Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
Maria T
Hade en dålig PostNord-upplevelse i början av denna vecka - fick ett SMS om att ett paket till mig inte ryms i min postlåda "efter försök att leverera"; rent skitsnack! Efter att jag hämtat ut paketet och kollat (skulle lätt gått att få ner) men även ännu mer irriterande eftersom SMS:et kom flera timmar innan brevbäraren var där.

Men så minns jag hur tillmötesgående PostNord kan vara, som att den brevbärare som oftast kör rundan om vår adress tar med paket som definitivt inte skulle gått ner i postlådan med hopp om att jag är hemma - han kliver ur bilen och ringer på, samt att jag kunde ringa till närmsta postsortering (när jag hade eget företag) och be dem kolla om jag hade fått post att hämta, detta tidigare än jag fick SMS om att allt var sorterat.

Så PostNord kan mycket om de bara vill! Givetvis handlar det jag skrivit om särskilda individer som är inriktade på att ge service, men min erfarenhet av PostNord gentemot andra som kör där jag bor (Bring, UPS) så är de verkligen inte dåliga.
Men ändå, om jag kan välja att hämta ut ett paket i ett paketskåp så gör jag det, enligt min egen erfarenhet så är det minst stressigt även om jag får påminnelser varje dag om att jag har ett paket att hämta ut.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Maria T
OK..ytterligare en PostNord-leverans som är under all kritik.

Igår 7/6 fick jag ett SMS om att jag hade paket att hämta, kollade avsändaren och förstår att det absolut inte går ned i min postlåda. Har en "veckolåda" eller vad det kallas, de stora blå vadderade kuverten (PostNords förbetalda) går lätt ner så även kartonger som är max 3 cm tjocka, som minsta lådan från Apotea t ex, den går att leverera.
Fick nytt SMS i morse om ett annat paket att hämta så jag åkte till utlämningsstället på eftermiddagen och efter att jag hämtat ut "paketen" så raderade jag SMS:n.
Misstag!

Det står, givetvis, i båda meddelandena att de inte går att leverera till min postlåda, och det beror inte på att det krävs mottagar-ID för jag behövde inte legitimera mig.

Bild nedan på det senaste "paketet" - en platt (innehåll speciell USB-kabel) påse ca 17 X 25 cm som alltså inte fysiskt gick att stoppa ner i min postlåda! Jo, jag tänker skriva till PostNord för "tänk om" jag inte hade haft ett annat paket att hämta, "tänk om" jag hade haft en betydligt längre sträcka att köra för att komma till utlämningsstället och - hypotetiskt - "tänk om" jag hade varit i väldigt stort behov av den sabla USB-kabeln men inte av vilken orsak som helst, jag inte kunde ta mig till utlämningsstället förrän nästa vecka?

Arg! Person håller ett platt, blått PostNord-varubrev som ej levererats till postlådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men det där har väl varit på tapeten förut? Om jag inte fattat fel är det så dumt att deras system inte har stöd för att säga "avsändaren har inte betalat för leverans till brevlådan" utan de flaggar istället försändelsen som "har inte gått att leverera".

Jag tror det är så att om avsändaren använder "företagspaket" men skickar till en privatpersons adress blir det så. Jag vill minnas att folk som beställt saker för sin firma, men har enskild firma så paketen skickas hem till dem, råkar ut för samma sak. Ser man till att det står ett firmanamn som mottagare så kan det fungera även om adressen är en villa, men inte helt garanterat. Och anledningen ska då vara att de räknar med att på en privatadress så är det inte nån hemma dagtid, därför gör de inte ens ett försök att köra ut.
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi har den stora luckan låst med en hasp så brevbäraren öppnar och lägger i halvstora paketen själv. Fungerar fint
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men det där har väl varit på tapeten förut? Om jag inte fattat fel är det så dumt att deras system inte har stöd för att säga "avsändaren har inte betalat för leverans till brevlådan" utan de flaggar istället försändelsen som "har inte gått att leverera".

Jag tror det är så att om avsändaren använder "företagspaket" men skickar till en privatpersons adress blir det så. Jag vill minnas att folk som beställt saker för sin firma, men har enskild firma så paketen skickas hem till dem, råkar ut för samma sak. Ser man till att det står ett firmanamn som mottagare så kan det fungera även om adressen är en villa, men inte helt garanterat. Och anledningen ska då vara att de räknar med att på en privatadress så är det inte nån hemma dagtid, därför gör de inte ens ett försök att köra ut.
Med andra ord finns de inte de som har sitt företag hemma enligt postnord? Det är rätt lätt för dem att ha en uppdaterad list från skatteverket på de som har f-skatt
 
Maria T
N Nerre skrev:
Men det där har väl varit på tapeten förut? Om jag inte fattat fel är det så dumt att deras system inte har stöd för att säga "avsändaren har inte betalat för leverans till brevlådan" utan de flaggar istället försändelsen som "har inte gått att leverera".

