J Jonte Karlsson skrev:
Jag har aldrig sett någon skriva "Plejd är kasst". Däremot har jag och många andra kommit med fakta och konstruktiv kritik. Tillbaka får man dock mest personangrepp och svammel istället för att ha en intressant diskussion.

Mycket av det här med att elektriker säljer in Plejd till intet ont anande personer handlar ju om elektrikernas ibland tveksamma metoder, inte att Plejd-systemet som sådant "är kasst". Att det sedan är ett nedstängt, proprietärt simpelt belysningssystem som utvecklas i en takt som får en snigel att framstå som en Ferrari är ju inte en åsikt utan fakta. Det handlar om ren och skär ärlighet och att alla ska veta vad de köper så att de inte känner sig lurade. Att det dessutom skrivs artiklar som inleds med "Plejd är ett system för hemautomation" hjälper knappast till i rätt riktning så viss kritik är väl ändå befogad.

Vi behöver inte fler personer som betalar dyra pengar i tro att de köper ett system för hemautomation när de i själva verket köper ett enkelt belysningsystem. Om man ändå är villig att betala flera gånger mer för att få mindre och dessutom låsa in sig till en specifik tillverkare får väl var och en välja själv även om jag inte förstår det. Detta har redan diskuterats i hundratals sidor i andra trådar.
Du behöver inte förstå det.
Vi som använder plejd fattar vad vi har köpt för något.
 
  • Gilla
pagn och 6 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är ordet HEMAUTOMATION man hänger upp sig på!

Plejd är smart BELYSNINGSAUTOMATION!

Plejd har löst flera problem för elektrikerna.

1. Fungerar direkt ur boxen utan parning eller adressering. man slipper besöka installationen med stege och skruvmejsel, när en belysning är vald av kunden.

2. Vilken brytare som helst i huset kan lånas för att styra en funktion utan att programmera.

3. Saknar man kanalisation t.ex. till köks-ön men vill tända vid dörren in till köket så finns det trådlösa vridbrytare eller låna en ledig knapp.

4. Plejd har mervärde i alla enheter som kan användas, Timer, Vecko-ur, Astro-uret som håller reda på tiden för solens upp och nedgång på din ort.

5. Om kunden ger tillåtelse (inloggningsuppgift) kan elektrikern fixa inställningar via bredbandet. Slipper köra ut för en enkel inställning av en ny lampa som kunden köpt.

Men kan kunden ställa väckningen i sin smartphone så kan han ställa in allt i Plejds smarta belysning, annars får han låta frun göra det.

Det är inte konstigt att man sålt nästan 2 miljoner Plejd i Sverige + Norge.

Vilken av punkterna är unik för plejd?
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Intressant hur vissa användare hela tiden dyker upp i dessa plejd-trådar och går till full attack om hur kasst systemet är och ska skriva andra på näsan om detta.
Detta börjar bli minst sagt uttjatat och man kan undra om det ligger något personligt eller företagsrelaterat bakom allt detta?
Dom missa väl att köpa aktien :crysmile:
 
  • Gilla
mata och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken av punkterna är unik för plejd?
Punkt 4
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Punkt 4



4. Plejd har mervärde i alla enheter som kan användas, Timer, Vecko-ur, Astro-uret som håller reda på tiden för solens upp och nedgång på din ort.
Astrour finns väl till de flesta system? Eller menar du mervärdet i alla åtta enheter som finns att tillgå i hela ekosystemet jämfört med t ex de 3500 enheter som är zigbee-certifierade?
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Astrour finns väl till de flesta system? Eller menar du mervärdet i alla åtta enheter som finns att tillgå i hela ekosystemet jämfört med t ex de 3500 enheter som är zigbee-certifierade?
Jag tycker personligen att det nästan är sämre med 3500 enheter att välja på än 8. Vilken puck ska man välja? Dimmers vill man bara ska funka. KISS liksom :)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
F foppa skrev:
Du behöver inte förstå det.
Vi som använder plejd fattar vad vi har köpt för något.
Nja, du verkar ha missat hela diskussionen om alla som känner sig vilseledda av sin elektriker och investerat tusentals kronor (ofta med 9000% rabatt på Ahlsells listpris) på ett simpelt belysningssystem, i tro om att de skaffat sig ett system de kommer kunna utöka och integrera med andra saker. Och ja, är det ett verkligen simpelt belysningssystem man är säker på att man vill ha så ska man förstås ha det, men då ska man göra ett medvetet val och till ett rimligt pris.
 
  • Gilla
craftsboy och 2 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Skriver du en fråga på deras facebook så har du oftast svar från plejd inom 1-2h, samt svar inom ett par minuter från användare. Svårslaget och väldigt profesionellt.
Hur mycket support behöver man egentligen för ett system som tänder och släcker lampor?
Om snabbheten för support är ett viktigt nyckeltal för ett sådant system så skulle jag nog påstå att något är galet.
 
