Jag håller på att göra vinden till boyta och ska nu isolera det. Takstolarna på vindsdelen är ca 4 meter långa och där har jag tagit bort kutterspånet, men takstolarna fortsätter till våningen under i ytterligare 4 meter och där ligger det kvar kutterspån (utan luftspalt). När jag tog bort kutterspånet på vinden fann jag fläckar av svartmögel på råsponten, ca 2-4% av ytan. Huset är byggt 1926. Jag orkar inte riva upp de nedre 4 meterna av kutterspånet, då jag renoverat det våningsplaner redan. Jag fundera på att isolera med polyuretan skum på vindsdelen, finns det någon problematik att vindsdelen av taket är isolerat med polyuretan och den nedre delen av taket är isolerat med det gamla befintliga kutterspån och hur gör man den övergången, med skiva eller annat? Alternativt fundera jag på att isolera vindsdelen med mineralull och 2cm luftspalt och använda ventilationsbeslag både vid nock och nere (på vindsdelen), kan det vara värt att sätta ett ytterligare ventilationsbeslag längst ner vid takfoten också (dvs 3/ takstol vid 0,4 och 8meter)? Kommer ett ventilationsbeslag längst ner vid takfoten att skapa någon ventilation i kutterspånet som ligger rätt packat eller drar det bara in fukt? Det finns idag ingen ventilation in i kutterspånisoleringen

Har ni något bra tips på hur jag sanerar svartmöglet på råsponten? När det väl är sanerat kan man spruta Polyuretan direkt på råsponten

Fotot visar övergången mellan det borttagna kutterspånet på vindsdelen och sen där kutterspånet fortsätter ytterligare 4 meter neråt i takstolen till nedervåningen (har grävt lite i det vänstra facket)

• Övergång mellan borttaget kutterspån på vinden och nedervåningens intakta isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker rent allmänt att man ska vara försiktig med nya relativt oprövade metoder. Polyuretanisolering kan kanske vara bra men nyheter brukar alltid locka lycksökare. Verkar väldigt viktigt hur det blandas och sprutas. Jag skulle aldrig riskera att bostaden drabbas av "fishy smell"

• Gilla
pontuskarlsson
  • Laddar…
Den tekniskt överlägset bästa lösningen hade varit att byta ut pappen på taket mot diffusionsöppen duk, och sedan isolera utan luftspalt med mineralull eller cellulosafibrer. Eftersom jag antar att den lösningen inte ryms i budgeten, är att isolera med luftspalt med luftningsdon i yttertaket upptill och nertill, näst bäst. Det jag läst om polyuretanskum gör mig mycket tveksam till en användning i detta sammanhang. Det finns några vetenskapliga rapporter tillgängliga på nätet.

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.