Jag tror det är så att om avsändaren använder "företagspaket" men skickar till en privatpersons adress blir det så. Jag vill minnas att folk som beställt saker för sin firma, men har enskild firma så paketen skickas hem till dem, råkar ut för samma sak. Ser man till att det står ett firmanamn som mottagare så kan det fungera även om adressen är en villa, men inte helt garanterat. Och anledningen ska då vara att de räknar med att på en privatadress så är det inte nån hemma dagtid, därför gör de inte ens ett försök att köra ut.
Kan mycket väl vara nåt så idiotiskt, men jag beställde två andra saker vid samma tillfälle (från CDON men varorna skickas från tre olika företag). Detta som jag visade ovan fick jag åka och hämta, likaså ett paket innehållande en hårddisk och den behövdes ID för att hämta, men den tredje "prylen", en CD som kom i liknande bubbelplastpåse stoppades i postlådan igår, med tydlig avsändare som är ett företag.
Tycker det hela verkar j**ligt godtyckligt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Det är inte posten som väljer fraktsätt, det är avsändarens val
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
Maria T
hsd hsd skrev:
Det är inte posten som väljer fraktsätt, det är avsändarens val
Förstår inte om det här var ett svar till mig, men oavsett så valde jag PostNord som fraktsätt och ena gången väljer brevbäraren att dela ut den lilla bubbelplastpåsen, andra gången väljer hen att inte göra det och jag får veta att "det inte gick att delas ut". I stort sett samma storlek på påse och inget ID-krav.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
TRJBerg
Maria T Maria T skrev:
OK..ytterligare en PostNord-leverans som är under all kritik.

Igår 7/6 fick jag ett SMS om att jag hade paket att hämta, kollade avsändaren och förstår att det absolut inte går ned i min postlåda. Har en "veckolåda" eller vad det kallas, de stora blå vadderade kuverten (PostNords förbetalda) går lätt ner så även kartonger som är max 3 cm tjocka, som minsta lådan från Apotea t ex, den går att leverera.
Fick nytt SMS i morse om ett annat paket att hämta så jag åkte till utlämningsstället på eftermiddagen och efter att jag hämtat ut "paketen" så raderade jag SMS:n.
Misstag!

Det står, givetvis, i båda meddelandena att de inte går att leverera till min postlåda, och det beror inte på att det krävs mottagar-ID för jag behövde inte legitimera mig.

Bild nedan på det senaste "paketet" - en platt (innehåll speciell USB-kabel) påse ca 17 X 25 cm som alltså inte fysiskt gick att stoppa ner i min postlåda! Jo, jag tänker skriva till PostNord för "tänk om" jag inte hade haft ett annat paket att hämta, "tänk om" jag hade haft en betydligt längre sträcka att köra för att komma till utlämningsstället och - hypotetiskt - "tänk om" jag hade varit i väldigt stort behov av den sabla USB-kabeln men inte av vilken orsak som helst, jag inte kunde ta mig till utlämningsstället förrän nästa vecka?

Arg! [bild]
Lite förvånad, varför raderade du sms:en?
Gör det aldrig själv när det gäller paketleveranser. Ser ingen anledning till det.
 
Maria T
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite förvånad, varför raderade du sms:en?
Gör det aldrig själv när det gäller paketleveranser. Ser ingen anledning till det.
Mest av gammal vana och visst, det skulle varit bra att ha dem kvar nu.
Jag känner personer som har kvar SMS som är tio år gamla, jag tillhör inte den kategorin.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Förstår inte om det här var ett svar till mig, men oavsett så valde jag PostNord som fraktsätt och ena gången väljer brevbäraren att dela ut den lilla bubbelplastpåsen, andra gången väljer hen att inte göra det och jag får veta att "det inte gick att delas ut". I stort sett samma storlek på påse och inget ID-krav.
Det kan ju vara så att de har sjukfrånvaro på ditt lokala postkontor. Ena dan har de folk som kan åka alla distrikt och alla försändelser delas ut. Nästa dag är några sjuka och man väljer då att skicka en del försändelser direkt till ombud, istället för att du ska behöva vänta tills personalen är frisk innan din försändelse kan köras ut.

Eller om det är väldigt många försändelser en dag och man inte hinner med att köra ut allt innan arbetsdagen är slut så kanske de outdelade försändelserna hamnar hos ombudet?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Det kan ju vara så att de har sjukfrånvaro på ditt lokala postkontor. Ena dan har de folk som kan åka alla distrikt och alla försändelser delas ut. Nästa dag är några sjuka och man väljer då att skicka en del försändelser direkt till ombud, istället för att du ska behöva vänta tills personalen är frisk innan din försändelse kan köras ut.