  • Gilla
linus_berg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Jag har aldrig sett någon skriva "Plejd är kasst". Däremot har jag och många andra kommit med fakta och konstruktiv kritik. Tillbaka får man dock mest personangrepp och svammel istället för att ha en intressant diskussion.

Mycket av det här med att elektriker säljer in Plejd till intet ont anande personer handlar ju om elektrikernas ibland tveksamma metoder, inte att Plejd-systemet som sådant "är kasst". Att det sedan är ett nedstängt, proprietärt simpelt belysningssystem som utvecklas i en takt som får en snigel att framstå som en Ferrari är ju inte en åsikt utan fakta. Det handlar om ren och skär ärlighet och att alla ska veta vad de köper så att de inte känner sig lurade. Att det dessutom skrivs artiklar som inleds med "Plejd är ett system för hemautomation" hjälper knappast till i rätt riktning så viss kritik är väl ändå befogad.

Vi behöver inte fler personer som betalar dyra pengar i tro att de köper ett system för hemautomation när de i själva verket köper ett enkelt belysningsystem. Om man ändå är villig att betala flera gånger mer för att få mindre och dessutom låsa in sig till en specifik tillverkare får väl var och en välja själv även om jag inte förstår det. Detta har redan diskuterats i hundratals sidor i andra trådar.
Du verkar ju helt fixerad vid ordet ”hemautomation”…
Du kan inte tänka dig att Plejd systemet fyller mångas behov och att man är nöjd med det?

Jag är en av dem, Plejd gör mitt hem helt lagom ”hemautomatiserat”. Tillsammans med Deltacos system har jag allt jag kan önska mig. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Plejd är ett system för hemautomation, med stort fokus på permanent installation istället för på externa pluggar och liknande. De har allt från brytare och drivdon till reläer. Vi tar en titt på systemets för- och nackdelar, förklarar hur det fungerar och vad som skiljer det från konkurrenterna. Och inte minst, förklarar varför det är så populärt bland elektrikerna.

Du kan läsa artikeln här: Plejd - vad är grejen?
Är det en sponsrings artikel så bör ni skriva det, annars så gör om och rätt.
 
  • Gilla
PaddyO och 4 till
  • Laddar…
N
Ja jösses säger jag bara. Varför i herrans namn skulle jag lägga pengar på något sådant här oavsett märke. Men som tur är får ju var och en göra sina egna val här i livet.
 
  • Gilla
Yngwie74
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Om kunden ger tillåtelse (inloggningsuppgift) kan elektrikern fixa inställningar via bredbandet. Slipper köra ut för en enkel inställning av en ny lampa som kunden köpt.
Min generositet ger er här tre säkerhetstips:

  • Om någon från Microsoft Support Team ringer och vill installera fjärrstyrningsprogramvar på din dator så att de kan hjälpa dig med banköverföringen för att betala för supporten så ska du lägga på luren.
  • Om du får ett mail från handelsbunken.biz som ber dig fylla i dina kontokortsuppgifter så att ditt konto inte spärras så bör du slänga mailet.
  • Om en elektriker föreslår att du ska göra ditt system tillgängligt oskyddat på internet och delge inloggningsuppgifter till denne så ska du tacka för samarbetet och vissa hen till dörren och sedan leta efter en ny elektriker.
Jag måste också passa på att fråga, vilken "enkel inställning av en ny lampa" är det som vanligtvis kräver att man anlitar en elektriker? Ett av huvudargumenten som lyfts fram med Plejd är att det knappt har några finesser och därmed är så enkelt att vem som helst kan sköta det. Om man var foliehatt skulle man nästan kunna tro att det här är ett system som elektrikerna gillar för att det ger dem enkla pengar för liten arbetsinsats.
 
  • Gilla
Dicken13 och 5 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Nja, du verkar ha missat hela diskussionen om alla som känner sig vilseledda av sin elektriker och investerat tusentals kronor (ofta med 9000% rabatt på Ahlsells listpris) på ett simpelt belysningssystem, i tro om att de skaffat sig ett system de kommer kunna utöka och integrera med andra saker. Och ja, är det ett verkligen simpelt belysningssystem man är säker på att man vill ha så ska man förstås ha det, men då ska man göra ett medvetet val och till ett rimligt pris.
Vilka är alla dessa lurade kunder? Kan du ge exempel på någon förutom din frus mosters kusins man?
 
  • Gilla
pagn och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du verkar ju helt fixerad vid ordet ”hemautomation”
Jag är "fixerad" av att folk inte blir vilseledda att skaffa något som de tror är något helt annat, särskilt om prislappen är saftig. Därför tycker jag att det är ärligt att de som säljer system berättar vad det är eller inte är för system, så att man själv kan avgöra om det passar sina behov och om det är värt priset. En väldigt kontroversiell åsikt tydligen.
 
  • Gilla
aunnr1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.