20 254 läst · 61 svar
20k läst
61 svar
Plc
Sida 1 av 5
Finns det någon billig och enkel PLC man skulle kuna använda till att styra ett värmesystem med. Som det är idag så har jag ett system för solvärmen, två shuntstyrningar, en kulvertstyrning. Skulle vara bra om man kunde ha en styrning för att kunna lägga in de vilkor som jag vill ha.
/Mattias
/Mattias
Mitsubishis PLC system relativt billiga.. Programvaran Medoc är gammal men gör det den ska och är gratis kabeln kostar runt 900spänn sen PLC:n ja en liten enkel kommer man väl undan med en 2000spänn men förmodligen behövs det ett gäng analoga ingångar och då blir ju priset högre.. sen kanske man vill ha en operatörsdisplay för att kunna ändra parametrar enkelt osv osv.. Drar iväg en del prismässigt innan man är klar..
Sen bör du ju känna någon eller vara en hejare själv på att programmera...
I ditt fall hade jag satsat på en microPLC typ Crouzet Millenium 3 eller nått liknande. Där kan man få ett startpaket med programvara, kabel och en controller för ca 2500kr. Då har den analoga ingångar och inbyggd enkel display (om man väljer 24VDC varianten)
Jag satt med samma problem för några år sedan. Det som händer om du bestämmer dig för att styra något så viktigt som ditt hus och dess värme, är att du måste vara rätt säker på att du inte har problem du inte kan lösa om ett antal år. Hårdvara och mjukvara uppgraderas hela tiden, men troligen inte ditt styrsystem.sverre skrev:
Så jag kom fram till att jag skulle bli tvungen att köpa två, så att jag hade reservdelar. Det gjorde kostnaden så hög, och mina behov så små, så jag tittade istället bland microprocessorerna och satte ihop ett styrsystem av en microprocessor, en display och några knappar.
Troligen en väg som få skulle välja (och jag får erkänna det tog mer tid än jag trott, jag startade från scratch), men bastanken tror jagär viktig:
- Vad du än väljer, se till att du om 5 år kan göra förändringar och hitta reservdelar.
--- Mats ---
Beror ju på hur man tänker, men tittar man på t.ex. Crouzets utveckling så är ju dom bakåtkompatibla så att det går att konvertera gamla program och trycka in dom i nya kontrollers, men självklart har man ju ingen kristallkula att kolla i för att se hur det ser om 20år!
Sedan har ju leverantörer av industriella system en skylldighet att tillhandahålla reservdelar i 10 år efter att dom har slutat tillverka sina system!
Dock blir ofta priset på reservdelar väldigt högt, men det finns att få tag i!
Sedan har ju leverantörer av industriella system en skylldighet att tillhandahålla reservdelar i 10 år efter att dom har slutat tillverka sina system!
Har (i jobbet) köpt ett antal reservdelar till endast 5 år gamla system. Reservdelarna är vid den åldern prissatta på ett hemskt sätt, det är tydligt att det är företag och inte privatpersoner de vänder sig till. Om man köper två system direkt så kan det bli billigare än att behöva reservdelar senare.sverre skrev:Beror ju på hur man tänker, men tittar man på t.ex. Crouzets utveckling så är ju dom bakåtkompatibla så att det går att konvertera gamla program och trycka in dom i nya kontrollers, men självklart har man ju ingen kristallkula att kolla i för att se hur det ser om 20år!
Det kan nog vara vettigt ändå som du säger, att satsa på deras bakåtkompatibilitet och reservdelar, bara man gör det med vetskapen att det riskerar att kosta om det behövs.
Skall man satsa på bakåtkompatibilitet och reservdelar skulle jag rekommendera att gå på de riktigt stora leverantörerna.
Vore kul att få veta planerna för styrningen, eller vad andra gjort för styrningar.
--- Mats ---
bara_hence skrev:Mitsubishis PLC system relativt billiga.. Programvaran Medoc är gammal men gör det den ska och är gratis kabeln kostar runt 900spänn sen PLC:n ja en liten enkel kommer man väl undan med en 2000spänn men förmodligen behövs det ett gäng analoga ingångar och då blir ju priset högre.. sen kanske man vill ha en operatörsdisplay för att kunna ändra parametrar enkelt osv osv.. Drar iväg en del prismässigt innan man är klar..
