Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tror för övrigt det är relativt få som håller på med hemstyrning på en nivå som en en komplett installation innebär. Jag känner inte många förutom jag själv som har kompetens att göra det. Än mindre orken. Kompetens eller inte. Kanske helt enkelt inte värt pengarna.
Du verkar ha köpt Nissens kassa argument om att ni vill ha "nåt som funkar".
Ingen påstår att alla måste bli hemautomationsexperter och göra en massa onödiga och komplexa automationer. Vill man tända en lampa i godtyckligt system så är det varken mer eller mindre komplicerat än med Plejd. Lustigt att du också säger att det "kanske helt enkelt inte värt pengarna", med tanke på att Plejd är ett av det absout dyraste systemet på markanden. Man betalar alltså mer för att avsäga sig möjligheten att i framtiden kunna göra användbara, roliga eller viktiga saker. Det verkar rätt korkat.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Smarta som väljer en helhetslösning för sin belysning.
Exakt vad är det denna "helhetslösning för belysning" erbjuder jämfört med andra system, och vad är det som gör att vi förväntas betala 3-4 gånger mer än andra lösningar som är lika enkla och lika stabila samtidigt som de har väldigt många andra fördelar?

Är det argumentet "kolla vad bra aktien går" igen?
 
  • Gilla
Jwc och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Sen har man troligen bättre support, länge livslängd och stabilare produkter hos plejd.
"Troligen"? Har du någon fakta att backa upp dessa lösa gissningar med?

Om man behöver support för att tända en lampa så är nog systemet inte så simpelt som man kunde önska.
Att produkterna skulle ha längre livslängd, har de någon magisk äkta svenskt kvalitetskisel i komponenterna? Och inte alls samma kinakomponenter som all annan elektronik?

Vad en "stabil" produkt är vet jag inte vad du menar. Om jag trycker på "tänd lampan" så tänds lampan, oavsett vilken tillverkare det är och oavsett vilket protokoll det är. Så har det varit de senaste cirka 10000 gångerna jag tänd en lampa. Däremot är vissa protokoll mer eller mindre känsliga för störningar, har olika grader av säkerhet, olika möjligheter att routa via andra enheter osv. Även där förlorar Plejd på varenda punkt med sitt blåtandshittepåprotokoll.
 
  • Gilla
Jwc och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Vilket märkligt resonemang. Min Doro-telefon med sladd är också ganska kompetent,
allt jag behöver göra är att använda den för att ringa till någon med en iPhone 11 och berätta vad den ska göra. Samtidigt som min Doro-telefon kostar mer än en iPhone.
Kul att du argumenterar så samtidigt som mer öppna standarder som zigbee också skriver logiken i en tredjepartsapp eller använder du varje hårdvarumärkes egna zigbee-app för det MÅSTE vara så för att räknas? Haha nu föll jämförelsen i mina ögon.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Reaktionen hos plejds prylar ska även vara väldigt bra.
"Ska vara"? Nu går vi alltså på rykten och känslor igen?
Och vilken reaktion? Blir enheterna glada och positiva?

Om du menar responstid så känns det ju som ett ganska fjantigt argument med tanke på att det i alla vettiga lösningar inte tar mer än några millisekunder att kommunicera kommandon och genomföra åtgärden.
Plejds hittepåprotokoll är knappaste snabbare än något annat och deras enheter har knappast kraftfullare processor än andra enheter. Och vill man göra det minsta mer avancerat än att tända en lampa i appen så måste man ändå köra genom Plejds proprietära gateway för att skicka allting till någon tjänst på internet där logiken hanteras, och sedan tillbaka igen.
 
  • Gilla
Jwc och 1 till
  • Laddar…
Jag valde plejd och jag är nöjd.

Är jag en dålig människa nu?
 
S slugger75 skrev:
Jag valde plejd och jag är nöjd.

Är jag en dålig människa nu?
Absolut inte, om du nu bara ska styra belysning. Vill du gå vidare med lite automation målar du tyvärr in dig i ett hörn.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Kul att du argumenterar så samtidigt som mer öppna standarder som zigbee också skriver logiken i en tredjepartsapp eller använder du varje hårdvarumärkes egna zigbee-app för det MÅSTE vara så för att räknas? Haha nu föll jämförelsen i mina ögon.
Nu blandar du äpplen och päron friskt. Att vara beroende av tredjepart för att göra de mest simpla grejer eftersom lösningen man valt är proprietär och nedstängd är inte ett bra argument för att sådana lösningar är lika flexibla som öppna lösningar.

Varför du blandar in zigbee vet jag inte, det är nämligen ett kommunikationsprotokoll. Du kanske förstår att det inte är samma sak som ett nedstängt proprietärt ekosystem? Att använda öppna protokoll och öppna standarder innebär till exempel att man kan välja själv om man vill låta något lokalt system sköta logiken eller om man vill skicka allt till Google.

Att säga "man kan visst göra det i Plejd" med tillägget "genom att inte göra det i Plejd" blir lite larvigt.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Jag valde plejd och jag är nöjd.

