yoloboi skrev:
Men snälla Kristian! Du låter som en pensionär som inte vill använda bankkort eller internetbanken, och lite som Bill Gates och hans 640 kB-minnesuttalande.

Du MÅSTE ha ett supersmart hem och specifikt med den ofria och låsta och framtidsosäkra teknik som Jonte och co stipulerar.
Du låter som en nybörjare på byggahus. :D

Det måste man verkligen inte och skulle det vara så betalar jag gärna för det. Jag är själv utvecklare men har roligare saker att göra.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Bara i tråden här har du exempel på att man med Plejd styr handdukstorksar, golvvärme, värmesystem, motorvärmare och så olika typer av belysning förstås. Det finns de som styr uppvärmning av sina spabad med Plejd ocjkså.
Det är ju bara en lång lista på att göra en sak, styra ström av/på. Du kunde lika gärna förklarat att man kan styra belysning med olika effekt också. Vi är inte imponerade.

Nissens Nissens skrev:
Världen är full av det du kallar slutna system som miljarder människor använder. Apple och Microsoft är ett par exempel på företag som lyckats hyfsat bra.
Att du fortsätter upprepa denna felaktighet efter att du har blivit rättad flera gånger tyder på att du inte är ärlig när du argumenterar i detta ämne. Apple och Microsoft är snarare exempel på företag som försökt göra som Plejd och låsa in kunderna i sina ekosystem genom att använda proprietära standarder. Båda har fått lägga ner den idén och pratar idag med andra system via öppna protokoll. De är m.a.o. snarare exempel på det motsatta av vad du försvarar.

Att de har stängd källkod är en helt annan sak.

J Jonte Karlsson skrev:
Men aktiebubblan kan man alltid dra till med när alla andra argument är slut. Nissens gör det i var tredje inlägg i snitt.
Plejd måste enligt nissens logik blivit mycket sämre sista året. Har för mig att aktien är ner ca 60% sedan toppnoteringen 21.

Eller kan det kanske bero på att aktieägarna nu börjar inse hur illa de är positionerade mot de andra aktörerna och att det snart inte räcker med att ha elektrikerskrået i sin ficka.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Japp, responstid. Som jag skrivit tidigare har jag inte plejd själv men erfarenhet av andra enheter. Det är inga millisekunder där i alla fall.
Jag har erfarenhet av ett flertal andra enheter. De enda som har haft någon märkbar responstid är Z-Wave. De har jag fasat ut numera på grund av trögheten och priset (sålde de sista puckarna och stickan till datorn medans det fortfarande gick).
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Nej, men du kommer få ett ganska begränsat och torftigt liv när du ser hur kul vi andra har när vi kan hänga med i utvecklingen medan du fortfarande sitter där om 10 år och tänder och släcker din lampa. Med en tom plånbok dessutom. Kanske sitter du dagligen och laddar om plejd.se i hopp om att det ska dyka upp en ny produkt. Förgäves förstås.

Om du har eller skaffar en partner kommer det också leda till skilsmässa när hen tröttnat på att alla andra kan göra en massa häftiga saker medan ni sitter där och tänder och släcker lampor, och tvingas använda separata appar för andra enheter.
Aj aj aj då, det var inte roligt att höra så här dagen innan julafton. Ok men jag har haft tre bra år med plejd nu. Då är det sju år kvar innan jag blir fattig, deprimerad och skild pga plejd.
 
  • Haha
  • Gilla
PelleWidell och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Eller kan det kanske bero på att aktieägarna nu börjar inse hur illa de är positionerade mot de andra aktörerna och att det snart inte räcker med att ha elektrikerskrået i sin ficka.
Ligger nåt i det helt klart
 
