Om taket gick sönder av 11 cm snö så borde inte företaget få sälja tak överhuvudtaget.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Företaget "måste" heller inte ersätta, de rekommenderas att ersätta.

A Avle skrev:
Företaget "måste" heller inte ersätta, de rekommenderas att ersätta.
Ja man skulle vilja se bevisningen på att taket rasade in efter 11 cm snö

Hade jag köp ett pooltak och "bolaget kommunicerar att taket klarar de nordiska kraven på höga snölaster." Då hade jag förutsatt att man pratar om samma mängder som gäller när man snackar snözoner. Och om jag inte fattat helt fel innebär det att i snözon 1 räknar man med att det inte faller mer än 1kN snö per kvm, dvs ca 100 kg snö/kvm under en säsong. Enligt SMHI väger VÅT nysnö 100-200kg per kubikmeter. Det skulle innebära att det kan ligga åtminstone 50 cm våt snö på pooltaket, och då snackar vi de allra sydligaste delarna av landet. Att både bolaget, kunden och ARN har full koll på att det inte föll mer än en halv meter våt snö just den natten får man väl anta...

Menar bolaget något annat borde de ha preciserat sig bättre.

• Gilla
Adam2211 och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Finns hela ärendet att läsa någonstans?

Har ALDRIG sett ett pooltak haverera av 11cm snö, inte ens den låga lastkänsliga sort jag själv har. Ej heller blöt snö i den mängden.

Utan att veta ett skit om omständigheterna här så gissar jag att infästningen av skenorna varit bristfälligt och att skenorna helt enkelt glidigt iisär. Det är den enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig.

Marknadsföringen som takleverantörerna kör med är tveksam och kommer säker ändras med detta. Ett pooltak i denna prisklass tål inte snömängderna vi kan råka ut för här, så enkelt är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.