Jag måste plocka bort en radiator för att komma åt väggen bakom men har någon fråga angående hur man gör det.

Första bilden vid termostaten tänkte jag skruva loss böjen med mutter efter termostaten och sätta dit en propp, det borde väl fungera? Hur mäter man dimensionen jag behöver på proppen?

På bild 2 vid returen, är det en avstägningsventil under proppen där eller är det något annat? 20160625_161008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160625_161004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Stäng termostaten och returventilen. (Lossa det lilla locket och dra skruven i botten)

Bekräfta att du fått stopp på vattnet genom att öppna luftskruven. Det bör inte komma mycket där om prylarna fungerar hjälpligt.

Sen när du lossar på muttrarna så börja med den vid termostaten och försök böj bort anslutningsröret. På med tummen direkt mot böjen. På så sätt får du inte in någon luft i radiatorn och vattnet "hänger kvar" när du lossar på den nedre muttern.

Storleken på radiatorproppen mäter du på dom vita anslutningsrören.
ca 17mm = 10
ca 21mm = 15

Även om jag vrider termostaten till det lägsta så släpper den igenom vatten eller hur?

Dvs jag måste tömma systemet så att det inte är något tryck?

Krilleman
En vanlig termostat stänger helt vid fullt indraget läge. Men självklart läcker gamla prylar igenom lite. Enkelt att bekräfta med luftskruven. Glöm inte returventilen först bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.