enjikaka enjikaka skrev:
Tål att belysas att Matter/Thread lanseras detta/nästa år för att ersätta nuvarande smarta hem-lösningar. (zigbee, zwave mfl). Detta är en gemensam standard skapad av bl.a. Google, Apple och ZigBee som i princip alla andra aktörer också hoppat på, nämnvärt Schneider Electric, Texas Instruments, Assa Abloy, ELKO, IKEA och Signify (Phillips Hue). Det blir alltså ett kännbart handikap av Plejd att rulla proprietärt på detta vis med egen Blåtands-mesh som inte interagerar i denna nya standard.

Plejd, samt alla "smarta prylar" du idag har, kommer i loppet av 2022/2023 bli elektronisk skräp. Så sky det som pesten.

Hade varit rimligt om artikeln tog upp det
Det blir ingen jätteeffekt för plejdanvändare tror jag. De som har plejd är vana vid ett låst protokoll som bara funkar och är ganska trögt att komma med ny funktionalitet. Det kommer inte Matter ändra på. Däremot är det nog bra om de fixar en hub snarast så det går att integrera mot annat. Oavsett har de klarat sig bra utan en massa integrationer så frågan är om de är så intresserade nu bara för att Matter skulle komma.

Många av de gamla enhetena man redan har som t.ex. hue kommer säkerligen få stöd via mjukvaruuppdatering eller i värsta fall en hub.

Sen finns det säkert en Kina-skräp som folk får kasta också.
 
S
P PelleWidell skrev:
...låser upp ytterdörren...
:crysmile: varför!?
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Stödjer Plejd integration med Homey? Det framgick inte av artikeln trots bägge produkterna omnämns.
Det finns en Homey App för Plejd som stödjer de vanligaste funktionerna. Dock ej alla.
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Du har även KNX som ett alternativ vid nyinstallation. Men KNX är komplext, dyrt och tänkt för avancerade behov.
Jag hade gärna sett ett utvecklande till detta.

Om vi bygger två likvärdiga hus där vi endast ska köra lite belysningsstyrning (vilket ju är vad plejd gör) där det ena huset får en konventionell elinstallation och det andra huset får en KNX-installation, är verkligen KNX-huset komplexare och dyrare då?

Orsaken till att KNX ofta betraktas som "dyrt och komplext" är för att man då förser huset med mycket mer saker än bara lite belysningsstyrning, men då jämför man inte längre äpplen med äpplen.

Jag skulle spontant tro att kostnaden blir ungefär samma eller kanske till och med lite lägre med KNX om man bygger husen likvärdiga, men med KNX har man då istället möjligheten att bygga vidare med mer avancerad saker samtidigt som man har ett robust, standardiserat och trådat system i grunden istället för ett låst och trådlöst system.

@Patrik_Hed har ju bra koll på både vanlig el och KNX, har du någon uppfattning om kostnaden om man skulle bygga två likvärdiga hus?
 
  • Gilla
Jonas i Borstahusen
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
:crysmile: varför!?
Jadu, det undrar jag också. Antagligen bara för att "det går"
Ju mer man läser dom här trådarna desto mer inser man att mycket av automationen är skapade behov med stor lek- och hypefaktor.
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jadu, det undrar jag också. Antagligen bara för att "det går"
Ju mer man läser dom här trådarna desto mer inser man att mycket av automationen är skapade behov med stor lek- och hypefaktor.
Just låsa upp dörren är nog inte den sämsta funktionen. Lås upp för städare, hantverkare och annat löst folk som glömde nyckeln innan skolan
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och rörande varför Plejd är populärt så är det väl den första punkten:



Som berättar sanningen. Man säljer det man har bra support och försäljnings-/inköpskanaler för. Jag har en god vän som fortfarande är aktiv elektriker och han erkänner glatt att han säljer Plejd för att det är det han kan...
Det är tydligt att det inte är elektriker av gamla stammen som man bör anlita för hemautomation.
Snarare larm, nätverks- och datatekniker.
Eller nån som kan lite mer än bara trycka på en knapp...
 