Redigerat:
P PelleWidell skrev:
Jag har drivit eget i 40 år och skulle jag begära att mina kunder betalade min utbildning skulle jag inte bara bli utskrattad utan förmodligen tvingas gå i konken.
P PelleWidell skrev:
Dock har du helt rätt att timpengen inkluderar utbildning med mera.
Hur ska du ha det? Är det pengarna från dina kunder som betalar din utbildning eller någon annan?
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Tror du att något företag skulle anlita dig som IT-konsult o du under debiterad tid skulle lära dig nya versionen av ”program x”?
Det finns massvis av resurskonsulter som sitter i åratal ute hos en och samma kund där exakt detta sker. Inte det minsta konstigt!
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Köp valfri zigbeebrytare och du får sätta logiken i en tredjepart. Köp en plejdbrytare och du får sätta logiken i en tredjepart.
Du missar ju helt poängen. Att fritt välja tredjepart efter egna önskemål och krav, med full möjlighet att när som helst byta och ställa in exakt så som man vill ha det, är inte samma sak som att tvingas använda en tredjepart eftersom systemet per design inte tillåter något annat.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Japp, responstid. Som jag skrivit tidigare har jag inte plejd själv men erfarenhet av andra enheter. Det är inga millisekunder där i alla fall.
Att det finns produkter och system som är långsamma är inte sak som att allt det inte står Plejd på är långsamt. Även Nissens gör det misstaget gång på gång.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag finner inget mervärde alls i många "automationer" för de tillför väldigt lite och hade inte haft några problem med en timer.
Om du inte finner något mervärde i automationer behöver du inte använda några. Det förklarar fortfarande inte varför man skulle vilja betala mer pengar för att slippa ha möjligheten. Båda typerna av system är ju lika enkla att sätta upp och använda ändå.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Om du inte finner något mervärde i automationer behöver du inte använda några. Det förklarar fortfarande inte varför man skulle vilja betala mer pengar för att slippa ha möjligheten. Båda typerna av system är ju lika enkla att sätta upp och använda ändå.
När min syster blir uppringd av försäljare brukar hon ibland svara att "det ska vara dyrt och dåligt så att det syns att jag har råd". Kanske är fler som kör på den principen?
 
  • Haha
  • Älska
frause och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Den här låga nivån i diskussionen påminner om hur jag och många andra argumenterade kring valet av PC för 15-20 år sedan. Mac var den PC som var sjukt överprissatt och ett låst system, Apple använde egna typer av kablar, stöd till vanliga program saknades, grundläggande inställningar saknades.

Tänk på hur det blivit. Överprissatt hårdvara och pensionärsgränssnitt initialt var det som oväntat många faktiskt ville ha. Nu är Mac inte på samma sätt vad de var då så det går inte jämföra, men de har väldigt mycket av det kvar. De har dåligt stöd jämfört med Windows exempelvis.

Jag skulle inte välja än Mac än idag pga brister på öppenhet och standarder. Men jag har slutat tycka att de som väljer Mac är dumma i huvudet Dom prioriterar annorlunda. Tänk om det är samma sak med Plejd?
Har jag missat något? Applar har ju ganska långt ifrån någon majoritet på marknaden, "många" vill nog inte ha "överprisatt hårdvara och pensionärsgränssnitt", men några ville det.

Jag förstår inte denna diskussion, plejd är dyrare än tex shelly det är fakta, länk till priser om ni vill hävda annat.

Plejd säljer för att det:

1) Fungerar
2) Är enkelt nog för de flesta elektriker att installera och drifta
3) Uppfyller kraven för de flesta kunderna och elektrikerna som ska stå till svars för installationen

Men Plejd är idag svårt att integrera med annat för de kunder som skulle önska.

För att avsluta detta en gång för alla, det räcker med att Plejd släpper en brygga som är kompatibel med Matter så är det sista problemet löst.

Slut envisas med nonsens argument och att snacka skit om saker och ting. Kalla en spade för en spade och gå vidare.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Om du inte finner något mervärde i automationer behöver du inte använda några. Det förklarar fortfarande inte varför man skulle vilja betala mer pengar för att slippa ha möjligheten. Båda typerna av system är ju lika enkla att sätta upp och använda ändå.
Om du läser så har jag de automationer som är värda att göra och som jag inte behöver underhålla. Det finns inget behov av någon integration till HA eller liknande för mon del. Inte svårare än så. Ett annat krav är att det inte ska vara en börda för den som inte har telefonen i näven dygnet runt... Tänker mest på frun då. Hon är den bästa indikatorn på om en integration är bra eller dålig. För hennes del vore en komplett installation av plejd, eller annan helhetslösning, det bästa. Hennes krav är att det inte får bli någon skillnad så en app går bort. Kanske jag kan få henne att röststyra :D

Jag tycker det skulle vara mer intressant att höra varför elektriker gärna installerar plejd. Som jag ser det är det en enkel och stabil lösning för belysning. Det känns som kostnaden för elektrikern är den samma om de inte skörtar upp kunden på prylarna.

Jag håller med @RoAd att Plejd nog börjar märka av att branchen går mot öppna integrationer. Jag ser det inte som omöjligt att Plejd kommer med en Matterbrygga förr eller senare.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
För att avsluta detta en gång för alla, det räcker med att Plejd släpper en brygga som är kompatibel med Matter så är det sista problemet löst.
Japp... Sen tror jag inte du har avslutat nånting. Snarare hällt bensin på elden
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
När min syster blir uppringd av försäljare brukar hon ibland svara att "det ska vara dyrt och dåligt så att det syns att jag har råd". Kanske är fler som kör på den principen?
Då borde hon fråga om de har plejd så blir det o alla fall dyrt och bra :)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.