Hej!

En golvlist i mitt kök har blivit vattenbemängd och som ett resultat därav svällt upp till c:a två gånger den ursprungliga tjockleken. Vänligen se bifogad bild. Listen är gjord av något slags sammanpressad fiber, liknande masonit. Jag skulle vilja återställa listen och fick tanken att man kanske kan försöka suga upp lim i det ganska porösa träet och sedan trycka ihop listen med en tving till önskad storlek tills limmet har härdat.

För att detta skall fungera behöver jag ett väldigt tunt lim som dessutom inte härdar alltför snabbt. Det enklaste är väl om limmet kan sugas upp genom kapillärverkan, men man skulle också kunna tänka sig att injicera det med en kanyl. Jag funderade på att prova med cyanoakrylat (superlim), som ju är väldigt tunt, men jag tror att det härdar för snabbt.

Något förslag på lim eller något alternativt sätt att försöka åtgärda problemet?
 
  • Svullen golvlist av sammanpressad fiber som skadats av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bry dig inte hur det ser ut, dn är körd och bara en ny ska dit. Det är säkert en pressad av spån och är lika som en spånskiva. En sådan som svält går inte att återställa.
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tackar för återkopplingen. Dels är det så att listen kommer från en hyresrätt, så jag kan nog inte själv råda över huruvida den kan bytas ut eller ej. Dels tänker jag, ifall alternativet är att kasta listen, att jag lika gärna skulle kunna göra ett försök att förbättra densamma.
 
A
C Cato_Uticensis skrev:
Tackar för återkopplingen. Dels är det så att listen kommer från en hyresrätt, så jag kan nog inte själv råda över huruvida den kan bytas ut eller ej. Dels tänker jag, ifall alternativet är att kasta listen, att jag lika gärna skulle kunna göra ett försök att förbättra densamma.
den är av MDF och kan inte återställas. byte gäller
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.