Eller om det är väldigt många försändelser en dag och man inte hinner med att köra ut allt innan arbetsdagen är slut så kanske de outdelade försändelserna hamnar hos ombudet?
Absolut är sjukfrånvaro en, oftast rimlig, förklaring men eftersom jag fick annan post som var utdelad med PostNord samma dag (kollar alltid om kuverten har den orange streckkoden som visar på att det är just PostNord) så känns det mycket tveksamt. Fasiken vad jag är arg på mig själv för att ha raderat det där SMS:et som jag kunde skickat till deras kundtjänst och bett om förklaring.
Inte för att jag tror jag fått förklaring utan mer en bortförklaring, men det skänker ändå en liten bra känsla att ha bevis för att andra far med osanning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Maria T Maria T skrev:
Förstår inte om det här var ett svar till mig, men oavsett så valde jag PostNord som fraktsätt och ena gången väljer brevbäraren att dela ut den lilla bubbelplastpåsen, andra gången väljer hen att inte göra det och jag får veta att "det inte gick att delas ut". I stort sett samma storlek på påse och inget ID-krav.
Posten har många olika leveranssätt, det paketet som krävde leg. var förmodligen ett postpaket de andra kan troligtvis vara skickat som brev , företag har fler möjligheter an vad privatpersoner har
Fick ett tangentbord till en laptop nyligen och de gick som brev från kina men på grund av längden fick jag hämta det hos ombud
 
Maria T Maria T skrev:
OK..ytterligare en PostNord-leverans som är under all kritik.

Igår 7/6 fick jag ett SMS om att jag hade paket att hämta, kollade avsändaren och förstår att det absolut inte går ned i min postlåda. Har en "veckolåda" eller vad det kallas, de stora blå vadderade kuverten (PostNords förbetalda) går lätt ner så även kartonger som är max 3 cm tjocka, som minsta lådan från Apotea t ex, den går att leverera.
Fick nytt SMS i morse om ett annat paket att hämta så jag åkte till utlämningsstället på eftermiddagen och efter att jag hämtat ut "paketen" så raderade jag SMS:n.
Misstag!

Det står, givetvis, i båda meddelandena att de inte går att leverera till min postlåda, och det beror inte på att det krävs mottagar-ID för jag behövde inte legitimera mig.

Bild nedan på det senaste "paketet" - en platt (innehåll speciell USB-kabel) påse ca 17 X 25 cm som alltså inte fysiskt gick att stoppa ner i min postlåda! Jo, jag tänker skriva till PostNord för "tänk om" jag inte hade haft ett annat paket att hämta, "tänk om" jag hade haft en betydligt längre sträcka att köra för att komma till utlämningsstället och - hypotetiskt - "tänk om" jag hade varit i väldigt stort behov av den sabla USB-kabeln men inte av vilken orsak som helst, jag inte kunde ta mig till utlämningsstället förrän nästa vecka?

Arg! [bild]
Roade mig med att söka på dit kolli-id du visar bild på i postens app. Skickades från Malmö 7 juni. Till brevterminalen i din stad morgonen efter och till ditt ombud strax efter lunch. Gick således inte via något brevbärarkontor för utkörning. Du fick ett sms på eftermiddagen att du hade nåt att hämta hos ombud.

Jag är mest imponerad över att något kommer fram från säljare till kund inom ett dygn.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Roade mig med att söka på dit kolli-id du visar bild på i postens app. Skickades från Malmö 7 juni. Till brevterminalen i din stad morgonen efter och till ditt ombud strax efter lunch. Gick således inte via något brevbärarkontor för utkörning. Du fick ett sms på eftermiddagen att du hade nåt att hämta hos ombud.

Jag är mest imponerad över att något kommer fram från säljare till kund inom ett dygn.
Har inte gjort den sökningen själv men blir givetvis imponerad! Det var verkligen en snabb leverans så bortsett från det där "gick inte att leverera" så är jag mycket nöjd.

En ny händelse.. en person i Blekinge postade ett brev (platt brev, innehåll ett A4 handskrivet) förra helgen, tydligen lagt på "lådan" under lördagen men det var ju helg och så, blev väl inte hämtat förrän på tisdag den 7/6 men har ännu inte nått fram till mig. Och det var ett ganska viktigt brev. (Nej, avsändaren kan inte skanna in dokument).
Så.... jag börjar undra lite grann om försändelser som kommer från företag möjligen har en gräddfil för jag tycker det är ofta nu att brev eller kort (trevligt med födelsedagskort, handskrivna) som postas på en söndag/måndag, inte kommer fram förrän kommande fredag med lite tur.

Verkligen skit detta med varannandagsutdelning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.