S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 094 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 094 inlägg
Varför är det ingen som pratar om skillnaderna i pris mellan zon 1,2 och 3,4?
Det måste väl vara en enkel match att höja priset mot konsument i zon 1,2 med säg 800% för att kunna sänka lite i zon 3,4 och på så sätt skapa en jämnare prisbild?
Vi är ett och samma land, kommer inte ta en diskussion med någon boende i zon 1,2 som tänker försöka försvara skillnaderna för det finns ingen rimlighet i det.
Det måste väl vara en enkel match att höja priset mot konsument i zon 1,2 med säg 800% för att kunna sänka lite i zon 3,4 och på så sätt skapa en jämnare prisbild?
Vi är ett och samma land, kommer inte ta en diskussion med någon boende i zon 1,2 som tänker försöka försvara skillnaderna för det finns ingen rimlighet i det.
I morron är det nästa samma pris i hela landet…S SueCia skrev:Varför är det ingen som pratar om skillnaderna i pris mellan zon 1,2 och 3,4?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 094 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 094 inlägg
Om man höjer marknadspriset i norra Sverige så blir produktionen större än konsumtion och ledningskapasitet kan ta hand om. Men du menar kanske någon typ av skatt på elen i norr som subventionerar elen i söder?
Uppvuxen i norr men bor nu i elområde 3. Att nu helt plötsligt vilja att allt ska vara rättvist är för mig beklämmande och ohederligt. Att bo i norr är dyrare. Har alltid vart svårare att få jobb, och om man väl får ett jobb är det svårt att få ett någorlunda välbetalt. Att ha 2 bilar är ett direkt måste. Att kunna åka kommunalt är ett unikum för de flesta. Att likställa priset mellan elområdena skulle dessutom knappt göra elen billigare i söder men betydligt dyrare i norr iom befolkningsmängd.
Det är norrlands tid nu. Jag glädjs med dem trots att den dyra elen drabbar mig. Om ilskan ska drabba någon så är det sittande regering och de politiker vi har och har haft. Rösta rätt - rösta inte rött.
Det är norrlands tid nu. Jag glädjs med dem trots att den dyra elen drabbar mig. Om ilskan ska drabba någon så är det sittande regering och de politiker vi har och har haft. Rösta rätt - rösta inte rött.
Ja vad säger man...?
Hundratals miljarder, skulle man inte kunna ha lagt hundratals miljarder på nya kraftverk genom åren, och då menar jag sådana som inte är väderberoende...?
Hundratals miljarder, skulle man inte kunna ha lagt hundratals miljarder på nya kraftverk genom åren, och då menar jag sådana som inte är väderberoende...?
Om du förväntar dig att man bara kan normalisera elpriserna över landet utan att normalisera övriga ojämnheter så är du nog ute och cyklar.S SueCia skrev:Varför är det ingen som pratar om skillnaderna i pris mellan zon 1,2 och 3,4?
Jag bor i område 4 och kommer dessutom bli tvungen att riskera frysa sönder huset om priserna håller i sig över 2023-2024 så rätt naturligt tilltalar det mig med utjämnade priser men vi bör kanske inte glömma att de har kallare norrut så en total utjämning vore knappast heller rättvist? Lägger vi då till de större avstånden och att de får dras med den mesta energiproduktionen så måste det i princip vara ett gap, frågan är enligt mig därför vad skillnaden bör vara? Förespråkarna av fria okontrollerade marknader kommer sannolikt inte vilja ha några fastlagda gränser men jag personligen anser området behöver regleras både vad gäller elhandeln och skillnaderna.S SueCia skrev:Varför är det ingen som pratar om skillnaderna i pris mellan zon 1,2 och 3,4?
fast norra Sverige har en hel del olika samhällstjänster som knappast är lika kostnadseffektiva som i södra delarna av Sverige.T tslabot skrev:Jag bor i område 4 och kommer dessutom bli tvungen att riskera frysa sönder huset om priserna håller i sig över 2023-2024 så rätt naturligt tilltalar det mig med utjämnade priser men vi bör kanske inte glömma att de har kallare norrut så en total utjämning vore knappast heller rättvist? Lägger vi då till de större avstånden och att de får dras med den mesta energiproduktionen så måste det i princip vara ett gap, frågan är enligt mig därför vad skillnaden bör vara? Förespråkarna av fria okontrollerade marknader kommer sannolikt inte vilja ha några fastlagda gränser men jag personligen anser området behöver regleras både vad gäller elhandeln och skillnaderna.
Det är snarare vanligare att man levererar varor/tjänster/samhällssservice för ett enhetligt pris över hela landet trots skillnader i kostnader pga geografi.
Hade man istället gjort 4st virtuella elområden som grund för att beräkna ett enhetligt pris för ett nationellt elområde när man införde systemet så hade nog ingen klagat. Som jag förstått är det så många EU länder tar fram priserna också.