Hej
Jag är relativt nyinflyttade i ett hus som har ett äldre minireningsverk, Polypur DF-3. Jag söker efter någon i Stockholmstrakten som kan hjälpa mig med lite råd och kanske ett serviceavtal. Bakgrunden är att kommunen vill döma ut avloppet men de ger mig en chans att övertyga dem om att det fungerar som det skall. Jag lät nyligen tömma brunnen och spola ur den och enligt entreprenören såg de inga skador eller problem. Det finns en sorts vippa som skall dosera ut flockningdmedel, även denna mekaniska del ser ok ut. Om det går att förlänga livet på anläggningen ytterligare några år vore det toppen.

Jag har sökt efter någon avloppskonsult som är villig att hjälpa till, men alla jag fått tag på jobbar bara med sina egna märken.

Om du känner någon klok person som du tror skulle vilja hjälpa mig så är jag oerhört tacksam för tips!

Kanske lite kvällslektyr

https://www.havochvatten.se/avlopp-och-dricksvatten.html

Nu har jag inte dubbelkollat men har för mig att kommuner kan inte döma ut avlopp hur som helst utan det måste finnas något faktiskt skäl för det - åldern på anläggningen är inte ett skäl utan det är om det fins en felfunktion av något slag som igensatta infiltrering/markbädd och spår av större mängder slamflykt ut i infiltreringen etc.

Om du har gjort åtgärdena nedan skrivet och tex. fosforhalten håller sig på mattan och inget tedens till översvämning av igensatt infiltrering/markbädd och ingen tedens till slamflykt och kommunen dömmer ut ändå - ja, då skulle jag överklaga!

---

Du har förhoppningsvis fått någon rapport på vad de tycker inte fungerar så att du har en chans att åtgärda det.

Har du flockningsmedel/fosforkemfällning så kan det vara ett villkor i avloppstillståndet, så måste du kontrollera att det faktiskt fungerar och att dunkarna lättar i vikt över tiden i lagom takt och rätt inställd för genomsnitt antal personer i hushållet. Om och vad som är 'rätt' är att i slutändan analysera fosfornivån på den utgående avloppsvattnet ut till filtreringen - mer om det nedan.

När det gäller kemikalieförbrukning så är dunkarna som de levereras i ofta för tunga att vägas på vanlig köksvåg, och det enklaste är att hälla över några liter av det i en 4-5 liters halvgenomskinlig dunk och stoppa ned slangen i denna - väg dunken tom och skriv vikten på dunken som Tara, tappa upp exakt 2 eller 3 liter av kemikalien i dunken med glas eller plastlitermått (tänk inte ens tanken på att använda rostfritt - du är härmed varnad, det är extremt korrosivt på metaller och även på hushållsrostfritt, du vill inte att din diskbänk efter rengöring av litermått och trattar och stänk av det som torkas in på diskbänken, sakta omvandlas till durkslag efter några år, - jag har provat...)

Notera mängden på dunken, dra en streck var nivån blev - väg den och skriv datum och tid.

Sedan låter du det gå i en vecka eller två - bra att titta till om nivån i dunken faktiskt sjunker lite mer ofta och börja fundera om det inte sjunker... - och sedan väger du dunken och noterar viktförlusten.

Då du har taravikten på dunken, vikten vid 2 eller 3 liter fyllnad av kemikalien så kan du räkna ut densiteten på vätskan (antal gram/liter), - av viktminskningen senare kan du räkna fram mängden och sedan med kännedom av tiden och vikten när det fylldes och tiden och vikten senare vägdes kan man räkna ut hur många gram respektive ml flockningsmedel som förbrukas per dag eller timme i genomsnitt.

Är förbrukningen noll så vet du att flockningsmedeltillsatsen inte fungerar, och måste fixas, och en skäl för kommunen att underkänna anläggningen om det inte fungerar!

---

I slutändan kanske du behöver visa för kommunen att avloppsvattnet som går till infiltreringen har tillräcklig låg fosforhalt och att vattnet som går ut där inte är för grumligt (grumligheten är en form av slamflykt då en del av fosforn kan sitta på partiklarna i grumligheten) - Men om ett avloppsvattenprov till certifierat vattenanalysföretag som bevisar reningsverkets funktion måste betalas av dig eller av kommunen vet jag inte.

Hur eller hur - innan avloppsvattenprov skickas in för att bevisa reningsverkets funktion så bör och kan man själv kolla det med testkit som använd för vattenanalys av akvarium - så att man vet att man ligger på rätt sida av gränserna och faktiskt ser att reningsverket fungerar och fosforhalten är tillräckligt låg innan den 'skarpa' vattenprovet tas av kommunen eller av dig själv.

Jag själv använder JBL PRO Aquatest som fins i många akvariebutiker och även Hornbash om de har akvarieavdelning i butiken.

Riktvärdena för fosfor (P) mäts i form av PO4 i testkitet i vattnet och ligger man under 3 mg/liter PO4 (motsvarar 1 mg/l tot-P som är maximala tillåtna) så är man under gränsen för avlopp med högre krav. - man bör helst inte mäta mer än 2 mg/l PO4 för att ha lite marginal kvar.

Även Nitrat (NO3) har en gränsvärde vid högre krav, vilket är max 177 NO3 mg/l ( 40 mg tot-N)

Detta är så mycket att man behöver späda ut provet i 4 delar till med batterivatten eller annan rent vatten som inte ger utslag i testerna för att kunna se nivåerna - dvs blanda 1 dl av avloppsprovet med 4 dl rent vatten, rör om väl och sedan ta provet ur blandningen, droppa i reagenterna i kyvettet enligt instruktion, vänta lite och sedan läsa av mätvärdena med provet mot färgskala, ta indikerade mätvärde gånger 5.

Detta gäller dagens nivåer för avlopp med förhöjt krav, det kan vara värt att kontrollera din avloppstillstånd hos kommunen och se vad som gällde då när den installerades, med tanke på att du har en flockmedelstillsättning i din reningsverk. Vad jag vet så kan inte kommunen höja kraven efter hand på en redan installerad och fungerande avloppsanläggning så länge den inte ändras i någon nämnvärd grad och tex. att reparera och byta tex. en brunn är tillåten så länge det är samma funktion och volym som innan, medans en omläggning av infiltrering/markbädd är i gränslandet för krav på nytt avloppstillstånd.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.