Hej!

Har ett fönster med dessa mått som jag skulle vilja montera en plissegardin på:
Fönsterkarm bredd 128cm
Fönsterkarm höjd: 98cm
Glasets bredd: 119cm
Glasets höjd: 89cm

Men jag blir lite osäker på hur jag ska tänka kring de mått som verkar finnas, och faktumet att det sitter ett handtag som bygger ut då det är öppningsbart fönster.

Närmast mått jag hittar är 100x130cm https://www.bauhaus.se/plisse-flex-100x130-cm-svart.html
Eller 90x210(!!) https://www.bauhaus.se/plisse-flex-90x210-cm-gra.html

Hur kan jag få ihop detta?! Jag kör fast i hur jag ska tänka och behöver hjälp från er kära forum-medlemmar :)

Bifogar en bild på hur fönstret ser ut, öppnas utåt med nederdelen och då kommer överdelen in.
Röd färg: fönsterkarm måtten
Blå färg: glasrutans kant till kant mått
 
  • Fönstervy utomhus med mått markerade i rött och blått för fönsterkarm och glas, rött handtag syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En plissegardin monteras i karmen så det är karmens innermått du får utgå ifrån, den 100x130 du länkar till där framgår det inte om dom är möjliga att kapa på bredden.
(Du behöver en som är 126-127 cm bred för att få den att löpa fritt)
Mitt tips är att kontakta en persienn firma och mått beställa en som passar ditt fönster.
 
Sitter i precis samma sits!

Den ”vanliga” plisse’n Debel Touch på Bauhaus går att kapa max 5cm per sida men om det ej framgår att Flex går anpassa, så är det säkert inte så. Vi tyckte att modellerna från Kirsch var snyggare, men där gick ingen av modellerna att måttanpassa.

Vi har köpt måttanpassade lamellgardiner till våra stora fönster, men det blir på tok för dyrt till alla sovrumsfönster...
 
tack för svar
har mitt fönster några konstiga specialmått med tanke på att det inte finns några plisse som passar alls?
tänkte på det här med längden/höjden på gardinen, borde inte den bli hyffsad anpassningsbar då den fälls ihop?
 
hejsan,

kan man montera någon av de på fönsterågen?
 
På öppningsbara fönster monteras plisser i fönsterbågen, man mäter synligt glas på bredden och höjden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.