Hej,

Jag är på väg att sätta igång en renovering av mitt badrum och jag har tänkt att göra det mest själv. Jag har dock stött på ett problem i samband med detta som jag inte vet om jag kan göra.

Det här är problmet: Ur väggen kommer två rör som går längs kortsidan på badrummet och viker av till höger en bit på långsidan för att kommar fram till ett element. Det finns ingen naturlig koppling på vägen där jag skulle kunna sätta en "plugg" under själv renoveringsarbetet. Jag tittade på andra sidan väggen där rören kommer fram och ser att de delar sig och dels går till ett element, dels går ner genom golvet till bottenplattan på huset, dels går upp i taket till, vad jag förmodar, grannen ovanför i huset. Inte heller där är det någon kopplingspunkt där man skulle kunna "bryta sig in" och göra ett stopp.

Så hur brukar man gå tillväga i detta fall? Någon som vet? Hur gör rörmokaren? Krävs det en rörmokare för denna typ av jobb?

Jag kan nämna att jag har tillgång till ingående flöde till radioatorerna så jag har möjlighet att stoppa detta.

Ett alternativ som slagit mig är att jag försöker ha kvar rören som de är under hela renoveringen och böjer ut dessa något från väggen när jag behöver komma åt där. Låter det som en dålig ide'?

Se bigogade bilder för detaljer.

Tacksam för alla svar!

Mvh
Lars
 
  • rör badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rör hallen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan frysa rören, kapa av dom och sen dit med en koppling så du kan stänga av dom.
Annars kan du stänga av pumpen,. stänga alla ventiler och sen kapa och dit med en ventil, förhoppningvis sprutar det inte vatten :)

Annars får du tömma systemet
 
Ok, jag gör ett försök! ;)

Tack!
 
"frysa rören"? Hur går man tillväga då? (Intressant om man slipper tömma vattnet från 3 övervåningar!)
 
Frysa rören gör du på följande sätt: http: //www.koppar.com/files/R%C3%B6rfrys_SE.pdf
Man har inte så lång tid på sig, så det gäller att ha ställt för uppgiften. Kan bli ganska blött annars. Torde vara mest lämpligt att en rörmockare sysslar med detta.
 
sitter det ventiler på stammen uppåt så är det ju bara o stänga till våningen över, så får du ju bara vattnet i rören på din våning ur rören, och då kan du kapa o trixa så mycke du vill:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.