Finns det nått bra sätt / kapsling för att sätta plejd i en lyktstolpe?
Skulle vilja kunna styra en belysningsstolpe som står c:a 50meter ifrån huset......
Eller måste man gå inom räckhåll från huset?

Bästa svaret

T Taxture skrev:
Finns det nått bra sätt / kapsling för att sätta plejd i en lyktstolpe?
Skulle vilja kunna styra en belysningsstolpe som står c:a 50meter ifrån huset......
Eller måste man gå inom räckhåll från huset?
Det kommer inte fungera att styra plejden från huset, det är för långt avstånd. Det fungerar om du står bredvid stolpen och ställer in en tidsfunktion så den sköter sig själv. Jag brukar använda denna dosan:
https://www.elektroskandia.se/s?id=370&artnr=1438248

JanneJanne123
Var ifrån matas din stolpe? Finns det ingen möjlighet att sätta plejden i början på matningen islället som oftast är närmre huset, kanske rent av i elcentralen?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mitt problem är att jag vill tända den när jag kommer från ”andra” hållet......
Annars skulle en vanlig strömbrytare fungera
Möjligt man skulle kunna ha ”trappkoppling” men plejd verkar intressant om det skulle fungera som jag tror

JanneJanne123
Vet inte hur det har gått med plejds gateway, men i alla normala moderna hemautomationssystem kan du tända och släcka via internet, så om du är i Australien eller kommer från fel håll så kan du tända stolpen så länge du har internet.

Känner inte riktigt för att skaffa fiber för att kunna tända / släcka en lampa.
Plejd anger iofs upp till 100meters räckvidd vid fri sikt utomhus?
Men bekvämt vore det om man skulle kunnat sätta en ”puck” direkt i stolpen.

JanneJanne123
Rimligt.

Hej
Lyfter detta igen, även om den är någon månad gammal. Du skriver inte hur du vill tända din lampa. Plejden funkar ju bra lokalt med en brytare utan kontakt med andra.
Vill du tända inifrån kan de bli problem.
Jag har tre stycken sittande utomhus i tre olika IP56 schneiderdosor. De funkar bra lokalt, jag kan nå den från systemet inne, men har ibland problem att uppdatera tidsfunktioner och scenarions på de tre puckarna. Appen stänger till om så är fallet. Går man då nära dem kan uppdateringen sparas, sen funkar det bra igen.
Du kan inte sätta en på vägen, som en reläpuck, eller repeater?

• Gilla
tomasbogger1 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej
Lyfter detta igen, även om den är någon månad gammal. Du skriver inte hur du vill tända din lampa. Plejden funkar ju bra lokalt med en brytare utan kontakt med andra.
Vill du tända inifrån kan de bli problem.
Handlar man en GWY-01 (Gateway) och kopplar den till nätverket / router kan man befinna sig vart som helst på jordklotet , om ens lur har uppkoppling

• Gilla
dabbeimba
  • Laddar…
Behöver bara kunna tända den när jag är i närheten..... annars får jag dra c:a 100 meter kabel för att få en tändtråd inne :sweat:
Däremot är ju astroursfunktionen intressant :thinking: då kan man slösaktigt låta den lysa under några timmar morgon och kväll......
Även tänkt tanken på en ”timerbrytare”, tänd så lyser den en timme, tryck på knappen så lyser det en timme till ;)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Handlar man en GWY-01 (Gateway) och kopplar den till nätverket / router kan man befinna sig vart som helst på jordklotet , om ens lur har uppkoppling
Men då måste man väl även ha uppkoppling hemma?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Nja, det beror på. Gateway sitter centralt i systemet och styr puckarna via Bluetooth, och måste ha räckvidd på BT till minst en annan komponent. Den måste också ha anslutning till internet. I TS fall tolkar jag det som att pucken sitter för sig själv i en lyktstolpe. Där finns nog inte internet.

T Taxture skrev:
Behöver bara kunna tända den när jag är i närheten..... annars får jag dra c:a 100 meter kabel för att få en tändtråd inne :sweat:
Däremot är ju astroursfunktionen intressant :thinking: då kan man slösaktigt låta den lysa under några timmar morgon och kväll......
Även tänkt tanken på en ”timerbrytare”, tänd så lyser den en timme, tryck på knappen så lyser det en timme till ;)
Astrour och veckour är två olika tidsfunktioner som kan köra ihop. Astro kan tex tända vid solnedgång och släcka vis uppgång, samt pausa mellan tex 0:00 och 06:00. Du kan Samtidigt ha ett veckour som tex säger att på alltid tända 23:00 (fast det är tänt) och släcka 02:00. Det innebär att om du tänder på en tryckknapp mellan 0:00 och 02:00, så släcker veckoklockan 02:00. Ifall man tvångständer behöver man inte släcka.
Tidsfunktionerna fungerar autonomt, utan kontakt med ett övrigt system om man bara laddat ner i ställningarna i den aktuella pucken. Systemklocka kan ibland behöva uppdateras eftersom den inte har kontakt med något annat.
Alla strömställare för utomhusbruk (IP44) har inte möjlighet för impulsfjäder, så kolla det om du skall ha tryckknapp.

T Taxture skrev:
Men då måste man väl även ha uppkoppling hemma?
Ja, gateway kräver anslutning till Internet, annars har ju telefonen inte något att ansluta mot..

Har varken internt nätverk eller uppkoppling mot internet.....
Nått som också ska tänkas på är ju strömförbrukning..... även om den är låg kan det löna sig att låta bli, har en 1 watts diod som belysning vid en dörr och tänkte kopplat den via rörelsedeckare...... nu lyser den dygnet runt då rörelsedeckaren förbrukar 1 watt den med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.