Ännu en fråga om plejden nu vet jag hur det funkar, men har i dagsläget en trappbrytare nere i trappen och uppe i trappen som tänder och släcker ovanvåningen i hallen. Skulle nu vilja ha belysning i trappen med, i mitt huvud ska det då gå med WIN-01 men behöver hjälp med tänkandet.
Kan jag byta ut den enpoliga trappbrytaren, mot en dubbel både uppe och nere. Och sen sätta en WIN-01 på bägge brytaren som i sin tur styr en puck i trappen? Och behålla strömmen för lampan på ovanvåningen eller behöver jag en dim01 puck där med nu eftersom WIN-01 ska va spänningslös. Eller kan jag liksom blanda att ena tänningen i dubbeltrappen går på ström medans andra tänningen går via WIN-01?
Kan jag byta ut den enpoliga trappbrytaren, mot en dubbel både uppe och nere. Och sen sätta en WIN-01 på bägge brytaren som i sin tur styr en puck i trappen? Och behålla strömmen för lampan på ovanvåningen eller behöver jag en dim01 puck där med nu eftersom WIN-01 ska va spänningslös. Eller kan jag liksom blanda att ena tänningen i dubbeltrappen går på ström medans andra tänningen går via WIN-01?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 827 inlägg
Ja det går.
Det kanske räcker med en WIN-01 bakom ena dubbeltrappen och en DIM-01/CTR-01 bakom den andra, om det får plats.
Din trappkoppling för belysningen på ö.v. kan vara likadan som idag.
Det kanske räcker med en WIN-01 bakom ena dubbeltrappen och en DIM-01/CTR-01 bakom den andra, om det får plats.
Din trappkoppling för belysningen på ö.v. kan vara likadan som idag.
Okej men vad härligt, för i dags läget sitter det 1 polig trappbrytare både uppe och nere, och jag byter ju dom till en dubbel trapp va?Bo.Siltberg skrev:
Så jag får ju då 1 pil över på varsin brytare vilket jag tänker att jag sätter 1 WIN-01 på båda brytarna, och sen 1 DIM-01 på kabeln till lampan.
Hur kopplar jag då? Är det bara pil ut på brytare in i WIN-01 på 1/2?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 827 inlägg
JaA Adamlarss skrev:
Du har alltså skäl till att placera DIM-01 någon annanstans än bakom den trappbrytare som har tändtråden till lampan?A Adamlarss skrev:
Pucken behöver fas, nolla, tändtråd (och styrtråd om den placeras bakom trappbrytaren).
Du vill alltså placera en WIN-01 bakom varje strömställare och placera DIM-01 i en tredje dosa? Du kan göra så om du vill. Jag vill bara få det bekräftat så att du inte köper en extra WIN-01 i onödan.
WIN-01 kopplas med med tråd från "pil in" och "pil ut" från ena halvan av dubbeltrappen, enligt inkopplingsanvisningen. Koppla inte ihop dessa trådar med något annat.A Adamlarss skrev:
Ja exakt, finns i dagsläget ingen tandtråden till den framtida lampan i hallen. Men har en idé att spika en liten bit kabel från en dosa i närheten. Så tänningen till den lampan i trappen kommer att bli nån trådlös historia.Bo.Siltberg skrev:Ja
Du har alltså skäl till att placera DIM-01 någon annanstans än bakom den trappbrytare som har tändtråden till lampan?
Pucken behöver fas, nolla, tändtråd (och styrtråd om den placeras bakom trappbrytaren).
Du vill alltså placera en WIN-01 bakom varje strömställare och placera DIM-01 i en tredje dosa? Du kan göra så om du vill. Jag vill bara få det bekräftat så att du inte köper en extra WIN-01 i onödan.
WIN-01 kopplas med med tråd från "pil in" och "pil ut" från ena halvan av dubbeltrappen, enligt inkopplingsanvisningen. Koppla inte ihop dessa trådar med något annat.
[bild]
Så jag tänkte att jag sätter en WIN-01 i bägge brytare både uppe och nere vid trappen (men kanske bara behövs 1)?
Och sen den dosan jag spikat kabel från till lampan i trappen, sätter jag en DIM-01 som styrs från WIN-01an både uppe och nere?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 827 inlägg
Du kan göra så. Det är egentligen bara bra att sätta de tunna WIN-01 bakom strömbrytarna då det ofta brukar vara trångt där.
Men då tänker jag rätt att köra bara ”ena” sidan av dubbeltrappen på ström, och sen jag vet annars byglar man ju L till andra sidan av brytaren eller hur man ska säga. Men det gör man väl inte nu då jag kommer använda min WIN-01 på ”andra” sidan av dubbeltrappenBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 827 inlägg
Ah men precis, kör 2 st WIN-01or i varsin brytare och sen 1 DIM-01 så får ja ingång 2 över till framtida styrning.K knightjocke skrev:
Behöver jag sätta en WIN-01 både uppe och nere eller räcker det med att sätta en där uppe tillexempel?Bo.Siltberg skrev:
Eller behöver jag koppla likadant i bägge befintliga brytarna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 827 inlägg
WIN-01 används när man inte kan dra en ledning mellan strömbrytaren och den egentliga pucken DIM-01. Jag vet inte vilka möjligheter du har, jag ser inte din anläggning. Du kanske inte behöver nån WIN-01 alls. Jag bara förutsatte att du förstått varför du pratade om en WIN-01.A Adamlarss skrev:
stämmer har ingen förbindelse mellan brytare och dim 01 och det går inte att få heller, men har fattat nu,Bo.Siltberg skrev:
Sätter WIN-01 både uppe och nere på brytaren och får dom att kommunicera med pucken till lampan. Com in på brytare och sen på återfjädrande in på 1.
Men behöver man ha impulsfjädrar när man kör med WIN-01 såhär?