraden passar inte måttmässigt och jag själv vill verkligen inte ha ett. Kan man helt strunta i hörnskåp? Sätta någon form av regel i hörnet som bänkskivan får vila på där istället?

Golvet i köket är bytt och går således inte in under stommarna och behöver därmed fixas. Vi har öppen planlösning så att byta ut golvet är inget alternativ. Kan man ta bort golvet i köksdelen och "lägga om" det bara? Är laminatgolv.

Du behöver ju inte ha några grejer i hörnet bara för att du har ett hörnskåp, tänk också på att Ikea har två olika sorters hörnskåp.

Inga problem att hoppa över hörn skåp om man inte gillar dom men jag skulle välja ett och har just gjort. Om de nya stommarna hamnar på samma plats behöver inte golvet fixas Ikeas stommar är troligtvis djupare än dina gamla och sockeln täcker för golvet.

Har ni väldigt stort kök så behöver ni kanske inte hörnskåpet för utrymmets skull och kan blinda hörnet. Men annars skulle jag absolut sätta något slags hörnskåp, finns ju flera modeller med både hyllor, karusell och utdrag hos Ikea. Vi har valt en med utdrag och en med karusell pga att det passade bäst i vår planlösning. Hade jag haft plats hade jag valt två med utdrag.

Nu har en snickare, en elektriker och en målare varit här, kommer två nästa vecka också.

Vi fick reda på att vi behöver en alliancefläkt = ganska svindyrt.
Vi bör byta ut det gamla proppskåpet och installera fler jordfelsbrytare. Nödvändigt?
Ska vi måla om kan vi lika gärna byta ut altandörren på samma vägg med en gång.
Elektrikern vill inte installera IKEAs ledspottar, antar att hans egna är 100 ggr dyrare?

Ja vi inväntar väl offerten iaf :)

luscious skrev:
Elektrikern vill inte installera IKEAs ledspottar, antar att hans egna är 100 ggr dyrare?

Ja vi inväntar väl offerten iaf :)
Antagligen 100gånger bättre också, Ikeas bänkbelysning är skräp. Batteri till fjärrkontrollen tar slut så kan man inte tända. Ibland synkar de dåligt så man får springa och synka om alla.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.