1 345 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Plötsligt imma på insida fönster
Sida 1 av 2
Hej!
Vi bor i gammal villa från -54 med orginalfönster. Självdragsventilation, tilluft i alla rum plus frånluft i badrum och kök ( köksfläkt). Element under varje fönster, vattenburen värme med luftvatten panna.
Vedspis i köket. Icke lagrande.
Plötsligt har vi nu denna vinter upptäckt att fönstren i vardagsrummet immar igen ibland i nederkant. Värst då när vi kockar mat i köket...Tyvärr är de lite tokigt i köket för vi kan inte riktigt använda köksfläkten när vi eldar i köksspisen, för den sitter halvt under fläkten och tänker att de kan inte vara bra att ha på den då.
Vet knte varför de börjat nu? För inget har ändrat. Luftfuktigheten brukar ligga mellan 30-40. Temp inne när vi eldar ~20.
Pga elpriset så är tempen utan att vi eldar ~16-17, när vi bara kör med pannan så att säga. Men varför har de börjat imma nu? Ingen imma mellan fönstren...endast insida. Men bara på de 2 fönstren. Inget i sovrummen.
Vi bor i gammal villa från -54 med orginalfönster. Självdragsventilation, tilluft i alla rum plus frånluft i badrum och kök ( köksfläkt). Element under varje fönster, vattenburen värme med luftvatten panna.
Vedspis i köket. Icke lagrande.
Plötsligt har vi nu denna vinter upptäckt att fönstren i vardagsrummet immar igen ibland i nederkant. Värst då när vi kockar mat i köket...Tyvärr är de lite tokigt i köket för vi kan inte riktigt använda köksfläkten när vi eldar i köksspisen, för den sitter halvt under fläkten och tänker att de kan inte vara bra att ha på den då.
Vet knte varför de börjat nu? För inget har ändrat. Luftfuktigheten brukar ligga mellan 30-40. Temp inne när vi eldar ~20.
Pga elpriset så är tempen utan att vi eldar ~16-17, när vi bara kör med pannan så att säga. Men varför har de börjat imma nu? Ingen imma mellan fönstren...endast insida. Men bara på de 2 fönstren. Inget i sovrummen.
Imma på insidan av fönster i nederkant betyder att fönsterytan där är tillräckligt kall för att luftens vattenånga ska kondensera, dvs daggpunkten är nådd.
Det i sin tur betyder att luftfuktigheten inne är för hög i förhållande till temperaturen (inne).
Äldre hus har alltid elementen under fönstren för att stoppa kallras och imma. Elementen måste förstås vara varma för att det ska fungera.
Med lågt ställda element så fungerar det inte. Särskilt inte om man eldar och får högre värme från annat håll. Köket i det här fallet.
Då vår FTX har kastat in handduken så kör vi med avfuktare, bl a i badrumet. När den har eliminerat överflödig fukt från duschen kvällen innan så visar den på morgonen kanske 40% RH. Bara man går in och tvättar händerna, dvs spolar lite i tvättstället så det blir lite lätt blött ner i så ökar det några %. Dvs att laga mat på spisen i 15-45 min alstrar mkt extra fukt. Antagligen rör sig luftströmmen från köket till vdgsrummet, och då stiger RH några % i vdgsrummet och vips voila så blir det imma på fönstren.
Pröva att använda köksfläkten. Det kan vara allt som behövs.
Tilluftsventiler i självdragshus kan vara både tillufts- och frånluftsventiler. Det beror på lufttrycksskillnad mellan inne och ute, som i sin tur beror på vindriktning och hur mkt det blåser. Luften följer fysikens lagar. Den struntar fullkomligt i människors benämning på passager/öppningar. (Oftast fungerar tilluftsventiler som tänkt, men inte nödvändigtvis 100% av tiden.) Drivkraften på ventilationen i självdragshus är termisk. Varm luft stiger. Bäst fungerar det om man har en ved- eller pellets- eller oljepanna i källaren som håller skorstenen varm. Då bildas en termisk uppåtriktad drivkraft i skorstenens ventilationskanal (även benämnd imkanal) som suger luft inifrån och ut. Den luften ersätts med kall frisk luft utifrån som då nyttjar öppningar i golv och väggar för att ta sig in. Då blir ett hål i väggen en "tilluftsventil".
