Hej!
Håller på att göra om gamla gillestugan på nedre plan till sovrum. Kaminen har demonterats och nu återstår bara att plugga rökröret. Tanken är att sätta gips över sedan.
Kaminen kommer att flyttas till övre plan vid ett senare skede och då hoppas jag på att kunna använda samma skorsten som går på utsida gavel av huset. Vill även ha kvar rökröret i väggen nere vid eventuell tillbakaflytt av kamin.
Hur pluggar jag rökröret på rätt sätt med tanke på kondens och eventuell fara för brand vid användning av kamin på övre plan senare? Rökröret går rakt ut till skorstenen, runt en halvmeter långt.
MVH
Håller på att göra om gamla gillestugan på nedre plan till sovrum. Kaminen har demonterats och nu återstår bara att plugga rökröret. Tanken är att sätta gips över sedan.
Kaminen kommer att flyttas till övre plan vid ett senare skede och då hoppas jag på att kunna använda samma skorsten som går på utsida gavel av huset. Vill även ha kvar rökröret i väggen nere vid eventuell tillbakaflytt av kamin.
Hur pluggar jag rökröret på rätt sätt med tanke på kondens och eventuell fara för brand vid användning av kamin på övre plan senare? Rökröret går rakt ut till skorstenen, runt en halvmeter långt.
MVH
Nu vet jag inte hur skorstensdragningen går, men om sotet som lossnar vid sotning kan leta sig ner till dom nedre delarna av skorstenen som betjänade tidigare kamin måste du nog göra någon slags inspektionslucka där man kan suga ut överblivet sot, tror att sotaren kan ha vissa synpunkter om du inte gör det.
Jag skulle kolla med sotaren innan jag stänger igen anslutningen så du inte får några obehagliga överraskningar nästa gång dom kommer på besök Dom kan säkert ge dig råd ang igenpluggningen utifrån brandsäkerheten.
Jag skulle kolla med sotaren innan jag stänger igen anslutningen så du inte får några obehagliga överraskningar nästa gång dom kommer på besök Dom kan säkert ge dig råd ang igenpluggningen utifrån brandsäkerheten.
Hej Mats! Tack för svar.Mats-S skrev:Nu vet jag inte hur skorstensdragningen går, men om sotet som lossnar vid sotning kan leta sig ner till dom nedre delarna av skorstenen som betjänade tidigare kamin måste du nog göra någon slags inspektionslucka där man kan suga ut överblivet sot, tror att sotaren kan ha vissa synpunkter om du inte gör det.
Finns en renslucka på utsida hus, ungefär 30 cm under rökrörets höjd. Skorstenen är murad konstruktion med ett rökrör som går hela vägen upp till toppen. Är det ens möjligt att borra sig in i detta från sidan när man ska installera ny kamin på övre plan? Förhoppningen var att dra rökröret på vinden.
MVH
Jag gjorde en liknande konvertering på sommarstället när jag rev vår murade spis och installerade en Morsö gjutjärnskamin istället. Det var inga problem med det, jobbet gjordes inte av mig, anlitade proffs.R Robinruben skrev:
I princip anlitar jag aldrig hantverkare, men när det kommer till eldstäder som ska byggas/ändras ser jag till att få hem någon välrenommerad kamin-hantverkare, detta för att undvika trassel med brandbesiktningen som måste göras efter dom jobben. Jag råder dig att ta in proffs för detta, men innan ni skriver kontrakt kolla med sotarföretaget på plats att den firma du tänker ta in inte har massa anmärkningar från inspektionerna.
Senast bytte jag ut kaminen och skorstenen i villan, det första sotarn sa när han såg papperen var att "det här ska nog inte vara några problem, den här firman gör bara korrekta bra jobb" När man hör det inser man att det var värt några tusenlappar att anlita proffs