Intressant projekt: http://www.energibo.se/. Väggelementen liknar Isorasts. Gjorda av Neopor, 44 cm tjocka och u-värde 0,10.
 
Ja, jag håller med! Plusenergihus är nog en framtidsmelodi. Jag letar efter ett framtida hus som har dessa energifördelarna. Kataloghustillverkarna verkar inte våga använda sig av ny teknik i den här utsträckningen. Det är ju synd.
Men vill man bo i ett frigolithus?
Vad blir inomhusklimatet när man minimerar ventilation och byggmaterialen ger ifrån sig ämnen?
Vad finns det för alternativ till dessa väggelement?
 
Det är väl ingen som påstår att ventilationen ska minimeras? Det är samma ventilation i ett sånt hus. Jämfört med ett otätt hus så blir luften t.o.m. renare då all inkommande ventilationsluft passerar ett filter, istället för att krypa in genom otätheter i väggar, golv, m.m.
 
Helt rätt perkele!
I ett nybyggt lågenergihus så dimensioneras ventilationsmängden
enligt gällande normer (~0,35 l/s/m^2)
Vilket innebär mycket mer ventilation än i många (de flesta) äldre hus!
-Alltså, lågenergihus ventileras mer än äldre hus!
(tex. 80-talshus med mekanisk frånluft)

Sen använder man sig ofta av FTX-aggregat till nya lågenergi
vilket ger filtrerad tilluft, alltså bättre än vid frånluftsystem mfl...
 
Precis, det äldre hus vi bor i nu stoltserar inte precis med bra inomhusklimat. Själv tycker jag Isorast Neopor (EPS) verkar mest intressant. Det tillåter också med enkelhet svängda väggar. d^_^b
 
Nja!
Energibo har ett system som mäter CO2-halten i luften och styr därefter ventilationen individuellt för varje rums behov av ventilation vilket i sin tur ska spara på tillförd värme. Men man kan säkert skippa just den funktionen för att öka genom blåsningen de första åren ialla fall.
Den rekomenderade ventilationen gäller lågenergihus. Det här är ett plusenergihus. Plusenergihus ska ta passivhusens fördelar samtidigt som med teknik både ska hålla nere energiåtgången samtidigt som teknik dessutom ska generera energi i olika former och skapa ett överskott.
 
Redigerat:
  • Gilla
Frenne1
  • Laddar…
Jag förstår inte det speciella med Energibo eller deras tänk allmänt.
Metoderna dom använder har varit med ett tag nu, men många tycker dom är omständiga.
Finner inte värdet av att ha cellplast även på insidan, då vikten i betongen inte kan lagras.

Att klä en inner vägg i cellplast med reglar och gips eller annat allternativ, känns direkt osmart tidsmässigt/kostnadsmässigt.

Sedan kostar väl ett sådant hus massor ?.

Med led-ljus i hela huset förberett med KNX, återvinning avloppsvatten, massa solceller på taket med acc & styrning som behövs,100 m nedgrävt kamflänsrör,luftsluss i entrédörr,vattenreningsverk, mm, mm, mm.

Gissar på ungefär dubbla priset mot Leca/cellplast ell betong/cellplast, även om man lägger till komponenter som gör huset riktigt genomtänkt på samtliga plan.

Deras visninghus är absolut inte genomtänkt, dom har bara "flaschat/vräkt på" med allt som finns på marknaden.

MvH Jawen
 
Jag är väldigt nyfiken på plusenergihus... är det nån som har någon prisuppgift på hur mycket det kostar i jämförelse med ett mer normalt bygge?
 
Jag såg en uträkning på ca.+10% i kostnad för ett Passivhus jämfört
med ett "std.-hus".
Plusenergihus är väl inte ett standardiserat som jag har förstått det?
-Då kan det ju skilja hur mycket som helst ifrån ett hus till ett annat...
& det är nog för nytt för att hitta något tillförlitligt underlag för sådana
jämförelser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.