Idag är det inte så många hus som använder detta klassiska uppvärmnings- och ventilationssystem. Då behöver ventilationen ofta kompletteras med frånluftsfläktar som ersättning för den frånvarande termiska drivkraften i skorstenen. Dvs Pax-fläktar i badrum och ibland också köksfläktar som går konstant, om än på lågfart.
Det i sin tur betyder att luftfuktigheten inne är för hög i förhållande till temperaturen (inne).
Äldre hus har alltid elementen under fönstren för att stoppa kallras och imma. Elementen måste förstås vara varma för att det ska fungera.
Med lågt ställda element så fungerar det inte. Särskilt inte om man eldar och får högre värme från annat håll. Köket i det här fallet.
Då vår FTX har kastat in handduken så kör vi med avfuktare, bl a i badrumet. När den har eliminerat överflödig fukt från duschen kvällen innan så visar den på morgonen kanske 40% RH. Bara man går in och tvättar händerna, dvs spolar lite i tvättstället så det blir lite lätt blött ner i så ökar det några %. Dvs att laga mat på spisen i 15-45 min alstrar mkt extra fukt. Antagligen rör sig luftströmmen från köket till vdgsrummet, och då stiger RH några % i vdgsrummet och vips voila så blir det imma på fönstren.
Pröva att använda köksfläkten. Det kan vara allt som behövs.
Tilluftsventiler i självdragshus kan vara både tillufts- och frånluftsventiler. Det beror på lufttrycksskillnad mellan inne och ute, som i sin tur beror på vindriktning och hur mkt det blåser. Luften följer fysikens lagar. Den struntar fullkomligt i människors benämning på passager/öppningar. (Oftast fungerar tilluftsventiler som tänkt, men inte nödvändigtvis 100% av tiden.) Drivkraften på ventilationen i självdragshus är termisk. Varm luft stiger. Bäst fungerar det om man har en ved- eller pellets- eller oljepanna i källaren som håller skorstenen varm. Då bildas en termisk uppåtriktad drivkraft i skorstenens ventilationskanal (även benämnd imkanal) som suger luft inifrån och ut. Den luften ersätts med kall frisk luft utifrån som då nyttjar öppningar i golv och väggar för att ta sig in. Då blir ett hål i väggen en "tilluftsventil".
Idag är det inte så många hus som använder detta klassiska uppvärmnings- och ventilationssystem. Då behöver ventilationen ofta kompletteras med frånluftsfläktar som ersättning för den frånvarande termiska drivkraften i skorstenen. Dvs Pax-fläktar i badrum och ibland också köksfläktar som går konstant, om än på lågfart.
Jaa...o nu först kom jag och tänka på att vi alltid har en gigantisk kastrull med vatten på vedspisen för att katten inte skall hoppa upp där. Den ångar ju såklart massa vätska. Ska prova med att ta bort den. Även om vi knte har hög fuktprocent kanske de är för högt.... 😟Oldboy skrev:Imma på insidan av fönster i nederkant betyder att fönsterytan där är tillräckligt kall för att luftens vattenånga ska kondensera, dvs daggpunkten är nådd.
Det i sin tur betyder att luftfuktigheten inne är för hög i förhållande till temperaturen (inne).
Äldre hus har alltid elementen under fönstren för att stoppa kallras och imma. Elementen måste förstås vara varma för att det ska fungera.
Med lågt ställda element så fungerar det inte. Särskilt inte om man eldar och får högre värme från annat håll. Köket i det här fallet.
