Jag behöver dels plugga ett rör, och dels gå vidare från ett annat som ser likadant ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där mutter sitter vill jag ha plugg på ena och gå vidare me det andra. Det känns bekvämt att gänga bort en mutter istället för att försöka vrida ur röret ur T-korset.

Går det att sätta lock (eller i andra fallet, halvkoppling) direkt på stället där muttern sitter? Är det samma gängor? Eller måste jag gänga ur röret ur T korset?

Ingen som har något bra svar? :) Skulle vilja köpa grejer idag, men vill ej chansa...

Antar att det är ett nippelrör mellan T-korset och röret med muttern. Frågan är ju egentligen bara om det är vanliga rörgängor, och att det passar med ett lock där röret med muttern ansluter.

Sitter skarv rör, rörbiten som går in i muffen har inget lin. Den tunna muttern är åtdragen med en sudd lin mot muffen som tätning. Så lossa den tunna muttern och backa den, lossa/backa muffen som syns lite på nedersta bilden mera in på skarvröret så får du isär ledningen. Finns risk att de sitter fast då de använt Linolja till linet.

http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-skarvror-25/?select=true

mvh

• Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Tack för svar!

Om jag förstår dig rätt så är muttern alltså helt lös och kommer kunna gängas mot T-röret, stämmer det?

Muttern är det tätande locket, lin sudden är packningen. Borsta rent gängerna med stålborste innan så blir skruvandet lättare.

Mvh

• Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Ok, rev av lite mer isolering så man ser bättre och visst där där en muff:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, mutter och muff ska åt höger alltså. Tack för tipsen!

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Alldeles riktigt, är lite mekk att få isär skarven om det stumt i stråket kan vara så i ditt fall eftersom du har stick uppåt. Annars sågar du av röret mellan muffen och t rör så en rörtång kan greppa på bitarna som skall lossas.

Mvh

• Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Verkar sitta rätt bra som du sa, har inte provat ordentligt än dock, men det känns att dom sitter:)

Skulle det funka att kapa skarvröret precis intill muttern tro? Då får jag ju en utvändig gäng att gå på med passande rörbitar. Vad tror ni?

Ja det går bra, men vad skall du hitta på med rören åt vänster? Om du ska ta i ordentligt försök att ha två tänger. En rörtång som du håller emot med på röret och en som du skruvar loss med.

mvh

• Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
P
Låna brännaren som frugan har till creme bruleen och värm så slipper du dra armarna ur led.

• Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Röret som går till vänster ska bort, pga att jag lägger golvvärme och då har jag ingen nytta av vissa element längre.

Dock har ena stammen (returen) ett element kvar i källaren efter detta T-kors, och jag behöver därmed plugga det ena (tilloppet) och gå vidare med något litet till det sista elementet för returen.

Jag ska göra ett ordentligt försök ikväll, har dock ingen brännare, men ska prova varmluftpistolen i några minuter tänkte jag, borde ju i alla fall inte bli sämre!

Nu är det fixat, det gick fint att vrida bort dem bara man tog i litegrann!

Stort tack för all hjälp spekerök, hade aldrig fattat hur delarna hängde ihop utan din hjälp...

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.