tommib
Jag behöver montera kabelskor på lite grövre kabel, 35 kvmm eller så. Biltema säljer ett pressverktyg som man slår på för att crimpa kabelskon som ser ut som på bilden

19-1257_xl_1.jpg

Är detta något att ha? Det är ju rätt stora strömmar (men 24 V) så glappkontakt blir dubbelplusobra. Samtidigt vill jag kanske helst inte lägga ut massa pengar på en crimptång som jag kommer använda enstaka gånger.

Det värsta är att jag egentligen kanske inte ens skulle behöva crimpa alls då biltema säljer batteripolskor som tar 35 kvmm kabel direkt i en skruvad anslutning. Andra änden (en växelriktare) har skruvad anslutningsplint. Anledningen till det upplevda behovet är att man ska montera en temperaturvakt på batteriet och den ska monteras direkt på polen, medelst ringkabelsko typ M10.

Om någon har något lateralt tänkande förslag så tas det också tacksamt emot.

• Gilla
kanonkurtan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag behöver montera kabelskor på lite grövre kabel, 35 kvmm eller så. Biltema säljer ett pressverktyg som man slår på för att crimpa kabelskon som ser ut som på bilden

[bild]

Är detta något att ha? Det är ju rätt stora strömmar (men 24 V) så glappkontakt blir dubbelplusobra. Samtidigt vill jag kanske helst inte lägga ut massa pengar på en crimptång som jag kommer använda enstaka gånger.

Det värsta är att jag egentligen kanske inte ens skulle behöva crimpa alls då biltema säljer batteripolskor som tar 35 kvmm kabel direkt i en skruvad anslutning. Andra änden (en växelriktare) har skruvad anslutningsplint. Anledningen till det upplevda behovet är att man ska montera en temperaturvakt på batteriet och den ska monteras direkt på polen, medelst ringkabelsko typ M10.

Om någon har något lateralt tänkande förslag så tas det också tacksamt emot.
Biltemas funkar ganska bra.
Men om du vill göra det med riktigt verktyg och bor i norra delen av Sthlm kom förbi och pressa hos mig.

Om kabeln är lös så sväng förbi valfri elfirma så kan dom säkert pressa för en vetelängd eller liknande.

Annars har jag tidigare pressat med don och slägga o sen värmt med gas och fyllt med lödtenn. Kanske inte är helt by the book och rekommenderas.

tommib
Söderort tyvärr, tack för erbjudandet.

Jag tittade runt lite och hittade ett ställe som erbjuder färdiga kablar till ett rätt förmånligt pris. Ska kolla lite på grejerna och se vad jag behöver. Jag såg ändå inte fram emot att hosta upp dryga tusenlappen för 12 m kabel (6+6) när jag inte behöver så mycket.

Applikationen är en "liten" batteribank med 2 st 12 V 140 Ah blybatterier och en växelriktare. Det ska in en batteribrytare och en säkring också i kretsen, bara för att det känns bra. Det ökar behovet lite av kabel och termineringar.

Sen måste jag som sagt lösa hur jag får fast den där termistorn som sitter förmonterad på en kabelsko.

Lite sent men om någon annan läser senare. Det är min erfarenhet att välsorterade båtaffärer som säljer kabel och kabelskor har tång att låna ut, iaf i affären. Så jag har gjort en del kablar på det sättet på åtminstone två ställen.

Så kolla med SeaSea, Hjertmans, Erlandssons brygga eller dylikt. (Kan ju vara läge att ringa först.)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.