Då vår FTX har kastat in handduken så kör vi med avfuktare, bl a i badrumet. När den har eliminerat överflödig fukt från duschen kvällen innan så visar den på morgonen kanske 40% RH. Bara man går in och tvättar händerna, dvs spolar lite i tvättstället så det blir lite lätt blött ner i så ökar det några %. Dvs att laga mat på spisen i 15-45 min alstrar mkt extra fukt. Antagligen rör sig luftströmmen från köket till vdgsrummet, och då stiger RH några % i vdgsrummet och vips voila så blir det imma på fönstren.
Pröva att använda köksfläkten. Det kan vara allt som behövs.
Tilluftsventiler i självdragshus kan vara både tillufts- och frånluftsventiler. Det beror på lufttrycksskillnad mellan inne och ute, som i sin tur beror på vindriktning och hur mkt det blåser. Luften följer fysikens lagar. Den struntar fullkomligt i människors benämning på passager/öppningar. (Oftast fungerar tilluftsventiler som tänkt, men inte nödvändigtvis 100% av tiden.) Drivkraften på ventilationen i självdragshus är termisk. Varm luft stiger. Bäst fungerar det om man har en ved- eller pellets- eller oljepanna i källaren som håller skorstenen varm. Då bildas en termisk uppåtriktad drivkraft i skorstenens ventilationskanal (även benämnd imkanal) som suger luft inifrån och ut. Den luften ersätts med kall frisk luft utifrån som då nyttjar öppningar i golv och väggar för att ta sig in. Då blir ett hål i väggen en "tilluftsventil".
Idag är det inte så många hus som använder detta klassiska uppvärmnings- och ventilationssystem. Då behöver ventilationen ofta kompletteras med frånluftsfläktar som ersättning för den frånvarande termiska drivkraften i skorstenen. Dvs Pax-fläktar i badrum och ibland också köksfläktar som går konstant, om än på lågfart.
Sen såg jag också till min försktäckelse nu att "locket" på tilluftsventilerna på väggen i samtliga rum hade ett tunt tunt lager is på sej! Hjälp! Vad beror DET på???
Jag förstår. Så vad bör jag göra? Elda mer eller höja på elementen? Och ta bort ångverket ( kastrullen) från spisen.... Tog bort den och nu gick fuktigheten från 38 till 32 på bara en liten stund.Oldboy skrev:
Du ska främst se till att ventilera bättre. Se över frånluften att den är tillräcklig
Om friskluftsventilerna är igensatta kan det vara en orsak med.
Vi har gammalt hus och inga element (enbart golvvärme) under fönstren. Har dock satt in mekaniska fläktar på båda våningar och satt in friskluftsventiler. Detta för att ytterligare hjälpa till mot radon. Har själv en kastrull med vatten och kan ibland få upp det till 40% (typ) så det skulle jag säga inte är problemet
Tror mer på undermålig ventilation/ går på fel ställen 😄
Om friskluftsventilerna är igensatta kan det vara en orsak med.
Vi har gammalt hus och inga element (enbart golvvärme) under fönstren. Har dock satt in mekaniska fläktar på båda våningar och satt in friskluftsventiler. Detta för att ytterligare hjälpa till mot radon. Har själv en kastrull med vatten och kan ibland få upp det till 40% (typ) så det skulle jag säga inte är problemet
Tror mer på undermålig ventilation/ går på fel ställen 😄
Fast vi har ju haft den samma ventilationen i 4 år,sen vi flyttade in, och vi satte in alla tilluftsventiler plus oax fläjten i badrummet. Det har ju varit tilltäckligt förr, vad har ändrat lixom?D drömmenomlandet skrev:Du ska främst se till att ventilera bättre. Se över frånluften att den är tillräcklig
Om friskluftsventilerna är igensatta kan det vara en orsak med.