Redigerat:
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Helt off-topic; är det bara jag som reagerar på ”Leif i Skåne”’s inkoppling av jordfelsbrytaren? Nu är det inte helt enkelt att se på bilderna, så det är mycket möjligt att det är korrekt.
 
S surfarn skrev:
Plejd? I så fall måste du ha batteripack på en puck
Ahaaa! Tack!
 
J Jonte Karlsson skrev:
Hur mycket support behöver man egentligen för ett system som tänder och släcker lampor?
Om snabbheten för support är ett viktigt nyckeltal för ett sådant system så skulle jag nog påstå att något är galet.

Du är onekligen inte insatt i hur lite folk bryr sig. De vill bara ha en lampa som tänds och släks. Dom får frågor om hur man ändrar lastinställningar till hur man ställer min dimnivå.
Sen skriver du nåt om ahlsells listpris, det är väl inte unikt för plejd eftersom alla dessa pukar ska installeras av behörig elektriker, så påslaget lär väl vara samma oavsett?

Hur skiljer sig plejd mot dom andra systemen hos ex ahlsell förresten, nån som har koll? Priserna kanske är ganska lika? Vad kostar ex motsvarande Led-10 på ahlsell?
 
Plejd är inget dåligt system och jag kan verkligen se att det finns en målgrupp för plejd. Jag förstår att elektrikerna gillar att installera det. Det kräver ingen civilingenjörsexamen för att programmera. Det är enkelt för elektrikern att lämna över till kunden utan att de känner att de köpt något där de hamnar i beroendeställning till elektrikern för resten av livet så fort de vill ändra något. För vissa kommer plejd räcka bra, för andra öppnar det dörren för möjligheterna och man sitter fast med ett ganska begränsat system. Att välja plejd är lite som att ta körkort på enbart automatväxlad bil. Vissa fixar inte att lära sig dragläge och koppling och det är helt ok. Man blir lite begränsad. Visst det går att leva hela livet utan att köra manuellt växlad bil. Jag vet inte om jag ens kommer köra så många manuellt växlade bilar under min livstid, men självklart vill jag inte bli begränsad att inte få göra det. Personligen skulle jag inte måla in mig i ett hörn med plejd. Det finns billiga zigbee gateways som låter dig styra belysnigen via mobilen eller via lampknappen. Det blir inte svårare än plejd och inte dyrare heller tror jag (jag vet inte vad en elektriker tar för en plejd puck). Jag började för många år sedan med med några nexa brytare mellan vägguttag och stickpropp med RF teknik och en lös fjärrkontroll, sedan blev det några brytare bakom strömbrytare. Ganska snabbt insåg jag möjligheterna och utforskade dåtidens alternativ. Då var z-wave ganska nytt men dyrt och jag hoppade på det och kopplade upp de mest vitala delarna av hemmet och detta fortsatte utökas. Jag hade fortfarande ett antal lampor som inte var uppkopplade och som egentligen inte behövde det och det var inte värt 500kr per vägguttag att stoppa dit en plugin-brytare eller installera en brytare bakom strömställaren på väggen. När IKEA släppte sin trådfri serie så började jag utforska tekniken bakom deras system. Long story short, jag har plöjt igenom de flesta teknikerna och sitter nu och och konfiguerar en raspberry pi som pratar med med z-wave gateway samtidigt som min raspberry pi styr mina zigbee enheter via en usb dongel. Jag har ratat "smarta dörrklockor" för riktiga övervakningskameror med RTSP feed som spelar in på en NAS samtidigt som dom pratar med min raspberry pi och skickar kamerafeeden till min telefon, apple-tv och apple watch när någon trycker på den hederliga ringklockan som är extremt ointressant att stjäla. Knappen till ringklockan pratar med min rasplerry pi via en relästyrning. När jag larmar på för kvällen så släcks alla taklampor och utvalda fönsterlampor efter 60s och tvn stängs av om den fortfarande var på. När vi larmar på dagtid släcks alla taklampor som glömts på, TV stängs av, el till hela TV-bänk mm bryts. Långt ifrån alla kommer sluta i samma nördhörn som jag, men om man tror att man vill kunna göra något mer än att tända och dimma lampan från strömställaren eller mobilen (när man är inom ett par meters avstånd) så skulle jag