256 läst · 6 svar
256 läst
6 svar
Plejd-dimmer, funktion
Jag försöker förstå hur det fungerar med Plejd-dimmrar. Antag att man har en lampa som ska kunna tändas från två eller fler ställen och vara dimbar. En möjlighet antar jag är att ha vanliga brytare på alla ställen utom ett där man har ett vridbart reglage. Då vet man att man får gå till vridreglaget för att dimma upp eller dimma ner lampan, övriga reglage är bara på eller av. Kommer den inställning man gör med vridreglaget att ligga kvar om man släcker och tänder igen med någon av de andra brytarna?
Och hur fungerar det om man i stället sätter vridbara reglage (eller återfjädrande brytare) på flera ställen?
Och hur fungerar det om man i stället sätter vridbara reglage (eller återfjädrande brytare) på flera ställen?
Okej, men... Med en konventionell dimmer (inte Plejd) har ju vridknappen ett stopp vid min och ett vid max som man inte kan vrida förbi. Saknas de stoppen på en Plejd-dimmer? För annars förstår jag inte hur det kan fungera.useless skrev:
Tänk så här .
1 st plejd driver din lampa på sin enda utgång.
Den har även två ingångar som du kan lägga 2 knappar på puls / on/off.
Och en 3'e ingång för vred.
Detta är en dator så all styr sker där inte "elektrisk"/hårt. Så du kan köpa 5 knappar till som pratar trådlöst med varandra och styra din lampa. Den kommer ihåg vad som va sista inställningen.
1 st plejd driver din lampa på sin enda utgång.
Den har även två ingångar som du kan lägga 2 knappar på puls / on/off.
Och en 3'e ingång för vred.
Detta är en dator så all styr sker där inte "elektrisk"/hårt. Så du kan köpa 5 knappar till som pratar trådlöst med varandra och styra din lampa. Den kommer ihåg vad som va sista inställningen.
Jag förstår att själva dimmerlogiken är frikopplad från reglagen. Vad jag menar är så här: Antag att dimmervreden har hårda "fysiska" min/max-lägen, dvs man vrider till en viss punkt och där tar det stopp (som på en konventionell dimmer). Antag att man med ett sådant vred (som vi kallar A) skruvar upp belysningen till max alltså så långt medurs det går. Antag sedan att man med ett annat reglage (B) dimmar ner samma lampa igen. Då går det ju inte att använda A för att på nytt öka ljusstyrkan eftersom den redan står i maxläge.
Funkar det så eller saknar dimmervreden fysiska min/max-lägen?
Funkar det så eller saknar dimmervreden fysiska min/max-lägen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stor tillbyggnad av sommarstuga - input på planlösning/funktioner
Planlösningar -
Cylinda Ugn ur funktion.
El -
Platsbyggd 50-talskök - byta eller göra mer funktionellt?
Kök -
Kan vi ta bort räcket? Eller har det någon bärande funktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Djupborrat hål, vet någon funktionen?
Teknik