Vi har gammalt hus och inga element (enbart golvvärme) under fönstren. Har dock satt in mekaniska fläktar på båda våningar och satt in friskluftsventiler. Detta för att ytterligare hjälpa till mot radon. Har själv en kastrull med vatten och kan ibland få upp det till 40% (typ) så det skulle jag säga inte är problemet
Tror mer på undermålig ventilation/ går på fel ställen 😄
Men kondensen är inte mellan fönstren, utan på insidanG Gooli skrev:Det kan även vara så att det ligger snö på fönsterblecket och hindrar luft att cirkulera mellan de två glasen (det behövs ytterst liten mängd cirkulation). På så sätt bildas ett vakuum som kan suga den fuktiga luften från rummet in mellan glasytorna, fukten kondenserar och försvinner inte förrän snön tas bort. I alla fall brukar det vara så hos mig.
Hur mycket eldar ni?
En eldstad med öppen låga förbrukar mycket syre vilket ersätts av att mycket luft sugs in genom olika öppningar, de enda öppningar som inte suger in luft då är de ventiler som mha fläktar trycker ut luft istället. En kokande kittel skapar precis som ni säger mycket ånga vilken stannar i luften tills luften inte längre orkar bära denna. Mot kalla ytor som ventilkåpor vilka exponeras för kall uteluft och även fönsterrutor uppnås daggpunkt där imma/dagg/is bildas.
Den gamla ventilationen genom murstocken var, precis som nämnts i tråden beroende av att den varma luften steg uppåt och skapade ett sug i de famla frånluftsdonen. Nu rasar eventuellt kall luft istället in genom dessa vilket rubbar balansen på luftutbytet, kall luft sugs in genom gamla frånluftdon, varm luft blåses ut på nya ställen via paxfläktar och vissa rum får ett felaktigt luftflöde på grund av nya eldstäder och icke balanserad grundventilation. Detta visar sig tydligt när fuktig luft fäller ut mot kalla ytor där relativ luftfuktighet ändras och daggpunkt uppnås.
Detta är kanske inte svar på din fråga men en teori kring ditt dilemma. Min tanke bygger dock på att du tidigare har haft självdrag genom murstock och oljepanna installerad.
Gott nytt år!
Ola!
En eldstad med öppen låga förbrukar mycket syre vilket ersätts av att mycket luft sugs in genom olika öppningar, de enda öppningar som inte suger in luft då är de ventiler som mha fläktar trycker ut luft istället. En kokande kittel skapar precis som ni säger mycket ånga vilken stannar i luften tills luften inte längre orkar bära denna. Mot kalla ytor som ventilkåpor vilka exponeras för kall uteluft och även fönsterrutor uppnås daggpunkt där imma/dagg/is bildas.
Den gamla ventilationen genom murstocken var, precis som nämnts i tråden beroende av att den varma luften steg uppåt och skapade ett sug i de famla frånluftsdonen. Nu rasar eventuellt kall luft istället in genom dessa vilket rubbar balansen på luftutbytet, kall luft sugs in genom gamla frånluftdon, varm luft blåses ut på nya ställen via paxfläktar och vissa rum får ett felaktigt luftflöde på grund av nya eldstäder och icke balanserad grundventilation. Detta visar sig tydligt när fuktig luft fäller ut mot kalla ytor där relativ luftfuktighet ändras och daggpunkt uppnås.
Detta är kanske inte svar på din fråga men en teori kring ditt dilemma. Min tanke bygger dock på att du tidigare har haft självdrag genom murstock och oljepanna installerad.
Gott nytt år!
Ola!
Ja,så var de förr...oljepanna och självdrag. Fanns ingen tilluft när vi fyttade in...vi la in de i alla rum på besiktningsmannens "order". Fanns i gen paxfläkt heller utan bara frånluft i murstocken.mr.Ola skrev:Hur mycket eldar ni?
