Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Om du har Plejds gateway inkopplad till ditt system så kan du styra systemet med Googles röstassistent vilket är en separat enhet.
Denna uppdatering var efterlängtad till Plejds system och den släpptes i torsdags.
Ok, då måste jag komplettera med Gateway. Tack för info!
 
J JonasJN skrev:
Vi upplever problem med våra spottar (hidealight) som är kopplade till Plejd, när dom varit släckta en längre tid så tar det ca. 3 sekunder (många gånger 5 sekunder) för dom att tändas. Kortast möjliga fördröjning är vald i appen (0,1sek), elektrikern som kopplade in allt hittade inga fel när han bläddrade i appen han heller.
När spottarna har varit tända en gång för att sen släckas och tändas direkt på nytt så verkar den inställda fördröjningen fungera.

Var kan felet ligga?
snabb och enkel felsökning är väl att byta ut Plejden och se om det blir skillnad.
 
Hej allesammans!

Lyckades ha sönder en Plejd DIM-02 idag då har gjorde en tankevurpa och klippte tändtråd och nolla samtidigt.

Tänkte om någon mer hade varit duktig och gjort liknande sak och om det är någon som vet om den går att rädda?


Tack på förhand!
//Victor
 
V Victor_91 skrev:
klippte tändtråd och nolla samtidigt.
Då löste väl säkringen i centralen bara?
 
Finnns väl en intern fastlödd säkring inuti som troligen löser om man kortsluter utgången
 
Säkringen gick inte i centralen, vilket jag trodde den hade gjort. Ja det är en säkring inuti och när jag mäter över den så får jag 20 kOhm, men då sitter säkringen kvar på kretskortet om det har någon betydelse.
 
J
Funkar plejd med Gira och varför välja Fibaro före plejd?
 
J JoggiB skrev:
Funkar plejd med Gira och varför välja Fibaro före plejd?
Om vi med Fibaro menar Fibaro Z-wave så hade jag det och bytte till Plejd. Ena stora anledningen är instant feedback till app (Z-wave var alltid slött för mig, Plejd ändrar belysningen medan du ändrar slider i app). Andra är vriddimmer på Plejd, snygg hantering med klick/dubbelklick mm.

Nackdelen med Plejd är svårare att integrera med annat (Google funkar) och få ett system till allt.

/Victor
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Funkar plejd med Gira och varför välja Fibaro före plejd?
För att Plejd är inlåst och Z-Wave (Fibaro) är öppet. Och med Fibaro har man så mycket större friheter.

(Sen finns det även argument åt andra hållet, det ska man inte sticka under stolen med)
 
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att Plejd är inlåst och Z-Wave (Fibaro) är öppet. Och med Fibaro har man så mycket större friheter.

(Sen finns det även argument åt andra hållet, det ska man inte sticka under stolen med)
orolig just att jag blir låst till ett stängt system. Sjukt marigt det här.
 
J JoggiB skrev:
orolig just att jag blir låst till ett stängt system. Sjukt marigt det här.
Jag tänker såhär, är det så att du känner att Detta är något som du vill pilla med lite då och då för att utöka anläggningen eller något. Eller vill du ha något som bara fungerar som det ska.

Är man intresserad och vill pilla hela tiden så är det väl bra att välja något öppet, men annars hade jag tagit plejd, vilket jag kommer göra till mitt husbygge
 
J
Hojte Hojte skrev:
Jag tänker såhär, är det så att du känner att Detta är något som du vill pilla med lite då och då för att utöka anläggningen eller något. Eller vill du ha något som bara fungerar som det ska.

Är man intresserad och vill pilla hela tiden så är det väl bra att välja något öppet, men annars hade jag tagit plejd, vilket jag kommer göra till mitt husbygge
Jag vill att det ska funka och kommer inte ha tid eller ork att sitta och fixa lösningar. Är plejd mycket enklare än Fibaro prylar?
 
J JoggiB skrev:
Jag vill att det ska funka och kommer inte ha tid eller ork att sitta och fixa lösningar. Är plejd mycket enklare än Fibaro prylar?
Titta i en manual för ex. en fibaro-dimmer så ser du hur många parametrar det finns att skruva på med Z-wave.
Att ändra parametrarna kräver sedan någon Z-wave-controller.
Detta slipper du med Plejd.
 
J JoggiB skrev:
Jag vill att det ska funka och kommer inte ha tid eller ork att sitta och fixa lösningar. Är plejd mycket enklare än Fibaro prylar?
Ja plejd är mycket enklare, därför har dom inte så många grejer det funkar med. För att dom vill det ska vara 100% innan dom släpper det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.