• Öppen kopplingsdosa med kablar anslutna i en kanalfläkt, visad i närbild på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över motorkopplingar med färgkodade kablar: gul-grön, svart, blå, brun, kopplade till PE, N, L.
    Skapa konto
  • Närbild på en etikett på en Östberg CK 200 B kanalfläkt, med specifikationer och kontaktinformation.
    Skapa konto
Nej, inte rakt av! Eftersom CTR-01 styr med 0-10 VDC samt att motorn inte har någon sådan styringång.

Men med en tyristorstyrning som styrs med 0-10 VDC så kan man styra fläkten med Plejden.

• Gilla
viking22
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte rakt av! Eftersom CTR-01 styr med 0-10 VDC samt att motorn inte har någon sådan styringång.

Men med en tyristorstyrning som styrs med 0-10 VDC så kan man styra fläkten med Plejden.
Tack för svar! 👍
Har du förslag på tyristorstyrning som passar till min fläkt? :)
Edit: Det som finns tillbehör på Östberg-sidan, men de är ju "stora". Finns det inget mindre och som passar i kopplingsdosan?

Redigerat:
V viking22 skrev:
Det som finns tillbehör på Östberg-sidan, men de är ju "stora".
Då har du tittat på transformatorer
https://fsp.ostberg.com/category/show/88/transformator-vrte/?region=se&lang=en&country_code=se

V viking22 skrev:
Finns det inget mindre och som passar i kopplingsdosan?
Östberg har egna tyristorer,
https://fsp.ostberg.com/category/show/87/tyristor-ac/?region=se&lang=en&country_code=se

Sökning på "tyristor fläkt", "varvtalsregulator fläkt" ger många träffar, tex,
https://www.se.com/se/sv/product/WD...ynkronmotor-infälld-ip20-skruvanslutning-vit/

V viking22 skrev:
Tack för svar! 👍
Har du förslag på tyristorstyrning som passar till min fläkt? :)
Edit: Det som finns tillbehör på Östberg-sidan, men de är ju "stora". Finns det inget mindre och som passar i kopplingsdosan?
Samt
Demmpa Demmpa skrev:
Då har du tittat på transformatorer
[länk]

Östberg har egna tyristorer,
[länk]

Sökning på "tyristor fläkt", "varvtalsregulator fläkt" ger många träffar, tex,
[länk]
Tack!

Men om man tex har en av Östbers egna tyristorer och dessutom en Plejd Plejd CTR-01, blir det inte "kaka på kaka" då? För Plejden kan ju också styra varvtalet. (om jag inte fattat fel)
Jag vill göra denna kanalfläkt smart genom att kunna köra den på vissa tider och det möjliggör Plejd. Tänker att en elektriker får koppla in detta men jag behöver rätt grejer först. :)

Antingen får du ha en mekanisk vridtyristor (tex de jag länkade till), där du bara kan styra on/off via tex Plejd.

Eller så får du leta efter en tyristor/dimmer som kan styras trådlöst eller som kan styras med 0-10V.

Eller så byter du fläktmotorn från AC-motor till EC-motor som kan styras med 0-10V.

Demmpa Demmpa skrev:
Antingen får du ha en mekanisk vridtyristor (tex de jag länkade till), där du bara kan styra on/off via tex Plejd.

Eller så får du leta efter en tyristor/dimmer som kan styras trådlöst eller som kan styras med 0-10V.

Eller så byter du fläktmotorn från AC-motor till EC-motor som kan styras med 0-10V.
Tack för att du tar dig tid att svara!

Det känns som att detta projektet riskerar att dra iväg och bli dyrt.. 😅
Fläkten har jag fått gratis så den vill jag inte byta ut.
I dagsläget känns det som att det enklaste (och billigaste) är en mekanisk tyristor som jag justerar in rätt fläkthastighet (för att få ner driftljudet) på och sedan får timersätta av/på med en Plejd.
Jag får nog luta åt det hållet. :)

Demmpa Demmpa skrev:

Kan nämna att efter kontakt med Östbergs så rekommenderar de denna transformator till min fläkt: https://fsp.ostberg.com/products/576/transformator-vrde-15?region=se&lang=se
De uppger att tyristor inte lirar så väl med AC-kanalfläktar och att oljud kan uppstå.
Det tråkiga med transformatorn är att det bara är 2 hastigheter på den. Oklart man kan själv kan justera/ställa in vilka 2 hastigheter man vill ha, eller om det är förutbestämda lägen...🙄

Fem olika hastigheter per vred.

Demmpa Demmpa skrev:
Fem olika hastigheter per vred.
Så svarade inte Östbergs mig, men manualen säger nått annat. Tolkar oxå att det är fler hastigheter än 2. 🙂

V viking22 skrev:
Så svarade inte Östbergs mig, men manualen säger nått annat. Tolkar oxå att det är fler hastigheter än 2. 🙂
Det dom menar är att det via distans/automatik går att växla mellan två förvalda hastigheter.
Dessa två hastigheter kan manuellt ha fem olika hastigheter.

• Gilla
viking22
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det dom menar är att det via distans/automatik går att växla mellan två förvalda hastigheter.
Dessa två hastigheter kan manuellt ha fem olika hastigheter.
Gott att höra! Då låter det som att jag kommer att kunna justera in fläkthastigheten utan att omgivningen (grannar) störs av ljudet.

Demmpa Demmpa skrev:
Ska du bara växla mellan avstängd och nedreglerad hastighet så räcker det med den med en transformator (VRTE) istället för den med två transformatorer (VRDE).

Gäller bara att välja rätt storlek (strömstyrka)
[länk]
Tack för tips! :) Det är så jag tänker - ett nedreglerat läge som jag kan slå på och av vid behov med en plejd. Egentligen skull jag vilja termostatstyra den då det är värme jag behöver få bort från teknikrummet. Dock blir det förmodligen krångligare/dyrare att lösa det. (?) Plejd har ingen termostat-grunka i dagsläget.
Det finns ju digitala termostat att koppla in:
https://www.clasohlson.com/se/Digital-termostat-for-element,-frostvakt-0-40-grader/p/36-9325
https://www.clasohlson.com/se/Mill-WiFi-socket-3-smart-termostat,-plug-in/p/36-8382
Men det ser ju inte proffsigt ut alls och kanske inte heller en korrekt installation som en elektriker jublar över.

Hur väljer jag rätt strömstyrka/storlek? 🤭
Tack för svaren! 👍

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.