En eldstad med öppen låga förbrukar mycket syre vilket ersätts av att mycket luft sugs in genom olika öppningar, de enda öppningar som inte suger in luft då är de ventiler som mha fläktar trycker ut luft istället. En kokande kittel skapar precis som ni säger mycket ånga vilken stannar i luften tills luften inte längre orkar bära denna. Mot kalla ytor som ventilkåpor vilka exponeras för kall uteluft och även fönsterrutor uppnås daggpunkt där imma/dagg/is bildas.
Den gamla ventilationen genom murstocken var, precis som nämnts i tråden beroende av att den varma luften steg uppåt och skapade ett sug i de famla frånluftsdonen. Nu rasar eventuellt kall luft istället in genom dessa vilket rubbar balansen på luftutbytet, kall luft sugs in genom gamla frånluftdon, varm luft blåses ut på nya ställen via paxfläktar och vissa rum får ett felaktigt luftflöde på grund av nya eldstäder och icke balanserad grundventilation. Detta visar sig tydligt när fuktig luft fäller ut mot kalla ytor där relativ luftfuktighet ändras och daggpunkt uppnås.
Detta är kanske inte svar på din fråga men en teori kring ditt dilemma. Min tanke bygger dock på att du tidigare har haft självdrag genom murstock och oljepanna installerad.
Gott nytt år!
Ola!
Vi eldar lite olika, nu när de är -15 grader kallt har vi eldat mer...men när de är varmare så kanske vi inte äns eldar varje dag. Men frågan är ju varför df knte verkat vara problem tidigare år? Varför nu? Och isen på ventilkåporna?! De gjorde mej nervös för de verkar ju heltokigt.
Någon av förutsättningarna har förändrats.
Har ni eldat längre perioder än vanligt?
Har kitteln med vatten alltid funnits där?
När installerades sista paxfläkten?
Har nya ventilationsöppningar nyligen installerats?
Har ni börjat hålla dörrar stängda?
Har ni gjort något annat som påverkar luftflödet i huset?
Har ni eldat längre perioder än vanligt?
Har kitteln med vatten alltid funnits där?
När installerades sista paxfläkten?
Har nya ventilationsöppningar nyligen installerats?
Har ni börjat hålla dörrar stängda?
Har ni gjort något annat som påverkar luftflödet i huset?
Tjaa...skulle nog säga att vi eldat på ungefär lika som förr om åren. Och kitteln har varit där även förr. Både pax och tilluftsventilerna sattes in samtidigt,samma år, för 4 år sedan...mr.Ola skrev:Någon av förutsättningarna har förändrats.
Har ni eldat längre perioder än vanligt?
Har kitteln med vatten alltid funnits där?
När installerades sista paxfläkten?
Har nya ventilationsöppningar nyligen installerats?
Har ni börjat hålla dörrar stängda?
Har ni gjort något annat som påverkar luftflödet i huset?
Vi har rätt öppen planlösning...men pha vår hundvalp har dörren till badrummet varit lite mer stängd. Och där sitter ju pax..Den går ju dock inte hela tiden utan är fukt och rörelsestyrd.
Låter som en trolig orsak där, den fuktiga luften kommer inte in i badrummet och därför startar inte den fuktstyrda fläkten. Den fuktiga luften blir kvar i den öppna ytan och börjar kondensera mot kalla ytor istället eftersom inte all sådan luft sugs in genom kaminen och försvinner i förbränningen.D DorisDoris skrev:Tjaa...skulle nog säga att vi eldat på ungefär lika som förr om åren. Och kitteln har varit där även förr. Både pax och tilluftsventilerna sattes in samtidigt,samma år, för 4 år sedan...
Vi har rätt öppen planlösning...men pha vår hundvalp har dörren till badrummet varit lite mer stängd. Och där sitter ju pax..Den går ju dock inte hela tiden utan är fukt och rörelsestyrd.
Prova minska fuktinställningen på badrumsfläkten så att den går hela tiden, då kommer luft sugas in i dörrspringan till badrummet och öka luftutbytet