Jag har två äldre T-kopplingar (likadana) som jag behöver plugga då jag ska ta bort ett element. Dock har jag ingen aning om vad för pluggar som jag behöver och hoppas nu att någon här kan hjälpa mig att hitta rätt.
Diameter på de rör som kommer upp ur golvet är 21.6mm. Diameter på de rör som går in i T-kopplingen mäter jag 21.8mm på den högra i bild och 21.6-22.27mm för den vänstra (diffen i diameter förklaras nog av bockning och färg, rimligtvis är det samma kopplingar och rör).
Detta är värmeledningar till elementen, jag vet att övriga kopplingar i huset (kall-/varmvatten) är av typen securex (efter 1954). Kanske detta också då?
Vad behöver jag för att plugga dessa T-rör?
Diameter på de rör som kommer upp ur golvet är 21.6mm. Diameter på de rör som går in i T-kopplingen mäter jag 21.8mm på den högra i bild och 21.6-22.27mm för den vänstra (diffen i diameter förklaras nog av bockning och färg, rimligtvis är det samma kopplingar och rör).
Detta är värmeledningar till elementen, jag vet att övriga kopplingar i huset (kall-/varmvatten) är av typen securex (efter 1954). Kanske detta också då?
Vad behöver jag för att plugga dessa T-rör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är vanliga gängade rördelar. Gissningsvis är det G20/R20 i T-rören. Inga klämringar av något slag där.
Problemet när man börjar gänga på sådant där är att man måste vara helt säker på att det inte rör sig i andra änden och orsakar en läcka. Om du gängar ur grenen så är det lugnt dock.
Det kan behöva värmas en del för att få linet och pastan som de där är tätade med att släppa. Dessutom måste nog en hel del färg skrapas bort.
Du behöver två proppar i rätt dimension samt lin och pasta för att täta efter att du tagit bort rören.
https://www.saljex.se/en/Produkter/...ngar/Massingdelar/Propp,_Massing,_G20?id=Q124
Problemet när man börjar gänga på sådant där är att man måste vara helt säker på att det inte rör sig i andra änden och orsakar en läcka. Om du gängar ur grenen så är det lugnt dock.
Det kan behöva värmas en del för att få linet och pastan som de där är tätade med att släppa. Dessutom måste nog en hel del färg skrapas bort.
Du behöver två proppar i rätt dimension samt lin och pasta för att täta efter att du tagit bort rören.
https://www.saljex.se/en/Produkter/...ngar/Massingdelar/Propp,_Massing,_G20?id=Q124
tommib skrev:Det där är vanliga gängade rördelar. Gissningsvis är det G20/R20 i T-rören. Inga klämringar av något slag där.
[länk]
Nu ser jag också att det inte är klämringskopplingar men det krävdes att någon sa det. Tack!tommib skrev:Det där är vanliga gängade rördelar. Gissningsvis är det G20/R20 i T-rören. Inga klämringar av något slag där.
[länk]
Jag har bytt en rörböj på elementet för ett tag sedan, då passade G15. Så antar att samma dimension gäller för propparna. Får köpa två storlekar så är jag på den säkra sidan!
Bra input med att det kan sitta åt, jag minns hur bra den där rörböjen satt. Det tog en hel del kraft och värme för att få bort den.
Tack!
Produkter som diskuteras i tråden