Hej,
Mitt första inlägg, hoppas jag kom rätt. Jag är intresserad av att köpa ett fritidshus på plitgrund ombyggt till permananentboende. Stugan är tillbyggd 2017 och fint skick än så länge, huset är på ca 110 m2. Jag är helt ny när det gäller hus så svara gärna tydligt.
Ägaren har sänkt golven för att få en högre takhöjd vilket resulterat i mkt liten luftspalt mellan mark och bjälklag. Huset ligger fortfarande fritt och marken men tomrummet varierar mellan 10-30 cm runt hela huset men mycket bråte under.
Mina frågor:
1. Har läst att man rekommenderar ca 50 cm utrymme till marken för plintgrund, bör detta följas slaviskt?
2. Kan man för att skapa mer luft gräva ut motsvarande ca 20-30 cm under huset själv eller vad kan det kosta?
3. Bör man lägga singel eller liknande under huset eller kan det vara jord?
4. Bör man dränera och vilken typ rekommenderas för plintgrund? Kan man göra själv eller vad kan det kosta?
Tack på förhand!
//Patrik
Mitt första inlägg, hoppas jag kom rätt. Jag är intresserad av att köpa ett fritidshus på plitgrund ombyggt till permananentboende. Stugan är tillbyggd 2017 och fint skick än så länge, huset är på ca 110 m2. Jag är helt ny när det gäller hus så svara gärna tydligt.
Ägaren har sänkt golven för att få en högre takhöjd vilket resulterat i mkt liten luftspalt mellan mark och bjälklag. Huset ligger fortfarande fritt och marken men tomrummet varierar mellan 10-30 cm runt hela huset men mycket bråte under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mina frågor:
1. Har läst att man rekommenderar ca 50 cm utrymme till marken för plintgrund, bör detta följas slaviskt?
2. Kan man för att skapa mer luft gräva ut motsvarande ca 20-30 cm under huset själv eller vad kan det kosta?
4. Bör man dränera och vilken typ rekommenderas för plintgrund? Kan man göra själv eller vad kan det kosta?
Tack på förhand!
//Patrik
Bästa svaret
Medlem
· Stockholm
· 387 inlägg
1) 50 mm behöver inte följa slaviskt, dock bör man kanske se till att luften har fritt tillträde och inte sätta för sidorna med plåtar eller skivor.Fjelk skrev:Mina frågor:
Tack på förhand!
//Patrik
2) Jag tycker att det räcker med ett utrymma så att man kommer åt att inspektera.
3) Så länge det inte rinner vatten fritt vatten under huset spelar de ingen roll vilket material du har, för syns skull kan man ju lägga dit en markduk och lite singel (småsten).
4) Plintgrund behöver man aldrig dränera. Om marken är mycket vattensjuk så att man får tjälskott och plintarna börjar röra på sig då är det en annan sak, detta är dock MYCKET sällsynt.
Lycka till
C claesborjesson skrev:1) 50 mm behöver inte följa slaviskt, dock bör man kanske se till att luften har fritt tillträde och inte sätta för sidorna med plåtar eller skivor.
2) Jag tycker att det räcker med ett utrymma så att man kommer åt att inspektera.
3) Så länge det inte rinner vatten fritt vatten under huset spelar de ingen roll vilket material du har, för syns skull kan man ju lägga dit en markduk och lite singel (småsten).
4) Plintgrund behöver man aldrig dränera. Om marken är mycket vattensjuk så att man får tjälskott och plintarna börjar röra på sig då är det en annan sak, detta är dock MYCKET sällsynt.
Lycka till
Stort tack för svar Claes, har du någon känsla för hur man går tillväga om man ska gräva ut. Vad finns det för verktyg etc.?
Tack!
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 387 inlägg
Precis, i mitt fall handlar det om 20-40 cm vilket kan bli en hel del gräva, om man nu ska sträva efter ca 50 cm fritt. Men som Claes nämnde ovan så kanske det räcker med fritt flöde så att luften får göra sitt?S johd01 skrev:
Ja säkert, jag är intresserad av att gräva "gångar" mellan plintorna så man kan inspektera allting korrekt. Jag har mellan 20-50 cm just nu, på vissa ställen kan man ej krypa in.Fjelk skrev:
Medlem
· Stockholm
· 387 inlägg
50 millimeter fritt räcker, men mer är bättre så att man kan komma åt under.Fjelk skrev:
Jag grävde ur under hela mitt hus som också står på plintar. Det var ett hästjobb då det var gammal sjöbotten med packad lera. Jag började från sidan med vanlig spade så långt jag nådde in. Sedan körde jag liggande stil med spade och fyllde hinkar. Bitvis hackade jag loss bitar med en fyllhammare. Innan jag började så var det mellan 100-300 mm utrymme under hela huset, varav hälften var mindre än 200 mm. När jag var klar så var med mellan ca 600 mm under hela huset. Jag beräknade att jag bar/släpade ut ca 12 kubikmeter lera i hinkar. Det var det enskilda projektet på mitt hus som jag gjort den största felbedömningen på tidsmässigt.Fjelk skrev:
Hur nära plintarna grävde du? Var du inte orolig för marken förändrades osv? Mina plintar är 90 cmS Steffo1980 skrev:Jag grävde ur under hela mitt hus som också står på plintar. Det var ett hästjobb då det var gammal sjöbotten med packad lera. Jag började från sidan med vanlig spade så långt jag nådde in. Sedan körde jag liggande stil med spade och fyllde hinkar. Bitvis hackade jag loss bitar med en fyllhammare. Innan jag började så var det mellan 100-300 mm utrymme under hela huset, varav hälften var mindre än 200 mm. När jag var klar så var med mellan ca 600 mm under hela huset. Jag beräknade att jag bar/släpade ut ca 12 kubikmeter lera i hinkar. Det var det enskilda projektet på mitt hus som jag gjort den största felbedömningen på tidsmässigt.
Jag grävde även runt plintarna. Där var det iofs inte lika mycket som jag behövde gräva. Jag gjorde det i samband med att jag skulle bygga ut huset och utbyggnaden gjordes som platta på mark. Schaktade därför ut längs långsidan samt runt ena hörnet, ca 600mm djupt och testgrävde därför lite vid en av plintarna under huset. När jag kom ner på 1000 mm djup så såg jag ingen tillstymmelse till att plinten skulle ta slut. Därför kände jag mig trygg i att fortsätta.S johd01 skrev:
Haha! Jäklart vilket jobb, men snyggt jobbat. Hur många m2 handlade det om?S Steffo1980 skrev:Jag grävde ur under hela mitt hus som också står på plintar. Det var ett hästjobb då det var gammal sjöbotten med packad lera. Jag började från sidan med vanlig spade så långt jag nådde in. Sedan körde jag liggande stil med spade och fyllde hinkar. Bitvis hackade jag loss bitar med en fyllhammare. Innan jag började så var det mellan 100-300 mm utrymme under hela huset, varav hälften var mindre än 200 mm. När jag var klar så var med mellan ca 600 mm under hela huset. Jag beräknade att jag bar/släpade ut ca 12 kubikmeter lera i hinkar. Det var det enskilda projektet på mitt hus som jag gjort den största felbedömningen på tidsmässigt.