Vad är bäst att köra med? Jag kommer ha plintar längs med ytterreglarna. Plintjärn, L formad eller U formad stolphållare?? Jag bifogar en snabbritad bild
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...zMywAAAERGGsatFtR&ShowSubCategoryProducts=YES
jocke
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...zMywAAAERGGsatFtR&ShowSubCategoryProducts=YES
jocke
Produkter som diskuteras: "Plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag tvekar aldrig när jag gjuter plintar, plintjärn, ett på var sida, och så 2 genomgående bultar. Att använda Franska, så nära änden på stolpen kan medföra att den spricker.
Plintjärnen hos Byggmax är kraftiga och väl värda sitt pris.
Justerbara förstår jag inte meningen med, man väger ju av och vet höjden. Om fundamentet (korta färdiga plintar) flyttar på sig, har man inte gjort rätt från början. Att gå tillbaka och göra om jobb, man en gång har avslutat, känns inte bra. Därför är det enklast att gräva/borra alla hålen, i med betong och stolpjärnen, sen är den biten klar.
Plintjärnen hos Byggmax är kraftiga och väl värda sitt pris.
Justerbara förstår jag inte meningen med, man väger ju av och vet höjden. Om fundamentet (korta färdiga plintar) flyttar på sig, har man inte gjort rätt från början. Att gå tillbaka och göra om jobb, man en gång har avslutat, känns inte bra. Därför är det enklast att gräva/borra alla hålen, i med betong och stolpjärnen, sen är den biten klar.
Produkter som diskuteras: "Stolphållare"
Stolpbeslag
Stolpbeslag är konstruktionsdetaljer utformade för att säkerställa en stabil och hållbar förankring eller sammanfogning av stolpar. Dessa beslag kan användas i en rad olika byggprojekt, från att stödja staketstolpar till att förstärka
Läs mer
Var köper jag gunnebos justerbara?? & vad skiljer det i pris??
Lyfter tråden lite.....ni som kör med plintjärn, ett på varje sida och genomgående bult, hur lyckas ni borra rakt genom stolpen för att träffa hålet i järnet på andra sidan? Fick till det efter en hel del besvär och extra borrningar förra gången, men sist skippade jag det och körde fransk skruv istället.
Första gången var det färdiggjutna plintar, så nog borde järnen/hålen legat hyfsat parallellt ändå. Men när man ska igenom 120-stolpar gör ju minsta felvinkel att man hamnar flera millimeter fel på andra sidan, och då får man minsann inte igenom bulten....
Mvh
/A
Första gången var det färdiggjutna plintar, så nog borde järnen/hålen legat hyfsat parallellt ändå. Men när man ska igenom 120-stolpar gör ju minsta felvinkel att man hamnar flera millimeter fel på andra sidan, och då får man minsann inte igenom bulten....
Mvh
/A
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Mina 135 mm tjocka balkongstolpar sitter med genomgående bult M12 x 160 mm, först borrade jag med långa 6 mm träborr, inga problem att träffa rätt där. Sedan arbetade jag upp hålet med 12 mm borr från båda sidorna, därefter var det bara att knacka igenom bulten.Alko skrev:
Jag har gjutit grindstolpar med stolpsko.
Dom glappar i själva plinten.
Funkar det om man lyckas få upp stolpsko från plint trycka i ankarmassa och sedan trycka dit dom igen?
Eller ska man göra om skiten?
Dom glappar i själva plinten.
Funkar det om man lyckas få upp stolpsko från plint trycka i ankarmassa och sedan trycka dit dom igen?
Eller ska man göra om skiten?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Gör om med plintjärn skulle jag säga.. En vinglande/lutande grindstolpe är ingen höjdare.....torparkalle skrev:
Men om det funkar med att fylla i någon form av massa?
Spara lite jobb med att slippa gräva upp plintarna och gjuta om.
Testar ikväll om jag får bort skorna
Spara lite jobb med att slippa gräva upp plintarna och gjuta om.
Testar ikväll om jag får bort skorna