Jag fick en sugslang installerad i vår energibrunn när vi borrade. Då en energibrunn kan frysa så sitter det ingen returventil nederst i slangen som mynnar på ca 10 m djup i hålet

Grundvattennivå är ca 5 m från markyta, pumpen står i källaren, så alltså ca 4 m lyfthöjd.

Jag har en Kärcher trädgårdspump som skall klara att suga från 9m djup. Jag har monterat en returventil på pumpens trycksida så att den när den är primad ska klara att behålla vatten på sugsidan.

Problem:
Hur primar jag pumpen?
När jag fyller via primningskoppen på pumpen så rinner vattnet ju bara mer i borrhålet.
Jag tror jag måste ha en separat ventil på sugsidan som jag kopplar någon typ av membranpump till som klarar att suga ur all luft ur systemet på sugsidan.

Vad finns det för rimligt billig pump som klarar runt 5 m sughöjd, helst med marginal.
Finns det någon annan lösning?
 
Prova med backventil vid anslutningen till pumpen, kan räcka.
 
R reez skrev:
Prova med backventil vid anslutningen till pumpen, kan räcka.
Jag har provat att koppla till en extern slang med färskvatten på en t-ventil på sugsidan. Backventilen sitter på trycksidan för att inte öka tryckfallet på sugsidan. Funkar inte… testat ett tiotal gånger att spola ner vatten på sugsidan innan jag startar pumpen men lyckas inte få bort alla luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.