A
Tänker bygga en carport.

Hur långt ner måste jag gräva för plintarna till stolparna?
Kan man använda sig av färdiga 700mm plintar eller ska de gjutas på plats?

Geoteknisk undersökning visar
0-2 meter: lermorän (matrialtyp 5A, tjälfarlighetsklass 4 enligt AMA anläggning 13)
-4 meter: siltig sand (matrialtyp 3B, tjälfarlighetsklass 2 enligt AMA anläggning 13)

Tomten ligger i Lund (tjäldjup 1,2 m)
 
L
Hemmatoner , stuga utanför Lund , vet hur backen är , hur stor carport ska du ha 1 bil eller
2 bil , allt är beroende på yta , tak , och lutning och antal plintar för att bära upp , kan bli mycket snö ibland där
 
A
Varför behöver man veta antal plintar för att veta hur djupt de ska grävas ner?
 
Du kan använda färdiga plintar, använd gärna sådana med en stor fot då dom är mkt lätt att väga in samt är stabilare då all massa håller foten nere.
Du klarar sig gott på att gräva 60cm om du kör 70s plint och lägg isolering runt plinten så klarar den sig garanterat. Cellplast 1dm under mark och runt plinten är isolering.

Gjuter du egna så är det lika bra att gräva frostfritt men färdiga är såklart enklast.
Viktigast är ändå att din mark är stabil och inte håller mkt vatten
 
L
CapsLock skrev:
Varför behöver man veta antal plintar för att veta hur djupt de ska grävas ner?
För att veta hur många plintar som behövs är enligt följande ,,
en eller två bils variant , med eller utan mittstolpar , hur bred ska den bli , hår lång ska den bli
lutning på taket , antal m2 , allt detta måste räknas in . så en bärighet för snölast klaras ,
och då kan det bli lite fler plintar och takstolar , det är inget att spara på , inget kul komma ut och taket gått in
 
  • Gilla
Plattsättareninorr
  • Laddar…
A
holmberg87 holmberg87 skrev:
Viktigast är ändå att din mark är stabil och inte håller mkt vatten
"Tomten lämpar sig väl för bebyggelse i 1-2 plan." så jag antar att marken är tillräcklig stabil för en carport.
Marken är däremot av tjälfarlighetsklass 4 och vad jag har kunnat läsa mig till så är det värst och betyder det att den är mycket tjällyftande. Därav mina frågor. Räcker 60 cm djup tillsammans med isolering för att undvika tjällyft?
 
OXYD
Läs plinttilverkarnas guider. Står mycket nyttigt i dem. Tex kan man förstärka genom att lägga en betongplatta under en plint.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
CapsLock skrev:
"Tomten lämpar sig väl för bebyggelse i 1-2 plan." så jag antar att marken är tillräcklig stabil för en carport.
Marken är däremot av tjälfarlighetsklass 4 och vad jag har kunnat läsa mig till så är det värst och betyder det att den är mycket tjällyftande. Därav mina frågor. Räcker 60 cm djup tillsammans med isolering för att undvika tjällyft?
Tråkigt med sådan mark men om du gräver ur grusar av och dessutom isolerar tror jag du klarar dig bra. Men se till att du har plintar med en stor sula iaf.
Finns en del om hur mkt 10cm cellplast är i jämförelse med djup också men jag har inte det på rak arm.
Dvs att om du lägger 10 isolering runt plinten är de jämförbart med 50cm grävdjup som exempel så ta inte 50cm för det vet jag inte.
 
  • Gilla
Ricardo Horvath
  • Laddar…
Ta dit en grävare så kan han eller hon nog säga direkt vad som lämpar sig.
Kanske är bättre att gjuta en sockel om än mkt dyrare. Annars får du gräva ur och ersätta med bättre material som inte är lika frostkänsligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.