Hej

Vi var ute och krattade tomten i helgen och jag ställde mig frågan; varför göra detta manuellt när det finns maskiner för det?

På Bauhaus finns det en blås- och sugmaskin för 999:-
Det är en Black&Decker GW350 på 1800W (eldriven).

Är det någon som har erfarenhet från denna maskin eller motsvarande? Jag undrar om den orkar blåsa iväg blöta löv som tryckts ned i gräsmattan under vintern. Har den kapacitet för det eller kommer det att sluta med att jag ändå måste gå en sväng med krattan?

Sugfunktionen tror jag inte jag är så intresserad av då det är stora mängder löv.
Att bara blåsa alla löv till en stor hög vore det ultimata.

Ja, får man en bra maskin för detta pris, osv, osv?

Tackar på förhand för synpunkter och åsikter!

/Marcus

Har en B&D eldriven (kommer inte ihåg modellen). Det är nog svårt att få bort blöta löv som har legat under snön under vinter, men det går nog om man väntar till det har torkat upp lite. Skall du ha det riktigt rent på våren så är det nog en bensindriven blåsare som gäller ;)
Men på hösten går det nog bra att få allt bortblåst, om inte höstvinden själv sköter detta ;D

Om jag skulle köpa en nu så skulle jag nog ta en bensindriven... slipper gå och släpa på sladden då den ändå alltid är för kort :surprised: ::)

Ja, jag såg att Bauhaus hade en bensindriven för 1500:-. Undra om man får testköra dem...  ;)

Kanske ska satsa på en sådan för att just slippa mecket med skarvsladden.

-edit-
stavfel

Ja, jag såg att Bauhaus hade en bensindriven för 1500:-.
De låter som ett bra pris iaf :) hur stark var motorn, vikt?

Cricce skrev:
De låter som ett bra pris iaf :) hur stark var motorn, vikt?
Detta står i deras reklamblad:
McCulloch Trädgårdsstädare
Tornado BVM 250
Motor 25 ccm
Blås- och sugfunktion. Klipper sönder uppsamlat material.

Efter lite Googlande ser jag att den väger 4.6kg och har elektronisk tändning.
2-takts bensinmotor
45 liters uppsamlingssäck
Antivibrationssystem (!) ::)

Jag vet inget om lövsugar. Men om vibrationerna liknar de som finns i röjsågar så får du inget antivibrationssystem värt namnet i den prisklassen.

Jag köpte en röjsåg med "antivibrationssystem". Sågen kostade 3,500 om jag minns rätt. Efter en halvtimmes gräsröjning hade ena handen domnat bort. Jag lämnade tillbaka sågen och köpte nästa storlek på såg för en tusenlapp extra. Den har ett riktigt system, dvs hela motorn är gummiupphängd. Den är rena drömmen av vibrationsfrihet om man jämför.

MarcusÖ skrev:
Hej

Vi var ute och krattade tomten i helgen och jag ställde mig frågan; varför göra detta manuellt när det finns maskiner för det?

Tackar på förhand för synpunkter och åsikter!

/Marcus
Man borde istället fråga sig varför man krattar? Visst kan det ibland finnas anledning samla ihop löv om man har användning för dem någon annan stans, eller om det ligger mycket tjocka lager. Men oftast finns det ingen anledning alls att samla ihop löven, de tillför mullämnen och bryts oftast ned mycket fort, även på gräsmattor.

kolla jula oxå dom har bla en lövsug/blås bensindriven med inbyggd lövtugg...kolla på jula art nr.724021

Dessutom torde användandet av en bensindriven lövblås på en vanlig villaträdgård vara det optimala sättet att få den mest vänligt sinnade granne att tappa besinningen. Det skiljer ju lite i ljudnivå/frekvens jämfört med t.ex. en motorgräsklippare.
Sitter dessutom löven fast i gräset så du tvingas stå och fullgasa/blåsa på varje kvadratdecimeter så kan du nog utgå från att grannarna har drinkafton utan dig i sommar....

/T

Mr_T skrev:
Dessutom torde användandet av en bensindriven lövblås på en vanlig villaträdgård vara det optimala sättet att få den mest vänligt sinnade granne att tappa besinningen. Det skiljer ju lite i ljudnivå/frekvens jämfört med t.ex. en motorgräsklippare.
Sitter dessutom löven fast i gräset så du tvingas stå och fullgasa/blåsa på varje kvadratdecimeter så kan du nog utgå från att grannarna har drinkafton utan dig i sommar....

/T
:)
Tanken har slagit mig! Vi som är nyinflyttade och allt... Jag kan ju alltid ta in sypunkter från er nu och skaffa en lövblås när jag blivit mer "tjenis" med grannarna... Eller kanske inte.

Alltid dessa problem! ::)

smogge skrev:
kolla jula oxå dom har bla en lövsug/blås bensindriven med inbyggd lövtugg...kolla på jula  art nr.724021
Det är samma maskin fast några hundralappar dyrare än Bauhaus! Tror jag i alla fall.

Jag skulle nog åka och hyra en maskin de gånger jag behöver.. Mycket bättre prestanda i de maskiner man hyr (som ju oftast är av proffsmodell). Ok de blåser bara men har man så mycket löv att men "behöver" nåt annat än kratta så vill man nog inte gå omkring och bära på det.
Varför man krattar? Jo om man som jag har runt 8 större ekar på tomten so låter man inte löven ligga kvar då de tar flera år på sig att försvinna.

//Markus

Jag läste "Prestanda på lövsåg?" ;D

Kanske inte rätt ämne, men gräsklippare med uppsamlare tycker jag fungerar utmärkt att "suga" upp löven med ::)

Dock får man tömma den ofta men, men.... :-/

Jo uppsamlare till gräsklipparen fungerar ju om man inte har min tomt.... där man inte kan klippa hela med maskin.
Och skälet till att jag vill kratta eller samla upp mina löv, kallas ekar..... med ett gäng stora ekar på tomten låter man inte löven ligga kvar, tro mig.

//Markus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.