En fråga om golvläggning i kök, som pratats om en hel del, men som jag inte hittat något bra svar på.

Jag planerar att lägga en 15mm K-ply under våra köksskåp (IKEA Metod). Den är lika tjock som den parkett vi tänkt lägga i köket i övrigt. Skarven kommer hamna bakom sockel så kommer inte synas något. Anledning till att jag gör det är för att jag inte vill belasta det flytande parkettgolvet med tunga skåp, samt att golvet enkelt kan bytas om nu behovet skulle falla på.

Jag har två frågor:

1. Ska plyfan skruvas (eller på annat sätt) fixeras mot undergolvet, eller ska den också bara flyta som parketten? Undergolvet är glespanel med golvvärme i om det gör någon skillnad.

2. Vi har en köksö i mitten av rummet som kommer att vara en 1,6x1,2 rektangel (4 skåp som står med ryggarna mot varandra). Där planerade jag att lägga parketten under, främst för att slippa en ö av plywood under skåpen. Men hur fixeras denna bäst i underlaget? Jag funderade på att borra upp lite större hål i parkett, ner till underlag, där jag sedan kan sätta typ gängstång för att fixera det till industristandard. Någon som förankrat genom parkett?
 
BirgitS
2. Det är väl just under köksöar som golvtillverkarna av parkettgolv vill att man inte lägger deras golv. Underskåpen längs väggarna hänger i huvudsak på väggen och det blir inte så stor last på benen men under köksön kommer ju all vikt rakt ner på golvet. Har man parkettgolv under en köksö kommer golvet inte längre att vara flytande där utan fast förankrat.

Andra i forumet har belastat köksön med betongplattor i botten för att den ska bli stadig.
 
1 tror inte det spelar någon direkt roll men jag hade lagt det flytande med mjukfog mot parketten så skräp o vatten inte kommer emellan.
2 om du fixerar skåpen som en ö så kan du fästa ön med några träskruv i parketten, då flyter ön med parketten.
 
  • Närbild av en metallfästning som förbinder ett köksskåp med ett trägolv, visande träskruvar och en mjukfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde likadant fast med spånskiva. Den skruvades dock fast i undergolvet och hittills har det fungerat bra!

Allt är lagt på spånskivan, även köksön.

Tänk på att köksön måste vara väl förankrad i golvet!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.