Har ett gammalt badrum där alla rör ligger ingjutna i ett cementgolv som verkar vara lagt ovanpå trägolvet. Jag måste nog göra om så att alla vattenledningsrör ligger dragna utanpå väggarna. I golvet sticker det upp ett 16 mm kopparrör som matat en bidé med kallvatten. Detta är pluggat med en skärringskoppling ganska nära golvet så det går nog inte att byta den. Nu har den börjat läcka inte mycket men jag vill ändå åtgärda det. Hur gör man detta om man inte kan byta kopplingen. Fundera på att plugga det med en epoxiplugg eller typ läcktätare. (Inte proffsigt men i väntan på renovering så!!) Måste pluggas inne i röret. Några ideer om en bättre metod mottages tacksamt.
Hazze
 
Bronken
Lägg upp bild. Bilder brukar ge bra förslag.
 
Här kommer en bild. Förre ägaren verkar försökt täta med någon typ av någonting. Lite skämmigt men men… Rör omslutet av klumpig tätningsmassa och isoleringsskum, amatörmässigt reparationsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johhhan
Det ser ut som en Vatette-klämringskoppling. Sitter den på ett 16mm-rör så antar jag att den upptill ändå har en klämringskoppling för antingen 15mm-rör eller 12mm-rör. Om det är genom kopplingen det läcker, så ska den kunna pluggas med en Vatette-plugg i rätt storlek, om man kan få bort det där gojset först.
FG0603714.jpg
Edit: Lade till bild på Vatette-plugg. Hur får man mindre storlek på bilder?
 
Redigerat:
Det är i den nedre delen av skärringskopplingen. Kommer vatten mellan muttern och mellandelen i gängorna. Om jag skall sätte en plugg i 16-delen hur får jag då bort skärringen.
 
Johhhan
Om kopplingen inte dragits åt för hårt tidigare, kan man ofta få stopp på läckage genom att dra åt den lite till.

Ibland kan man få bort en klämring (för det lär inte vara en egentlig skärring här) med en polygrip, om den inte sitter så hårt. Annars kan man såga en skåra i klämringen och bända isär den med en flat skruvmejsel. Man måste verkligen se till att inte få längsgående repor på röret, så man slutar att såga innan man är igenom ringen, man kan ändå bända isär den. Här är det så trångt att man nog också måste dela på muttern innan man ens kommer åt klämringen.
 
Du kan inte komma åt andra ändan av röret då?
 
Nej jag kommer inte åt den från andra sidan. Går ner i det gjutna golvet och förgrenar sig till övriga ledningar som behövs för att sedan som en gemensam matare går till en ledning där avstängningskranen för hela badrummet finns, en för kallt och en för varmt vatten
 
Johhhan
Redigerat:
Eller så ringer man en bra rörmokare. I och för sig kul och intressant att fundera själv på hur det kan lösas men min erfarenhet med vatten är att överlåta el och vatten till kunniga yrkesmän. Om det blir vattenskada och man pillat själv kan ju även försäkringsbolaget ha synpunkter.
Hoppas att du får problemet löst.
 
Johhhan
L Lars Ny skrev:
Eller så ringer man en bra rörmokare.
Ja, det är nog att rekommendera. Om åtdragning av muttern inte förbättrar läget och kopplingen behöver bytas ut, får man vara beredd på möjligheten att röränden inte duger för att montera en ny klämringskoppling som tätar. Så om du inte kan ha vattnet till det röret avstängt tills en rörmokare kommer dit, är det säkrast att denna finns med från början.
 
Ja, det är kanske det bästa tipset.
Tack
 
Såna här lägen brukar nån slags VVS tätning fungera bra. Nån flytande som härdar. Gänglåsning, hydrauliktätning går det också om man bortser från ev vattenkontaminering.
Skruva isär allt och se till att kona iallafall sitter fast på röret. Dränk gänga och kona i tätning och dra ihop och låt härda ett tag. Sen är det nog tätt......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.