Alfredo Alfredo skrev:
Tror du verkligen att de flesta kommer att ha ett behov av att tända lampor på distans?
Det där är en väldigt svår fråga tycker jag. I dagens läge - absolut inte. Men i takt med att möjligheter och enkelhet ofrånkomligt kommer att "öka behov som inte fanns" så kommer fler och fler att uppskatta att kunna tända och släcka på distans. Hur många och hur lång tid det tar att komma dit är frågan...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du verkligen att de flesta kommer att ha ett behov av att tända lampor på distans?
Det är också så att folk sannolikt vill ha så få system som möjligt. I dagsläget har ju önskan att tex kunna reglera värmen i fritidshuset ökat i takt med elpriserna. Att då även kunna styra belysning via samma system känns ju självklart även om funktionen kan tyckas lite onödig.
 
  • Gilla
Dudeish och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Efter ett strömavbrott torde klockan kunna gå helt fel så det är synnerligen relevant. För mig gör Plejds beroende av tillverkarens servrar att systemet är helt otänkbart.
Med ett batteri så kommer den inte gå fel. Som jag och någon till skrev tidigare. Och det handlade om en ute belysning och inte nå mer. Då räcker är nå mer avancerat onödigt.
 
David Wallin David [QUOTE="David Wallin skrev:
Nja, det finns bättre och sämre i detta fall. Väljer man produkter som pratar öppna standarder så finns det bättre möjligheter att hitta alternativa lösningar om produktens "ordinarie moln" eller gateway någon gång upphör att fungera. I Plejds fall är det så illa att har man ingen batteribackup så kommer klockorna att gå HELT fel efter strömavbrott, precis som med en gammal timer. Har man batteribackup, men av någon anledning missar att byta eller något strular så har man samma problem. Försvinner Plejds tjänster bör man räkna med att alla möjligheter till omkonfigurering eller att använda schema försvinner. Har man bara valt Plejd för att spara en kabel i väggen är det ju däremot inga problem.
Då tycker för att enbart få en ute belysning att fungera med tidsinstälning, aostrour så ska man ha en internet uppkoppling, och någon gateway? Vill man krångla till det så går det ju. Och andra system bara går å gått utan nå strula? Låter som en drömm :D
 
Nissens Nissens skrev:
Att byta ett batteri vart tionde år tycker sannolikt de flesta är ett enkelt och billigt alternativ. :)
Att inte behöva byta alls är ännu bättre :)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Då tycker för att enbart få en ute belysning att fungera med tidsinstälning, aostrour så ska man ha en internet uppkoppling, och någon gateway? Vill man krångla till det så går det ju. Och andra system bara går å gått utan nå strula? Låter som en drömm :D
Nej, jag bara påpekar att om Plejd som företag går under så går en stor del av funktionaliteten i deras produkter under i samma stund. Därför kan det finnas bättre val som är lika enkla och billiga som Plejd men med säkrare framtidsutsikter. Sen, om det gäller en enda utelampa kanske det är skitsamma om man kan installera grejerna själv så att det inte kostar så mycket men det var inte det jag pratade om.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Vd kostade lösningen du ordnade med nu. Och är det inte nå underhåll på det? Ett aostrour sköter sig själv, behöver inte synkas nå, så vad menar du med det?
Har inte ordnat något än, men den lösningen jag tänkte kräver inget underhåll alls.
Jo, ett astrour utan internetkoppling behöver synkas manuellt då och då.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Att inte behöva byta alls är ännu bättre :)
Kanske finns något system som ställer klockan genom elkabeln? Men byta lampan behöver du nog ändå göra ibland.
 
Bjor Bjor skrev:
Kanske finns något system som ställer klockan genom elkabeln? Men byta lampan behöver du nog ändå göra ibland.
Hm, det finns säkert, men jag tror inte Plejd klarar det så ganska orelevant här.
Ja, ljuskällan håller nog inte i all evighet men vad har det med saken att göra?
 
Nissens
snaggletooth snaggletooth skrev:
Att inte behöva byta alls är ännu bättre :)
Om du tycker att det är jobbigt att byta ett batteri efter 10 år så skaffar du en gateway istället. Å andra sidan kanske du inte bor kvar efter 10 år ändå, i så fall behöver du inte byta batteri oavsett.

Märkligt att du är då problemorienterad så fort det handlar om Plejd, men inte alls annars. :)
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, jag bara påpekar att om Plejd som företag går under så går en stor del av funktionaliteten i deras produkter under i samma stund. Därför kan det finnas bättre val som är lika enkla och billiga som Plejd men med säkrare framtidsutsikter. Sen, om det gäller en enda utelampa kanske det är skitsamma om man kan installera grejerna själv så att det inte kostar så mycket men det var inte det jag pratade om.
Men det var det jag pratade om. Så håll dig till ämnet så blir det bättre diskussioner.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tycker att det är jobbigt att byta ett batteri efter 10 år så skaffar du en gateway istället. Å andra sidan kanske du inte bor kvar efter 10 år ändå, i så fall behöver du inte byta batteri oavsett.

Märkligt att du är då problemorienterad så fort det handlar om Plejd, men inte alls annars. :)
Plejd kritiker är så.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tycker att det är jobbigt att byta ett batteri efter 10 år så skaffar du en gateway istället. Å andra sidan kanske du inte bor kvar efter 10 år ändå, i så fall behöver du inte byta batteri oavsett.

Märkligt att du är då problemorienterad så fort det handlar om Plejd, men inte alls annars. :)
Du läste nog inte mitt första inlägg, det är hos en industrikund så minimalt underhåll och enkel installation är vad jag föredrar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Med ett batteri så kommer den inte gå fel.
Vad kul att vara beroende av en klocka som inte går att ställa och som kanske fungerar så länge batteriet räcker. :thumbdown:
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du läste nog inte mitt första inlägg, det är hos en industrikund så minimalt underhåll och enkel installation är vad jag föredrar.
Ändå gillar du inte de lösningar som finns…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.