Vi har tänkt bygga ett Fiskarheden Domherren. Vi har möjlighet att stycka av en åkertomt. Tomten är på helt plan åker, ingen sten/berg, inget behov av pålning etc.

Finns någon som har en uppfattning om pris för att uppföra detta hus, förutsatt att vi inte gör något själva ? Markarbete behöver bara vara det som behövs för huset, tomten fixar vi själva senare. Tomten har vi redan så den kostnaden slipper vi. Bygget är i Dalarna.

Ta priset på byggsatsen, dubblera det, 2-300 000 för en grund, lägg till 500 000 för övriga utgifter och var glada om ni klarar er under det totalbeloppet ni får fram...

Hussatsen x 3 var en siffra som ofta nämndes förrut, huruvida det stämmer idag vet jag inte.
Men omöjligt är det nog inte.

ja det var minst sagt lite höftade antaganden. Men förståligt med tanke på infon jag skrev :)

Någon som byggt Domherren och vet vad de olika åtagandena kostar som FH har i dalaran ? Fick inte med priser för det till katalogen och vill inte inleda samtal med dem innan jag har lite mer uppgifter.

Vi har precis byggt ett Domherren (men helt omritat) i Sthlm. Vi har gjort väldigt mycket själva också och tagit in egna offertar för el, grund och vvs. Vi är inte riktigt klara ännu men vi flyttade in för en månad sedan. För oss kostar det ca 1,5 miljoner för hus ovan grund. Grunden (inkl. dränering och rördragningar) + markarbete för garage gick på 500 000.

När vi räknat på vad det skulle kostat om vi köpt det nyckelfärdigt så slutar det på ca 400 000 till.

NF offerten vi fick från Fiskarheden på standardhudet låg förövrigt på 2 miljoner men ett NF Fiskarheden är inte lika färdigt som t.ex. ett NF Götenehus.

Det är svårt säga exakt per åtagande, men när vi fick pris på Näktergalen så blev det mer än 2 ggr byggsatsen (2.250) med samtliga entreprenader inräknade. Sen när det gällar Fiskarheden så kan man direkt lägga på rätt mycket för att komma upp i standard, försäkringar ingår inte o.s.v. Så jag tror inte vi hade landat det under 2-5-2.6 i slutändan fullt färdigt. Så mellan 2.5-3 ggr tror jag stämmer ganska bra fortfarande.

För övrigt tycker jag dock att Fiskarheden har fina hus, men att det är lite bökigt att ha att göra med dem pga det känns mer inriktat åt dem som ämnar göra väldigt mycket själva!

Jag har en kompis som just nu bygger ett lite modifierat Lärkan med FH i dalarna så du kan få hans siffror så har du förhoppningsvis något att jämföra med även om det inte är precis samma husmodell.

Lärkan (128 kvm) byggsats: 722 000:-

Tillval: Ryggåstak, Burspråk, FTX, Rostfria vitvaror + lite andra tillval i köket, klinker i hall + lite till
Totalkostnad hus + grund: strax under 1,7 milj.
Post för ev. extra fyllnadsmassor: ca 60 000:-
Tomtkostnad + inkoppling av el, vvs och fiber: strax under 500 000:-
Övriga byggkostnader: lagfart, pantbrev, bygglov, försäkring, räntor etc.: ca 140 000:-

Totaltkostnad: Strax under 2,4 milj (grundmålat utvändigt)

Varit borta men får sent tacka för alla svaren jag fått. Ska kolla lite mer på husmodell så får det bli att kontakta säljare för offert. Brukar dock bli lite väl aktiva från sålj sidan så fort man visar intresse :)

Mr_bygg

Kollade på Lärkan, verkar som ett fint hus. Byggsatsen på FH hemsida kostar 616.000kr, är det dina bekanta har dyrare för de modifierat det ? skiljer 100k.

Du har möjligen inte en plansösning från deras bygge, intressant se hur andra tänker.

Vi har tomt readan och fyllnadsmassor mm finns hur mkt som helst på åkern där vi bygger. Med den kalkyl du visar skulle vi kunna komma under 2 miljoner för huset eller nåt.

Planlösningen är rätt lik den ursprungliga. En stor kostnad, över 50 000:-, tror jag var FTX, sen har de valt rostfria vitvaror, ryggåstak i halva huset, vitlaserad panel i taket, burspråk mm så 100 000:- i tillval är nog ganska lätt att komma upp i. Är ni intresserade så kan jag kolla upp mer i detalj vad som skiljer i standard från originalet och vilka priser de fått betala.

Det är nog inte omöjligt att komma under två miljoner om ni redan har tomt och bra markförhållanden och ni inte väljer en massa tillval.

byggankan skrev:
Vi har precis byggt ett Domherren (men helt omritat) i Sthlm. Vi har gjort väldigt mycket själva också och tagit in egna offertar för el, grund och vvs. Vi är inte riktigt klara ännu men vi flyttade in för en månad sedan. För oss kostar det ca 1,5 miljoner för hus ovan grund. Grunden (inkl. dränering och rördragningar) + markarbete för garage gick på 500 000.

När vi räknat på vad det skulle kostat om vi köpt det nyckelfärdigt så slutar det på ca 400 000 till.

Vi står själva i valet och kvalet mellan domherren och tranan, men känns som det lutar åt domherren. Då det blir lite väl dyrt med ett tranan med alla tillval som vi tänkt oss.

Undrar lite över vilka åtaganden ni valde och hur lång tid det tagit att bygga erat hus ?

Har du möjligtvis lite bilder så vore det uppskattat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.