råda dig att satsa på något enkelt men inte begränsat. Zigbee är en bred teknik som stöds av många system, HUE bygger på zigbee och det finns många billiga alternativ på gateways, pluginbrytare, inbyggnadsbrytare och lösa lampor. Det är inte särskilt svårt. Jag har en 7 åring och en 5 åring som fixar att styra hela hemmet galant via fjärrkontrollen till apple-tvn och ber Siri tända önskade lampor, stänga av TVn etc. När min 7 åring var typ 2 satt hon och sa "Hej lampa" till min frus Casio klocka och förstod inte varför inget fungerade. Det var helt normalt för henne att man kunde prata med en lampa :) Det är på riktigt inte så svårt som det låter om man går på ett system med en gateway som har en färdig app så blir det inte så avancerat och det är då skalbart och man kan nörda ner sig beyond min nivå utan problem. The sky is the limit! Smarta lås har jag inte sett behovet av ännu, men det är nog inte så långt bort. När 7 åringen börjar gå hem själv så ser jag ett värde i att hon får en RFID tag och kod istället för nyckel så det blir enkelt att spärra en eventuellt borttappad "nyckel". Då kan systemet få verifiera att dörrarna är låsta vi pålarmning i hemaläge över natten. Men mitt kontrollbehov tycker om att få känna på dörren och det skulle inte kännas bra att systmet låser åt mig när jag sätter mig i bilen, bara för att det går. Inget i mitt system görs för att det går utan för att det förenklar min vardag och/eller sparar el. Mitt nästa steg är att få min 3 år gamla IVT premiumline bergvärmepump att bli lite mer intelligent och den känns allt annat än premium 2018 på den fronten. Jag har inte bestämt mig för om timdebiterat elpris är rätt väg att gå och att få den att jobba när priset är lägre eller vad, men helt klart borde den åtminstone kunna sänka värmen några grader i vissa scenarios. Jag vet inte om det blir en så stor vinst att sänka temperaturen på morgonen och sedan låta systemet jobba hårt för att återhämta den säkningen på eftermidddagen när någon kommer hem, men det finns kanske viss logik i att sänka temperaturen om alla hemmets invånare befinner sig längre än 10 mil från hemmet och sedan höja temperaturen och värma tappvarmvattnet igen när man befinner sig inom 10 mil från hemmet igen. "Läs, vi är bortresta och kommer hem igen". Då kan det kanske vara en vinst med det. Ok, det är helt annat ämne, men det är mest för att illustrera hur det kan utveckla sig om väljer ett system som är skalbart. Med det sagt så tror jag som sagt att det finns en målgrupp för plejd, men man ska fråga sig vad man vill och vilka dörrar man vill kunna öppna i framtiden innan man tar det beslutet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
Det här måste vara en betald artikel, eller? Ganska risigt att inte skriva ut det i så fall.

Plejd är säkert superduper-asbra för otekniska husägare som bara vill ha lite fjärrstyrning av ljus här och där, men det är ju ett sjukt ointressant och dyrt alternativ för alla som har lite mer ambitioner än så och marknaden är helt jävla packad av produkter som är bättre och billigare. But each to their own liksom, gillar ni Plejd så grattis, kul för er, men dåligt förtäckta reklamartiklar för ett överprisat proprietärt system för folk med tummen mitt i handen imponerar föga, Byggahus.
 
  • Gilla
  • Arg
pondugh och 5 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Plejd? I så fall måste du ha batteripack på en puck
skaffa en gateway
 
S svanstrom skrev:
Plejd är säkert superduper-asbra för otekniska husägare som bara vill ha lite fjärrstyrning av ljus här och där, .
Vet inte om man kan kalla det fjärrstyrning när det handlar om ett system som inte går att styra utanför bluetooth meshnätets räckvidd, såvida du inte kompletterar med en gateway och då har man redan passerat gränsen där man borde valt något annat från början, eller? :)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Skaftöö Henrik_Skaftö skrev:
skaffa en gateway
Det var ju det som var så bra att man slapp enligt artikeln...
 
  • Gilla
  • Haha
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.