Hej,

Nygjort badrum med duschhörna täckt av badkar än så länge. Tanken är att kunna sätta in duschväggar när barnen slutat bada. Flyttade badkaret idag och rengjorde golvbrunnen. Upptäckte att vattnet samlas i en liten pöl bredvid golvbrunnen, bara nån millimeter djup men ändå. Bör man reklamera med allt vad det innebär?
 
  • Grå kaklad dusch med golvbrunn, vita rörbitar, fuktiga plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschgolv med grå kakelplattor och en kvadratisk avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zaandy och 2 till
  • Laddar…
Jag har exakt samma problem. Väldigtvlika i alla avseenden. Jag kommer följa tråden med största nyfikenhet.
 
Inget fall just från pölen mot golvbrunnen. Från övriga håll är fallet synligt på vattenpasset
 
  • En vattenpass med röda ändar ligger på ett grått klinkergolv nära en kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är det bakfall under plattorna också?
 
Kontakta firman som gjorde de , hör va de säger , men skulle inte go ta o i fall precis vid golvbrunn iaf
 
Ja du har ju redan svarat på din fråga. Får man fråga vem som har gjort badrummet? Har du fått några kvalitetsdokument? Jag är ingen plattsättare men du skall ha betydligt mer lutning på vägg än det du har .

Edit. Läste att det skulle vara fall på 40 mm per meter mot vägg.. men jag kan ha tolkat GVK fel.
 
Det är för litet problem, i sig, med en liten pöl bredvid brunnen. I jämförelse med flera veckor av byggdam, oväsen etc.
Men detta är alltså under förutsättning att bara plattorna är lite fellagda. Om det däremot är bakfall även undet plattorna, så är det värre. Det kommer sannolikt halvera livslängden på badrummet, minst. Så det är inte acceptabelt, utan måste då åtgärdas.
 
Har kontaktat firman som gjorde jobbet nu. Känd firma i Stockholm. Har fått våtrumsintyg osv. Får se vad de återkommer med för svar.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Så länge fallet på golvet under är korrekt är det ju sällan nå formellt fel att det kan bli nån pöl bredvid brunnen. Visst kan man ha så pass mycket fall på även ytan att allt rinner undan ner i brunnen men det är inget måste och sällan nåt man strävar efter heller.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Så länge fallet på golvet under är korrekt är det ju sällan nå formellt fel att det kan bli nån pöl bredvid brunnen. Visst kan man ha så pass mycket fall på även ytan att allt rinner undan ner i brunnen men det är inget måste och sällan nåt man strävar efter heller.
Hur vet man om fallspacklingen är korrekt men inte plattsättningen? Det enda jag med säkerhet vet är att det är gjort av samma kille och med samma vattenpass
 
Det vet man såklart inte efteråt men det vore ju att binda ris åt sin egen rygg om man fuskar med det i ett seriöst företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.