Hej hej, total nybörjare här i behov av råd.

Bakgrund: vi har ett sommarhus som stått på torpargrund utan möjlighet till inspektion där vi länge besvärats av ”källarlukt” i boningshuset.

därför beslöt vi efter konsultation av expert att gräva ur torpargrunden runt om muren invändigt, rensa bort gammalt skräp och lägga plast över hela grunden.

Sedan dess har jag installerat en fuktmätare som loggar RF och också haft möjlighet att inspektera grunden.

efter två veckor av stor nederbörd har jag konstaterat några problem som jag inte vet hur jag ska åtgärda.

Det viktigaste och mest akuta: vid ett ställe har det bildats en mindre ansamling vatten ovanpå plasten. Inte mer än kanske tre deciliter men ändå en liten pöl. Är detta normalt efter en sådan blöt period? Eller är det fara och färde?

Problem två. Under veckan jag loggat RF har denna legat konstant på 100% vid sensorn som placerats en dryg decimeter under bjälkarna, två meter in från muren.

problem tre. Vid en del av grunden är det formplyfa som täcker golvbjälklaget underifrån. Där finns stora glipor mellan skivorna som går rakt upp i isoleringen. En fundering jag därför har är om detta är platsen där källarlukten ”läcker in” i huset. Bifogar några bilder.
Hörn av en torpargrund med synlig formplyfa och träkonstruktion, tecken på fuktskador och glipor mot isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk torpargrund med plast och synliga glipor mellan golvbjälkar och formplyfa.
Skapa konto
Hörn av en torpargrund med synlig formplyfa och träkonstruktion, tecken på fuktskador och glipor mot isoleringen.
Skapa konto
Mörk torpargrund med plast och synliga glipor mellan golvbjälkar och formplyfa.
Skapa konto
Glipor i formplyfa under golvbjälklag som kan vara orsak till källarlukt.
Skapa konto

All hjälp jag kan tänkas få mottages tacksamt. Helst vill jag undvika en avfuktare där nere. Men viktigast är förstås att säkra grunden.

till saken kan sägas också att huset står på sandmark där dränering aldrig varit ett problem. Vattnet rinner rakt ner i marken, så att säga.

Yes. Jag är fullständig novis på detta och hoppas innerligt att detta vårt första steg mot att få bukt på lukten var korrekt. Men självklart är man lite nervös med (läs mycket).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.