Hej! Glömde ta bild när jag kopplade ut min strömbrytare i Hallen för att sätta en utanpåliggande dosa. Tänkte höra om någon kan guida mig rätt med kopplingen. Är det rätt som jag gjort eller har jag kopplat fel?

• Hand håller en strömbrytare med synliga trådar och anslutningar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du modifierat strömbrytaren med fjäder i så att det nu är en återfjädrande strömbrytare?

Har du kontrollerat att det enbart är ström i den svarta och grå ledningen när du tillfälligt håller knappen intryckt?

J Josth skrev:
Har du modifierat strömbrytaren med fjäder i så att det nu är en återfjädrande strömbrytare?

Har du kontrollerat att det enbart är ström i den svarta och grå ledningen när du tillfälligt håller knappen intryckt?
Det är samma strömbrytare, bara köpt en kåpa till som man monterar den på. Har inte vågat slå på säkringen innan jag vet att det är rätt.

Som du har kopplat måste man ha återfjädrande strömbrytare med fjäder i och kontrollera som jag skrev. Finns fjädrar som tillbehör till kända fabrikat. Alltid bäst med återfjädrande brytare när man kör med puck. Är osäker på inställningsmöjligheterna och funktionen i Plejd om man bara har vanlig strömbrytare utan återfjädring.

J Josth skrev:
Som du har kopplat måste man ha återfjädrande strömbrytare med fjäder i och kontrollera som jag skrev. Finns fjädrar som tillbehör till kända fabrikat. Alltid bäst med återfjädrande brytare när man kör med puck. Är osäker på inställningsmöjligheterna och funktionen i Plejd om man bara har vanlig strömbrytare utan återfjädring.
Det är återfjädrande strömbrytare

Spontant ser det konstigt ut, Vad är det för svart som går ut på vågiga pilen på plejden och vad är det för grå som går ut från brytaren?

Båda strömbrytarna? Har du mätt upp att de är kopplade så de bara ger 230 V ut på ledningen just när man håller knappen intryckt? Man mäter lämpligt upp detta med en resistansmätare utan någon ström påslagen.

Purre Purre skrev:
Spontant ser det konstigt ut, Vad är det för svart som går ut på vågiga pilen på plejden och vad är det för grå som går ut från brytaren?
Den svarta är spottarna och grå är nog koppling till andra strömbrytaren i rummet

Nog? Då får du ta reda på var ledarna går först innan. Annars går det inte säga hur det ska vara.

Ser inte rätt ut. Som de andra säger ta reda på vad som är vad. Den gråa och svarta ut från brytaren gör det inte bättre. 🤯

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.