Jag har ärvt ett 2plans hus med källare från 1951! Det är litet och behöver renoveras.Jag och min sambo har disskuterat olika lösningar för renovering/Tillbyggnad. vi undrar om det är möjligt att riva befintligt hus och behålla källaren plus ev. modifiera den så att man kan sätta på ett prefabricerat hus. Är detta möjligt?Är det ekonomiskt försvarbart? Ngn som har erfarenheter att delge?

Tacksam!! ;D
 
Firstmate skrev:
Är detta möjligt?Är det ekonomiskt försvarbart?
Visst är det möjligt. Men är nuvarande huset i så dålig kondition att det inte lönar sig att renovera/bygga till? ???

Borde ju bli billigare än att bygga en helt ny grund iaf. ;)
 
OK......

Som sagt huset är ju från 1951 så allt utom stommen måste ju i princip demonteras då el,vvs mm måste bytas ut för att inte tala om isoleringen. Den är usel idag!Så vi undrar om det kanske blir billigare att riva och beställa nytt? Vi vill båda helst ha källare i det nya huset. Ett annat problem är att huset står lite nära vägen enligt kommunen.Är det möjligt att gräva ur runt källaren och flytta den lite? Hur går man till väga i min situation?Kan inget om husbygge! :p

Tacksam för svar!!
 
Firstmate skrev:
Är det möjligt att gräva ur runt källaren och flytta den lite?
:surprised: Du menar att flytta källaren? ??? Det anser jag vara orealistiskt. Om det överhuvud taget skulle vara möjligt, så blir kostnaderna enorma. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.