Nissens Nissens skrev:
Japp, det är så för de flesta system. Jag har tex en Easee laddbox till bilen, inte ens den fungerar utan molnet. Det känns verkligen onödigt för en sådan pryl. Men det är så verkligheten ser ut.
Om man inte ser upp, ja.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
I någon av alla dessa plejdtrådar för uppskattningsvis ca tre veckor sedan var det någon som testade lite kring detta om du orkar leta.

Edit: #339 I Plejd eller Wiser tråden.
Så det går inte att ändra inställningar för ett installerat system om man inte kommer åt Plejds servrar? Det är ju helt galet och t.o.m. sämre än jag trodde. Jag antog att det räckte med att ha deras app installerad på en mobil (redan det är illa).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Beror ju på vad du menar med "konfigurera". Varje shelly-puck har en egen webserver så vill man konfigurera något behövs endast en webläsare. Eller kan man så klart göra det via deras API (som förstås är helt öppet).

Varför man skulle behöva en "time server" för att konfigurera förstår jag inte. Kan du länka det du läst, du har nog missförstått något. Eller missförstår jag vad du menar med konfigurera.
Fick det härifrån
https://www.shelly.cloud/en-se/faq
 
  • Textinstruktion för att styra Shelly-enheter utan internet med egen SNTP-server för tidssynkronisering.
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Så det går inte att ändra inställningar för ett installerat system om man inte kommer åt Plejds servrar?
Med reservation för att jag missförstått något. Har inget Plejd så jag kan inte testa själv..
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Oavsett så fungerar det, skulle kraven ändras så lär det komma nya puckar, så jag tror inte att du behöver vara orolig. :)
Hur gör du en puck som tar hänsyn till att man sätter olika fabrikat i samma kristallkrona ?
Kan ju erkänna att det inte finns någon som löst det eftersom ingen nappat på min geniala idé att börja tillverka CC-ljuskällor med e14 eller e27 socklar, men resonemanget är tillämpligt även på grupper av spotlights och liknande.
Plejd verkar mkt i en nisch på utdöende.
När inte en bra framkantsdimmer är intressant längre så är det inte mkt kvar att sälja in.
 
R
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fick det härifrån
[länk]
Jag kan bara gissa, men bör ha med tidsstyrning att göra. De har ingen egen batteridriven klocka så det kommer inte fungera utan att de kan hämta tiden från något.

Allt annat fungerar, inklusive konfiguration.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Hur gör du en puck som tar hänsyn till att man sätter olika fabrikat i samma kristallkrona ?
Kan ju erkänna att det inte finns någon som löst det eftersom ingen nappat på min geniala idé att börja tillverka CC-ljuskällor med e14 eller e27 socklar, men resonemanget är tillämpligt även på grupper av spotlights och liknande.
Plejd verkar mkt i en nisch på utdöende.
När inte en bra framkantsdimmer är intressant längre så är det inte mkt kvar att sälja in.
Om du tror att Plejds framgångar beror på en dimmer så har du mycket kvar att läsa in dig på. :rofl:

Upplysningsvis så är i stort sett all elektronik som används idag på utdöende… även den du använder…
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Jag tror inte heller plejd kommer försvinna inom kort.
 
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att Plejds framgångar beror på en dimmer så har du mycket kvar att läsa in dig på. :rofl:

Upplysningsvis så är i stort sett all elektronik som används idag på utdöende… även den du använder…
Dumheter. Jag har en dimmer själv som jag köpt för 15år sedan på IKEA.
Visst funkar den, till mina dyra dimbara LED jag köpte innan jag visste bättre.
Men att sälja in sånt ihop med "ska jag installera nåt så blir det det jag vet fungerar och som jag får support på"
Istället för att låta kunden fatta ett beslut utifrån all relevant information som tex vilka möjligher ytterligare det finns och vad som händer om molnet försvinner pga något problem av något slag.
Det är skamligt med tanke på vilka pengar vi pratar om här.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så vitt jag vet behövs inte molnet för Plejd.
Det blir ju helt säkert problem att konfigurera om enheter om molnet och/eller appen gått ur tiden. Detta gäller även schema, så har man en lampa som tänds klockan 17 kommer den alltså att göra det för alla framtid. Vad värre är: Jag är inte helt säker, men... Vi vet ju att utan batteribackup tappar puckarna tiden vid strömavbrott och mest troligt behövs appen=molnet för att ställa den rätt igen. Så ev scheman kommer mest troligt att börja gå helt random till slut utan tillgång till moln.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tycker att det är jobbigt att byta ett batteri vart tionde år, så kan du ju skaffa en gateway, den kostar lite mer än en puck. Sedan har du ett helt underhållsfritt system. :)
Men då finns som sagt billgare och enklare alternativ.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Apropå moln, fråga mig om det går att konfigurera KNX utan internet och moln...
:whistle::whistle::rofl::cool:

//Patrik
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
snaggletooth snaggletooth skrev:
Men då finns som sagt billgare och enklare alternativ.
Att byta ett batteri vart tionde år tycker sannolikt de flesta är ett enkelt och billigt alternativ. :)
 
K karlmb skrev:
Det gör man genom plöja ner massa elektrikertimmar på att sätta plejdpuckar överallt samt på deras svindyra materialkostnad.
När sedan ägaren inte kan göra det hen trodde ett smart hus kan, eller att molnet plötsligen läggs ner och nästan inget fungerar längre, måste allt göras om med riktiga, genomkompatibla enheter.
Att "plöja" timmar är inte ett argument till att den är undermålig. Likaså att den är dyr...

Som jag förstår det så styr man det mesta as is utan någon app.

Iom att Plejd är med i matter Alliance så borde inte det vara något issue med att molnet läggs ned
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Okej, det kände jag inte till men det är i alla fall ett extra tillbehör som krävs och batterier har ju alltid begränsad livslängd (10 år är ju iofs ganska länge men det tar jag med en nypa salt för hittills är det ingen tillverkare som har hållit vad dom lovat, tänker på de mängder med kopplingsur/astrour och andra prylar med batteribackup man bytt under +30 års tid)
Och klockan kommer fortfarande att behöva synkas då och då.
Trådlöst nätverk finns på plats så det lutar nog ändå åt en ny puck iaf, men tack för tipset :)
Vd kostade lösningen du ordnade med nu. Och är det inte nå underhåll på det? Ett aostrour sköter sig själv, behöver inte synkas nå, så vad menar du med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.