Var hittar man Medoc om den nu är gratis? Finns den att ladda ner?
Om man nu ska arbeta med äldre program, så tycker jag att Megraf är bättre än medoc. I alla fall om man är nybörjare, lättare att se programmet visuellt.
Länk till zipfil med Medoc och Megraf.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2208/laborationer/lab2/megraf.zip
Länk till zipfil med Medoc och Megraf.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2208/laborationer/lab2/megraf.zip
Fråga 1: Krävs analoga in/ut?
2: Hur många digitala in/ut måste du ha? Räkna lätt med att ha 30%ledigt i utgångsläge.
En microPLC kan man klara sig med men blir snabbt himla dyr om man måste köpa till utbyggnads kort.
Fråga3: Vilket programmeringsspråk kan den person som ska göra programmet.
Det är tråkigt att köpa ett märke man inte kan vara i och knacka i.
Köp en micro PLC om du kan se att du klarar dig med de (få) in/utgångar som finns.
Som tidigare skriver så får du med program (Licens) och kabel.
Pajjar den är det bara att köpa en nyare microplc i framtiden.
Alternativet är att satsa på en riktig PLC och då är den kompatibel ett bra tag frammåt men då är den dyyyr.
Själv har man ett helt jäng I/O kort till Siemens S7 300 systemet liggande för ett ev projekt till huset. Problemet är att själva CPUn skulle bli så dyr så det hela blev vilande.
(Bygger just nu ett projekt med Festo plc på jobbet.) :-8
2: Hur många digitala in/ut måste du ha? Räkna lätt med att ha 30%ledigt i utgångsläge.
En microPLC kan man klara sig med men blir snabbt himla dyr om man måste köpa till utbyggnads kort.
Fråga3: Vilket programmeringsspråk kan den person som ska göra programmet.
Det är tråkigt att köpa ett märke man inte kan vara i och knacka i.
Köp en micro PLC om du kan se att du klarar dig med de (få) in/utgångar som finns.
Som tidigare skriver så får du med program (Licens) och kabel.
Pajjar den är det bara att köpa en nyare microplc i framtiden.
Alternativet är att satsa på en riktig PLC och då är den kompatibel ett bra tag frammåt men då är den dyyyr.
Själv har man ett helt jäng I/O kort till Siemens S7 300 systemet liggande för ett ev projekt till huset. Problemet är att själva CPUn skulle bli så dyr så det hela blev vilande.
(Bygger just nu ett projekt med Festo plc på jobbet.) :-8
Svar 1: Ja jag vill kunna ange olika vilkor beroende på temperaturen i de olika tankarna och vilket driftförhållande som råder just för tillfället.
Svar 2: Minst 3 men gärna fler.
Jag kollade lite på den Sverre föreslog, tyckte den såg intressant ut dock kom jag inte fram till vilken version som vore lämplig. Den verkade finnas i ett stort antal varianter.
/Mattias
Jag kollade lite på den Sverre föreslog, tyckte den såg intressant ut dock kom jag inte fram till vilken version som vore lämplig. Den verkade finnas i ett stort antal varianter.
/Mattias
Om du inte redan har temperaturmätare i tankarna som du kan ta temperaturen ifrån får du ganska troligt mer rätt temperaturmätning om du använder digitala signaler för mätning av temperaturen istället för analog i tankarna (bussöverföring av data).Mattiaz skrev:Svar 1: Ja jag vill kunna ange olika vilkor beroende på temperaturen i de olika tankarna och vilket driftförhållande som råder just för tillfället.
/Mattias
--- Mats ----
Jag hittade ett ställe på nätet där man kunde köpa beg. styrsystem för nått år sedan. Dessa var mycket billiga och dom hade ett jätteutbud.
Kan tyvärr inte hitta detta igen men jag letar vidare.
Kan tyvärr inte hitta detta igen men jag letar vidare.