B
Håller på med en renovering just nu. Jag har fjärrvärme och vattenelement i huset. Skulle behöva ta bort ett vattenelement i ett badrum då jag ska ha golvvärme istället. Så jag skulle behöva plugga igen rören som går till badrummet och detta element. Hur gör man? Om jag nu släpper på vattentrycket och stänger av vid fjärrvärmecentralen, måste jag senare när jag pluggat igen och släppt på vatten, lufta alla element?
/Balthazar

Du måste tappa värmesystemet så att nivån i värmesystemet understiger den nivå du vill plugga vid.

Stäng av cirkulationspumpen och öppna avtappningen.
Öppna avluftningventilerna till samtliga radiatorer som ligger högre än pluggstället.
Tappa tills du känner dig övertygad om att den kvarvarande nivån i värmesystemet ligger lägre än "pluggstället".

Stäng ev. avtappningen.

Öppna pluggstället och plugga. Kommer det vatten så öppna avtappningen igen.

Stäng alla luftningsnipplar och avtappning.

Fyll på systemet under det att du har koll på trycket. Detta skall vanligen inte tillåtas överstiga 1.5 kg/cm2

Öppna luftningskruvarna en efter en. Tappa tills radiatorerna är fylla. Fyll på systemet vart efter så att det finns tillräckligt med tryck att lufta med.

När allt är urluftat, starta cirkulationen. Vänta ca 15 min och lufta sedan igen. Den luft som finns löst i färskvattnet släpper vid ca 60 C, så om du kan värma upp systemet till eller över 60 C så kan sedan lufta ur den sista luften som annars förbrukas genom rostbildning.

Det går att köra sönder ett värmesystem om man tar till för högt tryck och säkerhetsventilen inte funkar eller saknas.
Utan fungerande manometer famlar du i blindo.
Om du har avstängning på fram och retur så kan luftningen ev. underlättas av att du stänger returen och luftar tills framvattnet kommer fram till samtliga radiatorr (det porlar). Stäng där efter framvattnet och öppna returen och lufta därefter ur systemet helt. Detta tillvägagångsätt förutsätter att du inte stänger av förbindelsen till expansionskärl och säkerhetsventilen då du stänger någon av dessa två ventiler. Med ett riktigt byggt värmesystem så är detta inget problem, då sitter påfyllning och expasionskärl drekt på pannan/fvärmeväxlaren.

Om du nu ändå har två rör lediga så varför inte sätta dit en minishunt och köra med vattenburen golvvärme? Billigare i drift än elvärme, men högre investeringskostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.