Är jag en dålig människa nu?
Nej, men du kommer få ett ganska begränsat och torftigt liv när du ser hur kul vi andra har när vi kan hänga med i utvecklingen medan du fortfarande sitter där om 10 år och tänder och släcker din lampa. Med en tom plånbok dessutom. Kanske sitter du dagligen och laddar om plejd.se i hopp om att det ska dyka upp en ny produkt. Förgäves förstås.

Om du har eller skaffar en partner kommer det också leda till skilsmässa när hen tröttnat på att alla andra kan göra en massa häftiga saker medan ni sitter där och tänder och släcker lampor, och tvingas använda separata appar för andra enheter.
 
  • Haha
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Nu blandar du äpplen och päron friskt. Att vara beroende av tredjepart för att göra de mest simpla grejer eftersom lösningen man valt är proprietär och nedstängd är inte ett bra argument för att sådana lösningar är lika flexibla som öppna lösningar.

Varför du blandar in zigbee vet jag inte, det är nämligen ett kommunikationsprotokoll. Du kanske förstår att det inte är samma sak som ett nedstängt proprietärt ekosystem? Att använda öppna protokoll och öppna standarder innebär till exempel att man kan välja själv om man vill låta något lokalt system sköta logiken eller om man vill skicka allt till Google.

Att säga "man kan visst göra det i Plejd" med tillägget "genom att inte göra det i Plejd" blir lite larvigt.
Plejd har, precis som zigbee är, ett protokoll.
Köp valfri zigbeebrytare och du får sätta logiken i en tredjepart. Köp en plejdbrytare och du får sätta logiken i en tredjepart.

Plejd är ABSOLUT mycket mer låst. Men du får det att låta helt omöjligt. Vilket det inte är. Ingen low level kod precis.

Fördelen med ett mer öppetsinnat tankesätt än svart och vitt är att plejd och andra öppna standarder kan samexistera och hjälpa varandra. Följ mitt instagramkonto Plejd&zigbeefriends där ett system pratar med ett annat helt automagiskt samtidigt som publiken skriker "det är omöjligt". Snart live i ett hem nära dig.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Du verkar ha köpt Nissens kassa argument om att ni vill ha "nåt som funkar".
Ingen påstår att alla måste bli hemautomationsexperter och göra en massa onödiga och komplexa automationer. Vill man tända en lampa i godtyckligt system så är det varken mer eller mindre komplicerat än med Plejd. Lustigt att du också säger att det "kanske helt enkelt inte värt pengarna", med tanke på att Plejd är ett av det absout dyraste systemet på markanden. Man betalar alltså mer för att avsäga sig möjligheten att i framtiden kunna göra användbara, roliga eller viktiga saker. Det verkar rätt korkat.
min uppfattning är min egen. Man beställer en helheltlösning för belysning. Man betalar för att slippa göra något själv. Det gör jag många gånger när jag beställer. Köper man plejd för att tända godtycklig lampa tror jag man var fel system och har inte förstått plejds system speciellt väl.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Nej, men du kommer få ett ganska begränsat och torftigt liv när du ser hur kul vi andra har när vi kan hänga med i utvecklingen medan du fortfarande sitter där om 10 år och tänder och släcker din lampa. Med en tom plånbok dessutom. Kanske sitter du dagligen och laddar om plejd.se i hopp om att det ska dyka upp en ny produkt. Förgäves förstås.

Om du har eller skaffar en partner kommer det också leda till skilsmässa när hen tröttnat på att alla andra kan göra en massa häftiga saker medan ni sitter där och tänder och släcker lampor, och tvingas använda separata appar för andra enheter.
För egen del är det ointressant att hålla på med hemautomatisering. Jag började men tröttnade ganska snabbt efter jag fått ordning på allt som är helt självgående som panna, pooler och gräsklippare. Den enda HA-styrda lösningen jag har nu är belysningen i spelrummet men till syvende och sist använder jag väggkontakten 100% av gångerna för att kontrollera den.

Jag tror du överskattar gravt vad det finns för intresse förutom i denna tråden. Det kanske hade varit roligt i framtiden att styra belysningen i hela huset men rent krasst känner jag inget större behov. Nån HA-lösning hade det inte blivit i alla fall.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Men då gör ju inte plejden för 600:- särskilt mycket mer än en vanlig vägguttagstimer för 30:-? Vart finns mervärdet?
Jag finner inget mervärde alls i många "automationer" för de tillför väldigt lite och hade inte haft några problem med en timer.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
"Ska vara"? Nu går vi alltså på rykten och känslor igen?
Och vilken reaktion? Blir enheterna glada och positiva?
Japp, responstid. Som jag skrivit tidigare har jag inte plejd själv men erfarenhet av andra enheter. Det är inga millisekunder där i alla fall.
 
O OskarL skrev:
Eftersom plejd kopplar till Google home och IFTTT till Google home kan jag väl lägga logiken i IFTTT på hur avancerade kedjor jag vill? Funkar inte det?
Förmodligen funkar det. Tills man tröttnar på att betala månadsavgift eller IFTTT försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.